Överraskande god grön Rotfruktssoppa
Jag har haft en bra matvecka.
Det vill säga jag har haft inspiration, motivation och vilja. Samtidigt.
Inte för att jag gjort något sådär alldeles extra; nej, jag har gjort helt vanlig husmanskost. Men jag gillar den känslan. Det är sådana här veckor jag verkligen känner hur mitt intresse för matlagning växer.
Jag har aldrig tyckt det varit kul att laga mat. Aldrig!
Det har varit såååå tråkigt, vilkte förmodligen beror på att jag bor själv. Missförstå mig rätt; jag trivs med min boendesituation, men håll med om att det till stor del är aptråkigt att laga mat till en (1) person.
 
MEN, och jag vet att jag pratat om detta tidigare, så har mitt intresse vaknat sedan jag börjat jobba i kök. Det började med sallader, men det har vidareutvecklats till att även inkludera mat.
Jag gillar känslan av att tillaga något från grunden.
För första gången i livet tycker jag det är roligare med matlagning än bakning!
 
 
Idag gjorde jag en chansning. Tänkte att jag ville prova på att göra den typen av soppa där ingredienserna ska kokas (som en vanlig soppa) men efter det mixas med mixerstav.
Resultatet ser ni på bilden och ja, jag vet hur den ser ut.
Helt ärligt kände jag mig väldigt skeptisk när soppan var färdig och jag såg hur den såg ut. Som grön ärtsoppa (den konsistensen också) och Ärtsoppa ser ju inte aptitligast ut...
Dock tänkte jag att jag kan ju inte döma ut den innan jag smakat.
Så jag lade till en klick Créme fraiche, tog en bild (jag är ju ändå bloggare, duh ;-P) och stoppade första tuggan (heter det så när det är soppa?) i munnen.
Och wow! vad jag blev positivt överraskad!
Helt ärligt tycker jag den var jättegod! Och att den är billig speciellt såhär mot hösten gör ju inte saken sämre...
 
Började med att hacka potatis och rotselleri i lite större bitar. Sedan hackade jag purjolök och lade ner allting i en kastrull tillsammans med hackad spenat.
Saltade, pepprade och fyllde upp med vatten ganska precis så det täckte grönsakerna.
Kokade upp och lät det koka i ungefär 15-20 minuter (tills grönsakerna var genomkokta).
Sedan tog jag av kastrullen från spisen och mixade runt med mixerstav tills det blev en krämig, tjock soppa. Mixade också i 50 gram smör.
 
Till soppan åt jag ett Ciabattabröd med vitlökssmör på.
Och så blev jag mätt idag också :-D
Era fantastiska kommentarer!
Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?