Jag bara jobbar, äter och sover
Jag måste bara få skriva av mig lite.
Det är nämligen så att jag för tillfället känner mig sååå frustrerad över mitt vardagliga liv.
Inte på jobbet; jag älskar fortfarande mitt jobb och det är orsaken till att jag inte ens känner den där klassiska söndagsångesten längre. Jag trivs med andra ord som fisken i vattnet!
 
Men vad är jag då frustrerad över?
Jo, min fritid. Eller ska vi säga bristen på den.
Inte för att jag har mycket att göra, utan för att jag insett att mina dagar numera består av tre (3) saker...
Jobba, äta och sova.
Bokstavligen!
Fattar inte hur jag kan vara så trött. Hela tiden. Jag somnar som om jag inte sovit på en vecka, och på mornarna är jag så trött att det är som om jag bara sovit typ en (1) timme under natten.
 
Jag åker till jobbet vid 6-tiden, kommer hem strax efter 14-tiden, somnar till på soffan, äter middag, somnar om på soffan typ vid sju-åttatiden, vaknar till några timmar senare för att då göra mig i ordning och lägga mig för natten.
Också då somnar jag utan problem.

Så jag bokstavligt talat bara jobbar, äter och sover.
Det är så frustrerande eftersom jag ju då inte "hinner" med något annat. I alla fall inte på vardagarna.
Jag sitter vid datorn just nu eftersom jag bara har en stationär, men det är knappt så att jag vet vad jag skriver. Ögonlocken känns som om de är gjorda av bly!
 
Delvis vet jag vad detta beror på. Mörkret.
Numera när det är mörkt då jag åker till jobbet, och det är mörkt redan vid 18-tiden på kvällen.
Det dröjer inte länge innan det faktiskt kommer att vara mörkt (eller i alla fall kraftig skymning) redan när jag åker hem från jobbet.
 
Men jag vet inte... Blir en verkligen SÅ trött bara av mörkret?
Så trött att det känns som en ska somna alla timmar som inte är arbetstid?
Att lätt kunna sova mellan kl.15 och 21, sedan hela natten, för att ÄNDÅ vid 5-tiden på morgonen vara så trött att en knappt kommer upp ur sängen...
Jag vet att en faktiskt kan sova för mycket, men det känns ändå inte riktigt normalt.
Eller ÄR det faktiskt normalt när en bor på ett ställe med så extremt mycket mörker under en så lång period på året?
Jag vet att motion och frisk luft också är otroligt viktigt för den här typen av problem.
Men om vi säger att jag går ut på en promenad när jag slutat jobba; då slocknar jag som en stock när jag kommer hem från den istället.
 
Hur det än är så påverkar det i alla fall min vardag.
I grund och botten har jag ju faktiskt "inget liv" på vardagarna.
Jobba, äta, sova -That´s it liksom.
Är SÅ GLAD över att jag har mitt jobb! Jag måste säga att just nu så är det, helt ärligt, jobbet som är det största ljuset i mitt liv!
 
 
 
OBS!
Nu säger jag INTE att jag råkat ut för en depression eller något annat lika allvarligt, eller att det är synd om mig.
Jag behövde bara få skriva av mig lite och ventilera mina tankar och känslor.
Tack för att jag fick göra det!
 
 
Finns det någon mer som känner igen sig i det här?
Drabbas du av liknande under senhöst och vinter?
Eller har du kanske varit med om det tidigare, och kommit ur det? I så fall får du mer än gärna ge mig tips på vad jag kan göra.
Kost och frisk luft är dock sådana självklara saker som jag redan vet om, så sådana tips behövs inte. 
 
 
 
Nu är alla dessa vackra löv borta...
Eller... de ligger nere på marken allihopa.
Era fantastiska kommentarer!
Eva i Dalarna
1

Järnbrist kanske?

