Inte börjat med julklapparna
Typ den häftigaste månbilden jag någonsin fotat.
Den har några år på nacken, men jag gillar den fortfarande.
 
Nu är det två dagar kvar. Två dagar tills min förskola stänger för julledighet.
Hade varit så mysigt om jag också kunde säga "två dagar kvar till jullov", men det är så att jag ska jobba i köket i områdets jouröppna förskola under mellandagarna. Både julveckan och nyårsveckan.
Som sagt; hade varit mysigt med långledighet. MEN å andra sidan har jag faktiskt inte något emot att jobba under juljouren.
Dels för att det faktiskt inte brukar vara direkt ansträngande, då det brukar vara så väldigt lite barn.
Speciellt DEN HÄR julen, kan jag tänka mig.
Det är ju faktiskt så att det är en väldigt speciell jul, veckomässigt, detta år.
Jobbdagarna nästa vecka är måndag OCH fredag. Två dagar.
Jobbdagarna nyårsveckan är måndag, torsdag och fredag. TRE dagar. Därför kan jag tänka mig att det är måååånga barn som får vara långlediga. Framförallt julveckans mellandagar.
För att bli ledig SJUTTON (17) dagar i sträck skulle man bara behöva ta ut sammanlagt FEM (5) semesterdagar...
 
Vi får väl se hur jag gör nästa år... Om jag kanske söker ledigt den julen.
Nåja; en jul i taget. Är ju ett helt år tills dess, och som sagt: Jag har verkligen ingenting emot att jobba under juljouren.
 
Däremot har undertecknad inte köpt en enda julklapp än.
Ser och hör till höger och vänster folk som börjar vara färdiga, eller har typ en kvar.
Jag har alla kvar, och jag har inte ens idéer om vad jag ska köpa. Däremot, av någon konstig anledning, så känner jag ingen stress.Trots att det är mindre än en vecka kvar till julafton.
Hur är det med er? Är ni färdiga med klappinköpen? Eller ni kanske inte köper julklappar?
 
Nej, nu ska jag strax gå och betrakta insidan av mina ögonlock. Det är ju trots allt arbetsdag imorgon, men jag ville bara blogga lite. För även om det inte verkar på det sättet i och med min dåliga uppdatering, så har jag abstinens när jag inte bloggar.
Imorgon är det i alla fall dags för årets sista "speciallunch". Till speciallunch räknar jag de maträtter som bara är någon gång per år på matsedeln; typ julbuffé, laxservering, tacos...
Morgondagens lunch är nämligen Risgrynsgröt, smörgås, julskinka och frukt.
 
 
Tack för att jag fick ta upp er tid en liten stund.
Vi hörs i nästa inlägg, kära goa vänner :-D
Och vem vet; jag kanske hakar på Annikas idé och låter kameran följa med när jag ska ut och julshoppa i veckan... Så skulle ni få se lite av ett julmysigt Piteå. Vad tycks?
Era fantastiska kommentarer!
Ullis
1

Min julledighet börjar i eftermiddag kl. 16 (har ledig fredag imorron). (Idag är jag dock hemma och är sjuk, så egentligen har den redan börjat). Sen har jag tagit ut 3 semesterdagar, den 23, 27 och 30. Det är stängt på mitt jobb (operation) i 1,5 vecka, men vi på steriltekniska avdelningen har öppet den 27:e för externa kunder (vårdcentraler). Men då jobbar 2 kollegor. Vi turas om, jag jobbade förra året.

