Teckenspråkets dag
 
En sak jag brukar göra när jag behöver inspiration till bloggen; är att googla fram listan över årets olika temadagar. Oftast finns det något att blogga om, eftersom typ varenda dag under hela året har ett speciellt "tema" numera. 
Idag är det Teckensspråkets dag.
 
Jag har alltid varit fascinerad av Teckenspråk, ända sedan jag var 8-9 år och fick mitt första sådant här handalfabetskort i skolan.
På gymnasiet hade jag Teckenspråk som tillval.
Tyvärr är så gott som all den kunskapen bortblåst idag, vilket naturligtvis beror på att jag inte underhållit språket sedan jag slutade skolan. Av den anledningen att det inte är någon annan i min krets som kan/pratar Teckenspråk.
Jag brukar lite då och då känna att det är väldigt tråkigt. Tänk vilken tillgång om en faktiskt förstod och kunde prata just Teckenspråk. Kanske tar jag faktiskt tag i det en vacker dag...
 
 
Praktisk kunskap för alla
 
Jag kan också känna att egentligen är Teckenspråk någonting som många människor i samhället skulle ha en fördel att kunna. Till exempel alla människor som jobbar inom serviceyrken.
Butiksbiträden, kundtjänster (alltså fysiska, inte via telefon ;-)) , busschaufförer, vaktmästare, lärare, läkare, vårdpersonal och så vidare och så vidare. Listan kan göras lång.
Tänk så enkelt det hade varit om alla dessa yrkesgrupper kunnat kommunicera direkt med människor som är hörselskadade.
Självklart finns det ju tolkar, och jag menar inte att göra deras yrke överflödigt. De kommer alltid att behövas.
Men jag kan tänka mig att tolk är sådant en får beställa inför något specifikt möte t.ex.
Kan tänka mig att en inte har tolk med sig varje gång en t.ex. behöver åka buss.
 
 
Introducera teckenspråk tidigt?
 
Jag vet att på många förskolor idag används tecken lite grann i verksamheten. Inte så att hela språket lärs ut, utan enskilda tecken för att underlätta vardagen. Det är ju, generellt, inte alltid så lätt att förstå barn som inte ännu kan prata eller som inte kan prata rent.
Så på sätt och vis kanske en kan säga att Teckenspråket introduceras tidigt. Men jag antar att det glöms bort snabbt också när en väl lärt sig prata ordentligt.
 
Jag säger inte att Teckenspråk "borde läggas in som skolämne" eller att alla är tvungna att lära sig Teckenspråk. Det här är bara lite allmänna filosoferingar såhär på måndagskvisten.
För nog skulle det väl ändå vara ganska praktiskt om det såg ut som så, att vi alla kunde prata Teckenspråk på samma sätt som vi kan prata Engelska...
Eller har ni några andra tankar runt detta?
Dela gärna med er. Detta är ju som sagt bara mina spontana tankar; det skulle vara roligt att höra vad ni säger också :-)
Era fantastiska kommentarer!
Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?