The magic of Lucia
Luciadagen 1984
 
Ett dämpat sorl låg över klassen.
Inte ens de mest högljudda eleverna gjorde stora gester eller pratade med stora bokstäver.
Eller det kanske bara är en efterkonstruktion av min egen hjärna?
Känslan av prasslet vid fötterna av det lite stela, nystrukna, kritvita lucialinnet.
Det tunna glittret som kliade en aning på huvudet.
Reflexmässigt lyftes handen för att klia, men då halkade glittret fel och fick rättas till.
Kolla så glittret runt magen satt som det skulle.
Tända ljuset.
Musiken börjar spela och på bara en sekund tystnar sorlet.
Alla tar ton och börjar sjunga den låt vi alla kan som ett rinnande vatten. Natten går tunga fjät...
Vi skrider in på våra vita sockar och fyller den mörklagda matsalen med ljuset från våra stearinljus.
Det är Luciamorgon år 1995.
 
----------------------------------
Om jag ska vara helt ärlig så minns jag faktiskt inte själva Luciauppträdandet från den gången som beskrivs i texten. Vad jag däremot minns, är känslan att stå där i lucialinnet mitt i ett hav av andra lusseklädda barn.
Och ännu ärligare så tyckte jag det var ett bra sätt att börja blogginlägget på, haha ;-D
 
1995 var visserligen inte sista året jag var med i ett Luciatåg. Jag deltog också i Luciakören när jag gick i 9:an.
Men en kan nästan säga att tåget i 5:an var lite av en "brytpunkt".
Dels var det sista barnluciatåget jag deltog i. Även om vi säkert tyckte att vi var sååå stora och mooogna vid den tiden i livet. Som 11-åringar... ;-P
Som sagt; sista barntåget jag deltog i.
MEN det var också det första luciatåget jag var med i där vi hade levande ljus.
Levande ljus i händerna, och Lucian hade levande ljus i kronan.
Innan dess hade det bara varit de där elljusen, vilka ser ut som ett gäng hoppande ljusprickar i morgonmörkret ;-)  Alla som sett ett luciatåg med småbarn vet vad jag menar ;-)
 
I min skola, där jag gick låg -och mellanstadiet, var det alltid 5:orna som stod för Luciatåget.
Minns att det kändes så stort.
Speciellt som det skulle vara Luciaomröstning och allt.
När det gäller småbarnståg finns det ju alltid hur många Lucior som helst. Alla barn får välja själva vad de vill ha på huvudet. En parentes: Detta ges två tummar upp från mig.
Men i alla fall; i femman skulle vi alltså ha en omröstning och alltså välja en (1) Lucia. Finns i och för sig en hel del problematik i det systemet, but that´s a debate for another day.
 
Efter Luciatåget i matsalen var det dags för den traditionsenliga lussefikastunden.
Alla klasser gick tillbaka till skolan (matsalen var/är en fristående byggnad vid högstadieskolan, vilken ligger granne med låg -och mellanstadiet).
Varje år hade vi alltid adventsfika i skolan på fredagar. Det betydde att vi hade med oss någon liten kaka eller bulle och saft. Vi satt i klassrummet med tända ljus på bänkarna och fikade samtidigt som vår lärare läste någon julsaga.
Skillnaden mellan adventsfikat och lussefikat var att på Lucia fick vi sitta var vi ville i hela skolan. Vi behövde inte hålla oss till klassrummet, eftersom alla klasser lussefikade samtidigt.
Ska jag vara helt ärlig så hatade jag tillåtelsen att "sitta var som helst i skolan" och fika.
Jag tyckte det var jättemysigt med själva fikastunden och att det var Lucia, men platsfriheten betydde att jag oftast satt ensam vid min bänk i klassrummet eftersom jag inte hade några kompisar på den tiden.
MEN det var inte det som inlägget skulle handla om. Blev bara en liten avstickare.
 
----------------------------------
Jag har fortsatt att älska stämningen på Luciadagen ända upp i vuxen ålder, och än idag använder jag glitter i håret varje år den trettonde december. Så också idag, 2018.
Jag älskar hur det liksom lägger sig en mysstämning över Sverige som håller i sig hela dagen.
Jag älskar hur en ser en massa människor runt omkring sig med glitter och tomteluvor på huvudet.
Jag älskar hur det blir en nästan mystisk stämning i luften. En stämning det nästan går att TA på!
Jag kan känna den stämningen trots att jag faktiskt inte sett ett Luciatåg "live" sedan jag gick på gymnasiet.
 
Ett Luciatåg "back in the days"... Daterat 1992 eller 1993.
 
 
Hur firar Du Lucia? Eller du kanske inte firar alls?
Har Du sett något Luciatåg idag? Kanske rent utav deltagit i ett?
Vilka Luciatåg föredrar Du – de charmiga små förskoletågen, eller de mer stämningsfulla med ungdomar/vuxna deltagare?
 
 
 
Hoppas ni haft, och har, en riktigt fin Luciadag allihopa!

Ät en Lussebulle eller två! Det ska jag göra :-D
 
 
 
Den här videon från Jonna Jintons kanal är från förra året,
men den är sannerligen så MAGISK att jag inte kan låta bli
att dela den igen nu i år.
Jonna är OUTSTANDING på att fånga känslor på film (och foto)!
Finns bara två ord som beskriver denna video:
PURE MAGIC !!!
Era fantastiska kommentarer!
Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?