Stjärnklar kväll och Norrsken
 
I söndagskväll missade jag och Canon norrskenet som då dansade på himlen, vilket känns mer än surt då det enligt alla bilder tydligen var väldigt kraftigt.
Nåja, igår kväll tog jag i alla fall kameran, stativet och fjärrutlösaren med mig, åkte ut till Bodsjön och hoppades på att ha turen med mig.
Det var nämligen stjärnklart, som om det skulle bli norrsken så var förutsättningarna optimala!
Att jag åkte ut till just Bodsjön beror helt enkelt på att jag brukat vara där och fota ibland på somrarna och då det ligger på landet så är det inte överdrivet mycket artificiellt ljus som stör. I alla fall inte om en jämför med stan...
 
Jag hade i alla fall relativt tur.
När jag kom fram fotade jag stjärnorna lite och testade kamerainställningarna, men sedan behövde jag inte vänta jättelänge innan jag tyckte mig skymta det där efterlängtade gröna ljuset på himlen.
Jag kunde till och med se den gröna färgen med mina egna ögon. Annars kan det med norrsken lätt vara så att det mänskliga ögat uppfattar skenet som vitt (lätt att misstas för moln), men däremot kameran uppfattar det gröna.
Men som sagt; den här gången syntes den gröna färgen :-D 
 
Tyvärr var det inte direkt världens starkaste norrsken igår, utan där jag stod syntes det mest lite svagt över trädtopparna, som ni ser på bilderna.
 
 
Allt går inte alltid smidigt...
 
Efter en stund bestämde jag mig i alla fall för att förflytta mig för att se om jag kunde hitta en annan plats att få bra bilder på.
Packade in kameran i bilen, satte mig bakom ratten, vred om nyckeln och... nada!
Småbrummade lite, men den ville inte starta!
 
Dött batteri. F*n också!
 
Strandad mitt ute på en ödslig landsväg, i mörker och en temperatur på 4 grader. Jippie :-P
Blev att ringa till pappa för att höra om han kunde göra en nödutryckning och komma med startkablar.
Tog inte lång stund innan han var där, och med starthjälp brummade bilen igång direkt.
Det blev dock inget mer fotande den kvällen...
Var ju inte jättesugen på att åka till någon annan plats, stänga av bilen och att jag då inte heller skulle få igång den...
Så istället blev det hemgång och plugga i en batteriladdare jag fick låna av pappa, så att batteriet skulle ha chansen att ladda upp igen över natten.
 
 
Nåja, ett par halvers norrskensbilder blev det i alla fall :-)
Era fantastiska kommentarer!
Eva i Dalarna
1

Tur att det finns pappor! 😉
Vackra bilder!

Svar: Ja, det är perfekt att bo i samma stad som föräldrarna när sådant händer :-)
Tack! Vad kul att du gillar bilderna :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Så vackert med norrsken! Vi såg det till och med här i södra Finland :)

Svar: Ja, visst är det ett magnifikt fenomen! :-D
Så det syntes så pass långt ner. Coolt! Jag älskar Norrsken :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?