Första Maj svammel och lite bilder
1:a maj.
Det är första Maj!
Smaka på de orden ett par extra sekunder.
Vad sjutton hände??
Vi har haft snö i, bokstavligen, 6 månader. Men det känns verkligen inte som sex månader.
Och de senaste två veckorna har det tinat sinnessjukt snabbt!
Det är näst intill att en kan SE hur snön krymper ihop. Jag lovar, det är knappt någon överdrift i det påståendet.
Säkerligen beror detta på att vi trots allt har haft så extremt luftig och torr snö hela vintern. Det har varit fjäderlätt pudersnö, vilket som sagt betyder mycket luft i snön. Detta i sin tur gör ju faktiskt att när det väl börjar smälta bort, så försvinner det typ flera decimeter i taget.
 
Ta busken på denna bild till exempel...
För knappt en månad sedan stack det upp typ 2 dm av kvistarna högst upp.
Nu ser det ut såhär.
 
Här låg snön ända in mot väggen, och gick upp till brösthöjd.
Nu kan en gå runt huset utan problem.
 
Detta staket har vi inte kunnat se under hela vintern, då det varit begravt i snön.
Staketet går upp till strax under brösten på mig.
 
 
Jag har ingen relation till Första Maj. Har aldrig gått med i något första majtåg eller något sådant, så det enda den här dagen någonsin varit för mig är en extra ledig dag om den infaller under en veckodag.
När jag var liten var väl första maj egentligen mest en lite trist dag; "Dagen efter valborgs" liksom.
En lekte lite sporadiskt under tiden föräldrarna höll på att packa ihop för att vi skulle åka hem (vi hade alltid husvagnspremiären för året på valborgs).
Smällarna från valborgskvällen var slut.
Eller så hade man några kvar, men tändstickorna var slut...
 
 
Ja, vi fick elda smällare på valborgs när vi var små.
Eller små och små. Vi hade i alla fall skolåldern inne.
För att...
Detta var innan smällare förbjöds.
Vi har aldrig firat valborgs vid någon stor allmän brasa,
utan vi var några familjer som firade tillsammans hos en av
familjerna ute på landet. Mycket plats, ingen trängsel,
glesbebyggt och ingen trafik.
Det var inget kraftigare än 1-öres, 3-öres och Tigerskott.
När jag nu börjar räkna så måste vi nästan ha varit närmare
13-15 barn, i varierande åldrar, och mig veteligen slutade
ingen valborgs i katastrof på grund av smällare.
 
 
Valborgsmässoafton 1994
Varsin påse smällare
 
Nu har jag så goda förväntningar på Maj.
Tidigare har jag ju ställt frågan om vi trots allt kommer att ha snö ända in i Juni...
Men det tror jag inte längre. Fortsätter det på detta sätt kommer den riktiga våren att anlända precis när den alltid anländer... i mitten av Maj!
Vi får se.
Jag känner mig i alla fall positiv :-D
 
Tänkte att jag avslutar med att lägga in lite bilder jag fotade igår; alltså 30:e april aka Valborgsmässoafton.
Det blev ingen lång promenad, då jag kom mig ut så sent och solen höll på att gå ner.
Dessa bilder är fotade någon gång mellan 21:00 och 22:30.
 
"Ett Piteå för alla" och "Det är hit du kommer när du kommer hem"
♥ Piteå kommun lever upp till vad de lovar! ♥
Tycker JAG i alla fall!
 
Snöhögarna börjar vara gode fula nu...
 
...men TITTA vad LITE snö vi har kvar!
 
Ni som följt mig ett tag känner kanske igen denna lyktstople...
Detta är var jag nästan alltid brukar ta en "Narniabild" mitt i vintern; även denna vinter.
Men nu är det...tja... Inte Narnialikt ;-P
 
Och TITTA! Jag hittade till och med årets första vårblommor igår!!!
 
 
Och till sist (bara för att jag knäppte 2-3 totalt spontana bilder mitt i stan),
ett nyöppnat ställe längst Storgatan, vid Byxtorget.
Har en känsla att detta lär bli populärt bland ungdomar...
Era fantastiska kommentarer!
1

Nu är våren på ingång hos dig också.
Snart så har all snö smält undan. ja, det beror säkert på den fina fluffsnön att det smälter undan bra. Härligt.
Ni har haft en perfekt vinter, i mitt tycke. SÅ ska en vinter vara.
Nu önskar jag att du ska få en toppenvår också.

Svar: Ja, nu är våren äntligen här :-D Dock började Maj med regn. Idag har det, hittills, regnat hela dagen. Och det ser ut att fortsätta. Dock får jag väl se det positivt, på två punkter: Den kvarvarande snön regnar bort snabbare, samt att: Det snöar i alla fall inte ;-)

Precis, vi har sannerligen haft en riktig vinter i år. En riktig Narniavinter.

Och det finns dessutom en positiv sak till: Trots de enorma snömängderna som tinat bort de senaste veckorna, så har vi knappt haft något slask alls! Jag måste erkänna att trots snömängderna har jag knappt en märkt av snösmältningen. Annat än att det blivit mindre snö då förstås ;-)

Ser fram emot riktiga våren nu!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?