Svar: Ja, jag har en känsla av att jag har brist på en hel del ämnen.
Ska kolla upp järnbrist. Ett stort tack för din kommentar :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Ullis
2

D-vitamin! Jag äter det oktober - april. 1 om dagen av denna: https://www.apotea.se/holistic-d3-vitamin-2000-ie-180-kapslar

Svar: Tack för tipset! Ja, jag kanske borde testa sådana vitaminer. Känns logiskt att vi här uppe behöver extra D-vitaminer under vinterhalvåret. Det är ju trots allt mörkt större delen av dygnet.
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

underbar bild
ja men så är det o skriva av sej får man det är diin blogg o du skriver va du vill så säger ja alltid o vill man inte läsa lyssna strunt i det =)
ja men äntligen en som vet när det är ha ha ja helgen INAN får man ha fest eller i veckan men inte samma helg så är det ju

önskar dej en fin vecka o hoppas du är lite pigg o orkar me kram kram

Svar: Tack! Vad kul att du gillar bilden!
Och tack för din kommentar :-D Ja, en blogg är ju trots allt till för att en ska ha en plats att skriva av sig på. Genom åren har jag försökt påbörja otaliga dagboksprojekt (alltså klassiska dagböcker), men det har alltid runnit ut i sanden. Blogg fungerar så mycket bättre för mig :-D


Yes! När det kommer till Halloweenfester så är det den 31:a oktober, eller helgen innan som gäller. Inget annat :-)


Hoppas du haft en fin helg och att du också får en fin (höstlovs)vecka!

För mig börjar veckan lugnt. Jobbar i förskolekök, och "min" förskola har stängningsdag för planering idag = inga barn = ingen mat. Jag åker dit för att passa på att städa lite extra i köket, beställa varor och lite sådant. Kan ju dessutom, i och med det, styra mina tider lite som jag vill då jag inte har frukost, lunch och mellis-tider att passa ;-)

Som sagt; ha en fin vecka!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Eva i Dalarna
4

Angående Halloweenfirande, så läste jag just i en tidning om en vett och etikettexpert, som hade myntat (sa han) begreppet : "Bus på fredag, ljus på lördag". Och han menade att halloween kan firas med bus av barnen på fredag (i år 2/11) och så på lördagen tänder vi ljus på gravarna.
Verkar vara lite godtyckligt det där, åtminstone i Sverige finns inga bestämda regler. Men så är ju inte heller halloween en svensk högtid utan bara nåt vi härmat från USA och där har de väl sina regler för hur det ska firas.
Nåväl, världen går inte under när man än firar det. Eller om man som jag, inte firar det. Förutom när jag går på halloweenfest hos nåt barnbarn och den blir ju när alla är lediga...
Allgelgona firar jag, men i år blir det nog väldigt enkelt eftersom jag jobbar.
Önskar i alla fall dig en trevlig Allhelgonahelg!

Svar: Ja, det är sant. Världen går inte under för att Halloween firas "fel" dag. Dock kan jag känna att det kan vara bra att, just för att vi snott högtiden, så kan vi följa reglerna för dagen för firandet. Just för att det riskerar att sammanfalla med allhelgonsdagen.
Jag kan tycka det blir lite grann som att en skulle säga "Oj, julafton är en vardag i år. Det passar inte så bra, så vi väntar till helgen istället"...


Hoppas du har en fin vecka, och att du får en trevlig allhelgonahelg!

Happy Halloween :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

5

Är du hemma 14 från jobbet varje dag? Vad skönt ändå. Då kan du ju promenera i dagsljus varje dag.
Annars tror jag på mera fysisk träning och vitaminer, D3-vitaminer.
Ha en fin helg!

Svar: Ja, jag är hemma strax efter kl.14 på dagarna. Jobbar inte riktigt heltid, utan drygt 81% (81,25%).
Dock är det ändå mörkt när jag kommer hem. Inte helt mörkt, men på den mörkare delen av skymning. Så det är mörkt när jag åker till jobbet och så gott som mörkt när jag kommer hem.


Tack för tipsen och tack för din kommentar!

Trevlig helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?