Drömmen om att lyckas med en enda sak i livet
Jag vet att jag gjort en sådan här lista tidigare i år, men jag behöver bara få ur mig lite tankar igen just nu.
Om du vill komma direkt till listan så hoppa ner till under bilden.
 
Självklart är jag (plågsamt) medveten om att det är en chans på miljonen att få möjlighet till att jobba med en sådan sak som blogg, Youtube eller valfri social media-kanal.
Speciellt här uppe.
Söderut var det länge sedan bloggandet kom, och vid det här laget ÄR det faktiskt ett etablerat yrke (vilket jag tycker är jättebra, men det kan jag skriva mer om senare).
Där är det till och med så att de faktiskt till och med "gått vidare" och t.ex. Youtube och Instagram har i princip gått om bloggandet i storhet.

Här uppe går det tyvärr långsammare för nyheter att slå igenom.
Hur mycket jag än älskar den norra delen av vårt land, så går det inte att ignorera att det trots allt fortfarande är rätt inskränkt här. Speciellt i mindre städer och byar.
Jag tycker det är först nu som jag börjar se bloggar härifrån lite då och då.
Här är bloggandet för tillfället ungefär vad bloggandet var söderut runt 2007-2008. Vi ligger alltså ungefär 10 år efter, vilket ofta känns frustrerande.
 
Synen på bloggande i norr år 2018:
"Blogg? Vaddå skriva om sitt liv på nätet? Är det nåt´  att läsa om de´ ?"
I min del av Sverige tycker jag folk fortfarande är på gå-ut-och-skaffa-ett-RIKTIGT-jobb-nivån...
Inte nu alla förståss; men rent generellt.
 
 
 
Vad jag kommer lista här är de praktiska orsakerna till varför jag vill jobba som bloggare. 
De största anledningarna är naturligtvis att jag så gärna vill maximera den kreativitet jag känner. Att verkligen få möjlighet att utveckla det hade varit en DRÖM.
Den andra stora anledningen är att jag såklart också så gärna skulle vilja bli en Influencer!
Jag skulle så gärna vilja komma upp i att på något sätt vara en förebild för andra människor.
Tror detta bottnar i att jag alltid varit en medelmåtta. Vad jag än har gjort så har jag aldrig kommit upp längre än till medelmåttigt.
Vad det än har gällt; skola/studier, fritidsintressen, jobb, jobbsökande, privatliv med mera... Det spelar ingen roll vad det handlat om; jag har alltid legat där någonstans på mitten av skalan. Medelmåttig.
Uppmärksamhet har jag dock aldrig tyckt om, alltså att egentligen stå i rampljuset. Men jag har alltid önskat att någon gång få vara den som lyckats bäst med något.
I flera år, säkert 8-9, har jag drömt om att en dag kunna "förändra någons liv". Jag vet att det låter flummigt, men det är en hemlig dröm jag haft.
 
 
3 orsaker till varför jag vill jobba som Bloggare/Youtuber
 
1 ♦ Jag vill utnyttja årstiderna till max.
Är medveten om hur ytligt det låter, och som att jag är för lat för att jobba.
Men sanningen är den att jag ÄLSKAR mitt jobb! Jag har INGET emot att jobba, och SPECIELLT inte inom mitt nuvarande yrke!
Men jag skulle vilja vara lite mer "fri" att nyttja årstiderna. Inte vara totalt bunden till endast några veckor på sommaren.
Om vi t.ex. har en fantastisk höst skulle jag vilja hitta på en massa saker utan att vara särskilt tidsbunden (på det sättet en är med ett standardjobb). Plus att jag vill utnyttja det korta dagsljuset vi har på vintern.
Den årstiden då det är mörkt när en åker till jobbet och mörkt när en kommer hem. Då det finns 0% möjlighet att göra saker på vardagarna.
Men som bloggare/vloggare kan en ju dels jobba var som helst. Sådana saker som att hitta på olika aktiviteter gör ju bara det hela till bra content, vilket driver ens kanaler framåt.
Helt enkelt... om t.ex. en sommar är som årets, en riktig utomhussommar, och det blir så att samma väder fortsätter in mot hösten. Då hade det varit så underbart att slippa den där stressen över att sommarledigheten är över. Då kunde en fortsätta utnyttja vädret, samtidigt som en faktiskt jobbade!
 