Operationerna startar igen den 2/1, då jobbar vi alla. Sen har jag ledig fredag den 3/1. Börjar jobba igen den 7/1. Jag är nöjd med att vara ledig i först 13 dagar, jobba 1 dag och sen vara ledig i 4 dagar till. :)

Jag är inte riktigt klar med klapparna än, har några få kvar att köpa. Men dom som jag har köpt har jag slagit in. :)

Svar: Åh! Vad härligt med lite jullov :-D Och vad kul att du får börja redan nu innan helgen. Inte dumt alls. Jag är iiiinte aaaaalls avundsjuk ;-)
Om jag hade kunnat vara ledig skulle jag bara behövt ta ut 3 semesterdagar och 2 kompdagar (har ganska mycket komptid) för att få ihop 17 lediga dagar. Men jag tror absolut det blir bra att jobba också. Har inget emot att jobba under juljouren, då det brukar vara så extremt lite barn på många ställen. Tror det var förra julen när jag var under julen på en förskola, då det inte var tvåsiffrigt antal barn någon enda dag. Har det till och med för att en dag var det 2 barn...
Det var dock inget jouröppet, utan den förskolan höll öppet själv. Förskolan jag ska vara på i jul är en jouröppen fsk så därmed kommer det barn från andra (stängda) förskolor. Min bland annat.
Dock verkar det som att det ändå blir mindre än 20 barn, så som sagt: Känner lugnet :-)


Härlig känsla att vara nästan klar med julklapparna. Just nu när jag satt och läste din kommentar önskar jag att jag också var det.

Ha det riktigt julmysigt nu de kommande dagarna/veckorna! Håller tummarna för att du får bli frisk snabbt, så du slipper sjukdom på julafton. Verkar vara så många som blir sjuka just veckan innan jul. Tycker det känns som det är så varje år. Själv har jag drabbats av en förkylning (är i inledande fasen), men tack och lov inte mer än så. Märks att det är mitt i djupaste vintern... ;-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Absolut!! T a efter min ide och ta med dig kameran ut i vimlet. Det blir ju din iPhone då, för det är ju absolut lättast när man ska dokumentera den sortens bilder.
:-)
Kul om du tar efter mitt koncept.

Ja, jag är klar med klapparna. Mkt skönt.
Ska slå in dem nu då.
en del är klara, men inte alla.

Ja, nästa år ligger ju julen lite sämre än i år. Men ändå Ok, så ta du några extra dagar då.

Kram!!

Svar: Jepp, tror nog jag kommer göra det. Blev så inspirerad av ditt inlägg! Däremot tror jag inte det blir iPhonen, även om den är smidigare. Blir förmodligen Canon ändå. Min hjärna klarar inte riktigt av av fota med telefonen, för min reflextanke blir alltid "Åh! Vad bra det här hade blivit med Canon!". Så det är en ständig avvägning... telefonen är ju smidigare och enklare att "gömma", men jag har blivit så bortskämd med kvalitén som Canon ger. Och möjligheterna att få bilden precis som jag vill ha den :-)

Det låter verkligen som ljuv musik att vara klar med julklapparna! DÅ kan man verkligen njuta av högtiden till fullo!

Precis, nästa jul når inte upp i samma perfekthet, tidsmässigt, som denna då julafton kommer vara en torsdag. Men det kan nog bli bra ändå. Däremot tror jag eventuellt det kan bli bra med semesteruttag ändå (om jag skulle söka och få det), då jag alltid brukar ha en massa komptid. Vi lägger ju in all extratid vi gör (typ Arbetsplatsträffar) och då får man välja "tid i ledighet" eller "tid i pengar". När det blir längre tid på dagarna brukar jag ofta välja pengar, och när jag fyller i för APT:n brukar jag välja tid i ledighet. För närvarande har jag 14 timmars komptid, vilket betyder 2 dagar då jag jobbar 7 timmar/dag.
Så det löser sig alltid :-D


Kramar och ha en fin lördag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Anonym
3

GLÖMDE!! Månbilden är sååååååå cool. Ser ut som ett öga. wow!!

Svar: TACK! Ja, visst är den! Det roliga är att just detta är en sådan totalt oplanerad bild. Jag var ute och fotade något annat och så vände jag bara kameran uppåt och tryckte av (tror nästan jag bara skulle kolla något). Och så blev det en av mina favoritbilder...
Däremot har jag inte ens tänkt på att det ser ut som ett öga. Var tvungen kolla en extra gång på bilden när jag läste din kommentar. Och nu är det typ en sådan "once you see it..."-känsla! :-D Love it!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?