Tjugo grader i april
 
Eh... hoppas inget händer nu, då jag lägger upp denna skärmdump från SMHI´s årstidskarta. Tänker på den där nya lagen som röstats igenom i EU. Ni vet, den där som säger att en i princip själv måste ha skapat allting en lägger upp på nätet annars blir det upphovsrättsbrott.
Är inte särskilt insatt i detta, men fattade det som att det till och med innebär printscreenade saker...
 
Nåja, det var inte vad inlägget skulle handla om.
Ingen har väl undgått det GALNA vädret vi har just nu, oavsett var i landet en bor!
Det är helt sjukt; det är SOMMARVÄDER i APRIL!
Igår hade vi 20 grader. TJUGO GRADER! Återigen: I April månad!!
Sommartemperaturer ända upp mot Kiruna, och till och med meteorologisk sommar söderut!
 
Helt ärligt vet jag inte riktigt vilken min första reaktion ska vara.
Min allra första reaktion privat, alltså när jag tittar ut genom fönstret och går utanför dörren, är glädje. Glädje över att slippa vinterkläderna. Glädje över att kunna dra på sig caprileggins och klänning och gå ut. Utan att frysa. I april.
 
Min andra reaktion är rädsla.
Rädsla för att sommaren ska vara "över innan den börjat", alltså att juli kommer bli typ nästan höstig.
Rädsla över vad tjugo grader i april faktiskt betyder. Klimaträdsla.
Jag läste någonstans att om jordens medeltemperatur höjs med 3 grader (eller om det var 4) så finns inte längre någon väg tillbaka. Då har vi förbrukat vår chans att ställa saker till rätta.
Hur nära är vi egentligen?
Vi kan ju inte vara långt ifrån nu...
20 grader i april är sannerligen inte normalt.
Okej, det beror ju självklart på var på jorden det är, men det är inte normalt på våra breddgrader.
Här uppe i norr brukar det ju faktiskt snöa i april (sista snöfallet brukar vara i början av maj). I skrivande stund har det inte snöat sedan i mars.
Mars 2019 var en vårvintermånad här uppe hos oss, och i vanliga fall är mars en högvintermånad. På samma sätt som januari och februari.
 
Sommarens ankomst borde bara betyda glädje och upprymdhet (förutom om en allmänt inte gillar sommaren då, men ja ni fattar...) Men istället är det väldigt svårt att njuta fullt ut. Det är för mycket grus i bägaren för att det ska vara komfortabelt.
 
Det pratas ju redan om torka. Hur kommer det att utvecklas? Blir det en till skogsbrandsommar? En till nödslaktsommar?
Åh! Jag hoppas inte det! Jag har som sagt inget emot sol och värme (speciellt inte vid ledighet), men för att använda ett beprövat svenskt motto: Lagom är bäst.
Egentligen vore ju den ultimata sommaren om det regnade på nätterna (kanske inte ALLA nätter dock, säger sommarnattfotografen ;-P) samt var sol och varmt på dagarna.
 
 
MVH
/Klimatångest blandat med åh-vad-skönt-det-är-att-gå-ut-utan-femtielva-lager-kläder-på-sig!
Era fantastiska kommentarer!
Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?