Helgen som gick och ett nytt kapitel
Nu fasen SKA detta inlägg publiceras!
Har försökt få ihop det i två dagar nu (efter jobbet då) men det har hela tiden slutat med att jag somnat ifrån datorn, och på mornarna hinner jag inte blogga. Börjar ju 6:30.
Men nu har jag BESTÄMT att det här SKA upp! Jag tänker inte lägga mig ner förrän det är färdigt och klickat på "Publicera"!
 
Den här sommaren har jag varit med om de allra mest magiska ljusspelen på min vägg här hemma. Detta var en av dem.
Och ja, det kaaaan hända att jag skrev om detta bara för att jag ville visa upp denna bild i bloggen, trots att jag inte visste hur jag skulle få in det i ett inlägg på ett bra sätt ;-)
Det här är dock bara det näst vackraste ljusspelet jag fick se...
Det absolut mest magiska hände tidigt en morgon för några veckor sedan. Jag vaknade vid fyratiden på morgonen och det var verkligen som om hela väggen BRANN! Färgen var mörkt brandorange den morgonen!
Tror att jag instagrammade den morgonen, men det blev inte av att fyra av Canon.
 
 
 
Surströmming blev det i... lördags tror jag. Jo, i lördags.
Det är helt sjukt, men innan dess hade jag bara ätit denna gudomliga rätt en enda gång under hela sommaren! Det var på midsommarafton.
Visst, surströmmingsburkar är ganska dyra – mellan 50 och 100 kr, mer om det är ett finare märke – men jag skulle absolut kunna äta det fler gånger under en sommar. Två gånger är alldeles åt skogen för lite!
 
Älskar allt med den här maten! Lukten, smaken, sommarkänslan när den äts o.s.v.
 
 
Annars har det väl inte hänt något direkt upphetsande spännande i mitt liv under helgen.
Provade baka lite bara ur huvudet, alltså utan att titta på något recept. Resultatet blev dessa Havrekakor med chokladbitar. De blev ärligt riktigt lyckade.
 
 
Dock har de senaste dagarna, starten på denna veckan, känts otroligt jobbiga.
Självklart visste jag att det skulle ske och när, men det känns ändå skittråkigt!
Jag har slutat på den köksplacering jag haft det senaste året. Visste ju såklart att det skulle hända, då det inte var mitt eget ställe. Jag är fast anställd inom Måltidsservice, men jag har inget fast ställe ännu.
Jag har verkligen trivts så oförskämt bra på Solbacka förskola, så att åka därifrån i måndags var inte direkt den bästa känslan jag haft. Sååå tråkigt!
Dock visste jag ju var jag skulle sedan, så jag var aldrig orolig inför framtiden. Känslan låg mer i att jag inte ville lämna just Solbacka! Och saknaden sitter fortfarande i såhär två dagar senare.
Men vem vet... Rätt som det är kanske jag också lyckas haffa ett fast ställe. Ett ställe enda orsaken att lämna det skulle vara att jag säger upp mig själv. Eller ja, om jag skulle göra nåt dumt och få sparken ;-P
Eller ja, jag vet ju att fast ställe förr eller senare kommer ske. DET är jag INTE orolig över!
Trots allt har jag ju bara jobbat inom Måltidsservice i fyra år, och ska jag vara helt ärlig så har jag haft en obeskrivlig TUR när det gäller mina placeringar!
Jag har ju trots allt varit vikarie, men jag har i princip bara haft långtidsplaceringar.
Så jag är definitivt inte i någon position att klaga :-D
Orkidén på bilderna här ovanför fick jag i alla fall av de gulliga pedagogerna på Solbacka nu när jag slutade. Passar SÅ bra in här hemma!
 
 
Mitt nya ställe då?
Det ligger på andra sidan stan, från Solbacka sett. Men "andra sidan stan" i Piteå betyder inga enorma avstånd. Piteå är ju trots allt en småstad. Det är inte som typ Luleå eller Umeå. Eller ja, Stockholm då om vi ska inkludera storstäder.
Nåja. Det ligger på andra sidan stan i alla fall. Och i väldigt olika miljöer.
Gamla förskolan ligger mitt i ett hyreslägenhetsradhusområde.
Mitt nya ställe ligger längst den här vägen ↑
Förortsidyll, typ. Eller vad säger ni?
När jag slutade jobbet idag körde jag en bit längst den här vägen, men åt andra hållet (alltså det hållet ni inte ser på bilden), och jag insåg att jag nog skulle kategorisera området Övre Medelklass.
Nåja, det var ett sidospår. Men visst ser det mysigt ut i alla fall!
 