2 ♦ Säga Adjöss och Goodbye till Arbetsförmedlingen!
Fick jag chansen att arbeta med detta skulle jag nog inte säga upp mig. Faktiskt.
MEN jag skulle på stående fot skriva ut mig från Arbetsförmedlingen.
Även om jag har jobb nu så måste jag ju ändå stå kvar där i och med att det inte riktigt är heltidsjobb.
Men om jag fick glädjen att få jobba med sociala medier behöver jag inte AF.
Jag kan jobba kvar med den arbetsprocenten jag har utan att känna någon press att utöka tiden så fort som möjligt. Det skulle ju faktiskt ge livskvalitén en skjuts också!
Och en sak är säker: Ingenting skulle göra mig gladare än att kunna säga hej då till myndigheter som AF för gott!
 
3 ♦ Friare tider
Jag är förbaskat morgontrött! Plågsamt morgontrött.
Men samtidigt blir jag alltid extra kreativ på kvällarna. Nästan så pass att jag har svårt för att komma mig i säng för att min hjärna arbetar så febrilt.
Men jobbade jag med något som bloggen kunde jag faktiskt börja arbetsdagarna kanske klockan 9:00, och istället jobba längre på eftermiddagarna/kvällarna. Jag kanske hade kunnat jobba till kl. 18-19-20 istället för kl. 16.
Ett plus, i alla fall utifrån vad jag sett, så ser de flesta dagar också olika ut i detta yrke. Tror verkligen att det skulle passa mig, eftersom jag sååå lätt blir rastlös av att göra exakt samma saker månad ut och månad in, år ut och år in. Jag är oftast lite i inre konflikt; jag behöver trygghet samtidigt som jag behöver förändring och variation med jämna mellanrum.
 
 
 
-----------------------------------
Jag har bloggat i snart 11 år.
Jag VET att jag inte kommer att komma längre än där jag är idag; en blogg med max 10 läsare (jag uppskattar ER, men det är ju inte direkt Influencer-antal), ett Instagramkonto där ingen bild kommer över 50 likes och ett halvdött Youtubekonto.
Men drömma bör man annars dör man, eller ;-P
Och drömmer GÖR jag! Mycket! 
Era fantastiska kommentarer!
1

Sluta aldrig drömma!! Vet du, hoppet är det sista som överger människan!

Svar: Tack! Ja, jag fortsätter drömma :-D
Jepp, det där att hoppet är det sista som överger har jag verkligen känt många gånger gällande bloggandet. Varje gång jag försöker tänka logiskt; att jag inte kommer ta mig längre än såhär så kan jag ändå inte tränga undan hoppet-tankarna ;-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Jag har länge drömt om att kunna jobba deltid med ett "vanligt" jobb och även jobba med bloggen. Om det möjligen finns något sätt vi kan samarbeta på mot vårat gemensamma mål så är jag mer än på :)

Svar: Tack för din kommentar! Vad kul att höra från någon som har samma dröm. Ja, visst vore det underbart att få möjligheten att kunna jobba deltid med sitt "vanliga" jobb och sedan resten med bloggen/sociala medier! Jag tycker det låter som himmelriket!

Fick jag möjlighet till det skulle jag förmodligen välja att jobba halvtid, alltså 50%. Då skulle jag få endast det bästa av mitt nuvarande jobb och ändå ha hela eftermiddagarna på mig att hitta på saker till bloggen.


Att samarbeta mot ett sådant mål låter jättekul. Har dock inga idéer på hur ett sådant samarbete skulle se ut, eller vad som skulle kunna göras inom ramen av samarbetet.

Kan också känna att det skulle vara svårt för mig att vara en del i ett samarbete; av den anledningen att ett samarbete ju är att båda parter ska få ut något av det. Och eftersom jag har så lite läsare (och alltså knappt når ut till någon) känner jag att jag inte har något att erbjuda någon annan.

Till exempel om jag skulle göra ett inlägg (shout out, eller vad det heter) till någon så skulle denne inte få någon extra trafik till sin blogg, eftersom JAG knappt har någon trafik på min blogg.

Har jag mycket tur så kommer jag upp i 20 unika besökare en dag, och (med några undantag) så tror jag att de flesta är sådana som av en slump kommer in hit via bloggspaning på blogg.se. Sådana som inte kommer tillbaka sedan.


Ursäkta det långa svaret, men min hjärna började gå filosofiskt på högvarv ;-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?