Vackra oktober
 
Jag har fotoabstinens.
Vi är just nu inne i den där vackraste hösten; då naturen sprakar av färger, innan de ramlat av träden.
Men ändå är det som om jag inte kan uppbringa tillräckligt med inspiration/motivation.
Jag vill, men då inspirationen saknas blir bilderna så platta och tråkiga.
Ni fellow (hobby)fotografer; kan ni känna igen er?
När jag väl kommer mig ut med kameran känns det bara som att jag tar exakt samma bilder som jag redan tagit en miljon gånger tidigare!
 
Jag tog mig ut på en liten fotopromenad tidigare i veckan, och det blev den mest misslyckade fotorundan på länge. Bilderna i detta inlägg är i grund och botten de enda som (barely) är värda plats på bloggen.
De känns liksom så "platta", tråkiga och intetsägande. Inte sådär sprakande som verkligheten.
Inte så sprakande som jag vet att höstbilder kan vara.
 
Är ju ofta så tråkigt väder numera också. Oftast övermulet.
Jag vet att moln oftast ger de bästa förutsättningarna för fotografering, men blir det för grått blir bilderna för "utslätade".
Den här veckan har vi dessutom hunnit med både snö, sol och ösregn. Tvära kast ;-P
 
Jag behöver miljöombyte!
Hur är det med er?
 
Tack för att jag fick avreagera mig lite :-)
Nu tycker jag vi fortsätter med resten av de bilderna från fotopromenaden som faktiskt passerade för bloggmaterial...
 
Era fantastiska kommentarer!
Eva i Dalarna
1

Hej! Nu har jag läst dina kommentarer hos Annika i Reston så ofta och gillat dem så nu tänkte jag att nu börjar jag läsa din blogg också. Håller helt med dig i dina politiska åsikter (Fast jag är inte heller särskilt "politisk" av mig). Så vackra bilder i dagens inlägg, gillar särskilt andra bilden uppifrån. Fantastisk höstfärg. Grattis till jobbet också!

Svar: Hej!
Vad roligt att du hittat hit :-D Varmt Välkommen till min blogg!
Och det är alltid roligt att höra från fler som delar min politiska ståndpunkt.

Kul att du gillar mina bilder också :-) Som sagt så blev det en väldigt misslyckad fotopromenad den dagen, så jag är glad att i alla fall några bilder blev tillräckligt bra för bloggen :-)

Och tack! Jag har verkligen svävat på moln angående mitt jobb. Känns så underbart att ha fått en tillsvidareanställning!

Hoppas du har en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Känner verkligen igen mig i det du skriver ang fotandet.

Jag ska få miljöombyte nu, vi ska flytta hem till Blekinge igen. Mest för att vi saknar släkten där nere, men jag erkänner att även den föregående vintern har ett finger med i spelet för mig. Vintern som var var fruktansvärd. Jag orkar inte med en till sådan.

Svar: Tack för din kommentar! Ja, visst är det störande när man känner vilja men ingen motivation till fotandet!

Åh! Så härligt med miljöombyte! Kul att flytta hem igen. Piteå är ju som sagt min barndomsstad, så jag har aldrig bott någon annanstans. Men jag kan tänka mig att man har en väldig familjelängtan när man bor långt ifrån dem.

Och jag kan SÅ förstå att man vill fly vintern här också! Precis som du skriver; förra vintern var fruktansvärd.
Visst var det kul att fota sådana vinterlandskap som det var, men den hade inte behövt hålla i sig i SEX MÅNADER... ;-)
Jag älskar mitt jobb, men önskar ändå att jag haft ett så ”fritt” jobb att jag kunnat flytta typ...NU varje år och inte återvända förrän i Maj.

Trevlig helg och lycka till med flytten!
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Så fina bilder, Erica. Jättefina höstbilder. Visst kan inspon tryta ibland. Men jag är mer rädd för att jag mer och mer håller på att bli en som plåtar med iPhone istf Canon. Och jag vill INTE det. Så jag har gett mig ett heligt löfte att fota mkt mer med Canon.
Hösten är en fin tid, mest sommar hos mig än så länge.

Svar: Tack! Vad kul att höra att du gillar bilderna :-D
Ja, jag har lite samma rädsla då även jag känner att jag fotar med med iPhonen än med kameran. Och då har jag alltid varit en sådan person som knappt fotat med mobilen tidigare.

Lycka till i höst! Hoppas du kommer igång med Canon-fotandet igen :-) Ska själv försöka med samma sak; då jag trots allt har en massa VILJA att fota, men kommer mig bara inte för.

Vi får försöka ta med oss våra kameror ofta, kanske till och med när vi gör vardagliga saker. Trots att de är klumpiga att släpa med sig, de där systemkamerorna, så kan det vara ett tips för att få igång fotandet igen :-)


Önskar att det fortfarande var sommar här också. Som du vet är jag ju inget fan av höst och vinter. Jag är inte sommarless trots den sommar vi haft i år!

I och för sig tror jag det handlar mest om mörkret, vilket jag avskyr.
Utnyttjade det dock igår, och tog bilen för att åka ut och fota lite Norrsken.


Välkommen tillbaka till min blogg :-D

Och hoppas du får en riktigt fin vecka!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?