Där människor levde och arbetade för över 100 år sedan
 
Finns det något jag älskar så är det att fota gamla saker. Gamla hus.
En av mina allra största fotodrömmar är att hitta något gammalt, förfallet hus där det finns kvar saker från tiden då det bodde folk där. Eller något gammalt sjukhus, någon gammal skola eller liknande.
 
Nu är inte huset i denna bildbomb förfallet. Det är visserligen iordninggjort och iordningställt, men enligt skylten utanför; utan att tumma på originalet. Eftersom det är en typ av museum ser det ut som när det bodde människor där. För över 100 år sedan.
Eller vid det här laget är det en bit över 100 år. Enligt informationsskylten som sitter på väggen användes det som boningshus under 1800-talet.
 
Som sagt älskar jag sådana här platser, men däremot kan jag inte låta bli att tänka på att nackdelen med att besöka dem under vackra sommardagar är att det lätt blir någon typ av romantisering av boendet. Lite som att en skulle tillbringa några veckor under semestern med att leva ett pittoreskt och enklare liv än det stressiga vi är vana vid.
MEN det är ju faktiskt så att det inte direkt var någon dans på rosor att leva och verka som bonde på 1800-talet. Det var inte som för nutidsmänniskor som aktivt väljer bort rinnande vatten och innetoa fyra veckor i juli...
Dock, i vilket fall som helst så gör sig sådana här gamla byggnader jäkligt bra på bild!
 
Den här lägre byggnaden ligger mitt emot boningshuset och är (enligt sin skylt) ladugården. Eller "fuuse" kallas det tydligen.
 
Vacker gammal dörr.
 
Går det få en mer "äkta landet"-känsla? Så tyst, stilla och idylliskt! Komplett med gärsgård-staket, typiska svenska ängsblommor och allt.
 
Och valvgång av björkris... Någon mer än jag som tänker på midsommar, eller typ gammaldags lantligt bröllop?
 
Nämnde jag "romantiserad idyll"..?
 
Era fantastiska kommentarer!
Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?