Earth hour, sommartid och en lugn helg
Så har vi lagt ytterligare en helg bakom oss.
En helg då det i mitt fall inte hänt ett skit. Å andra sidan trivs jag bara bra med att ha det så. Jag vill vila ut på helgerna. Jag vill ha sovmorgon, och jag vill inte stressa igenom dagarna.
Visst, det hade varit roligt att hitta på saker också. Men måste jag välja så väljer jag lugna helger hemma.
Dessutom går vi ju in i en förkortad vecka nu, i och med att det är PÅSK i slutet av veckan. Det betyder ju, som alla vet, att det är fyradagarshelg. I alla fall för alla som arbetar "vanliga" måndag-fredagjobb.
 
Den här helgen som var, då...
Som sagt hände inget särskilt i mitt liv, men det har ju trots allt varit två händelser som jag faktiskt kan ta upp i detta blogginlägg...
I lördags var det Earth hour 2018. Jag deltog och därmed släckte ner allt elektriskt lyse samt elektriska apparater. Detta betyder att jag faktiskt kom mig för att fota lite under den timmen, och det blev riktigt mysiga bilder, om jag får säga det själv.
 
Natten mellan lördag och söndag gick vi också över till sommartid.
Jag vet att många är emot detta fenomen, men helt ärligt måste jag erkänna att jag tycker om det. Jag gillar känslan av att gå "ett steg närmare sommaren".
Har det också för att jag läst att EU funderar på att plocka bort tidsomställningen och eventuellt köra på normaltid året runt.
Jag kan sanningsenligt se på saken ur den synvinkeln också. Det skulle vara praktiskt att slippa hålla koll på omställningsdatum två gånger per år, men återigen... Jag gillar ändå känslan att ställa om klockan.
 
Så; det blev en liten helguppdatering.
Nu avslutar jag med att bjuda på några av bilderna jag fotade i lördags under Earth hour, och så ska jag strax börja dra mig mot jobbet och veckans första arbetsdag.
 
Era fantastiska kommentarer!
1

Så fina bilder du lagt upp, jättefina detaljer ;)

Och håller med dig, jag tycker också det är skönt att ställa om klockan för då känns de som du säger att man kommer närmare sommaren, och så blir det ju ljusare längre också :)

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar bilderna :-D
Ja, visst är det ändå trevligt med omställningen av klockan. Speciellt den här tiden, då det helt plötsligt blir ljust en timme längre på kvällarna :-D Och på hösten för att en "får sova en timme längre" på mornarna :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Jättefina bilder, Erica.
Jag tycker bytet av tid är urbota larvigt, men det vet du redan ;)
Det är ju bara att hänga med iallafall, vare sig man gillar det eller inte.
Här tror jag earth hour går alla förbi. Jag glömde själv bort det. Men jag tycker om du deltog. Helt rätt att göra det!!
Ja, ni har lite påsk ni, vi har bara en enda dag., påskdagen.
Gillar att ni har sååå lång påsk, det är mysigt.

Svar: Tack! Vad kul att du gillar mina ljusbilder :-D
Ja, jag kan se tidsomställningen från båda sidorna. På ett sätt är det ju faktiskt ganska onödigt att hålla på och byta tid två gånger per år. Men jag kan som sagt inte låta bli att gilla det. Gillar att det hux flux är ljust en timme längre på kvällarna mot våren. Och att en får "sova en timme längre" en dag på hösten ;-)

Earth hour ja. Tror nog att det är rätt många som missar det, eller helt enkelt inte väljer att delta. Här där jag bor tyckte jag inte att det blev mörkare än vanligt i folks fönster, så det var nog många här också som antingen missade det eller valde bort att delta.

Jag tycker det är ganska mysigt, och att det är en miljömanifestation är bara ett plus :-)

Påsk är det nu, ja! Sååå härligt med en fyradagarshelg! Och påsklov för alla skolbarn nästa vecka. Önskar nästan att jag gick i skolan igen ;-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?