Och jobbet går bra :-) Får bara vänja mig igen vid att jobba på kombitjänst. Har ju inte haft städning på ett helt år (annat än tillfälliga dagar på en annan förskola) så hunnit vänja mig vid den lyxen.
Dock har jag såklart haft kombitjänst på varje ställe jag varit på innan, så det är ju inte som att jag inte vet hur man gör.
Ska vara här tills vecka 39, tror jag det blev. Sedan får vi se var jag hamnar.
Den som lever får se, sägs det ju ;-)
Det blir bra det här.
 
Utsikten från köksfönstret. ♥
 
 
Igår, tisdag, var jag på en sådan halvdagsutbildning inom jobbet. Vi hade en liknande för exakt ett år sedan och nu var det alltså dags igen.
Vi fick lite info om bl.a. allergier, vilket alltid känns bra att uppdatera sig på. Är det något en absolut INTE vill göra fel på så är det just allergier!
Efteråt gick vi vidare till att göra lite olika sallader, och med tanke på hur många personer det är så blir det ju en hel del sallader. Som sedan provsmakades tillsammans. Blir lite som ett julbord; trots att en tar lite av varje så blir tallriken full... :-D
Kunde inte låta bli att knäppa av ett par bilder också, då alla färger verkligen är inbjudande! Och fotovänligt! De är dock fotade med iPhonen, så det är ju inte samma kvalitet som med Canon (även om smartphonekameror är bra idag).
 
 
 
Och apropå mat... Jag har kommit in i ett uppsving av matlagningslust igen.
Det går lite i vågor, förmodligen för att jag trots allt bor själv och det är i regel ingen höjdare att laga mat för en (1) person.
MEN de senaste dagarna har jag både haft inspiration och känt glädje inför att laga mat.
Bilderna ovanför detta textstycke visar två rätter jag gjort de senaste dagarna. Egentligen inget superavancerat eller speciellt, men så GOTT!
Det första är Kycklingfilé i en sås tillsammans med ugnsrostade rotsaker och tzatziki.
Det andra frilansade jag lite på. Hade lite potatis, morötter, rödlök, lax och broccoli i kylen/frysen, så jag hackade ihop allting och stekte ihop det till en typ av Lax-pytt i panna. Till det ugnsrostade rödbetor med fetaost och tzatziki, som ni ser. Och ett stekt ägg. Var lite osäker på om ägg kanske passar bäst till Pytt som har korv eller kött i sig, men det passade skitbra även till fisken.
Tycker jag i alla fall, men måste göra en disclaimer att jag faktiskt inte har sådär extremt förfinade smaklökar direkt... ;-)
 
 
 
 
Sådär, det blev ett ganska långt inlägg ändå.
Det innehåller som sagt lite olika ämnen, men det kändes som att det skulle bli så konstigt att göra egna inlägg om vissa av dem (och jag ville blogga alla de här bilderna).
 
Men vad tycker NI?
Tycker ni det blir för grötigt med sådana här allt-i-ett-inlägg?
Vill ni hellre läsa fler mindre/kortare inlägg, eller gillar ni det här konceptet?
Era fantastiska kommentarer!
Eva i Dalarna
1

Jag gillar allt du skriver, kort eller långt, om ett ämne eller flera. Och dina bilder är alltid fina. Gör som du känner för!
Surströmmingsmackan ser god ut men nej, surströmming avstår jag från. Havrekakorna däremot, skulle jag gärna ta en av 👍
Lycka till på nya jobbstället!

Svar: Ja, i grund och botten ska en ju göra det som känns bäst själv. Dock känner jag att jag samtidigt också vill se vad mina läsare vill, så att jag kan försöka göra bloggen så rolig som möjlig att följa :-) Lite som en marknadsundersökning :-)
Surströmmingen var dreggelvarning-god! Havrekakorna blev också riktigt lyckade, speciellt för att vara ett infall av eget hopkok :-)


TACK för din fina kommentar! Roligt att du gillar sättet jag skriver på, stort tack för bildberöm och jag tror absolut det kommer bli bra på mitt nya arbetsställe :-D

Ha en riktigt fin fortsatt vecka!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Jag gillar också allt. :)

Jag har en burk surströmming hos mina svärföräldrar i Hortlax. Hade tänkt äta nu i sommar, men tyvärr har vi inte kommit oss upp än.
Det finns surströmming att köpa här nere, men maken äter inte det. Men surströmmingen i Hortlax kanske håller tills nästa år. Annars får vi väl köpa en ny burk.

Åt det för första gången förra året, med mina gamla arbetskamrater i Piteå. Jag har alltid tyckt att det luktar sååå gott. :)

Svar: Åh! Kul med någon mer som tycker Surströmming luktar gott :-D
Kul att du har en burk som väntar på dig här uppe :-) Kan mycket väl hända att den håller sig tills nästa sommar. Annars, som du säger, är det bara att köpa en ny. De är ju hyfsat dyra, men inte sååå dyra ändå.
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?