Scener ur en barndom (1980´s edition)
Nu ska jag berätta om en känsla.
När man sitter vid datorn och random kollar in bloggen samt lite andra sociala medier och kommer på att man ska posta någonting angående Lucia på Facebook.
So far so good, right.
Men så kommer du att tänka på en specifik bild du vill publicera tillsammans med din statusuppdatering.
Du har denna bild i din "sociala mediemapp" på datorn; alltså mappen med bilder storleksanpassade till dina sociala medier. Här upptäcker du dock att det är några år sedan du använde bilden sist, vilket betyder att den är för liten pga att du för länge sedan ökade storleken på dina bloggbilder.
Okej, tänker du. Jag hämtar originalet och redigerar om den i Photoshop samt sparar den i rätt storlek. Inga problem.
Inga problem??!
Neeej då. Det visar sig ju bara att du inte har den blekaste aning om när du fotade bilden; inte ens vilket år. Och du har ett bloggarkiv som är 12 år långt, innehållande tusentals och åter tusentals bilder.
Du är på väg att ge upp innan du ens börjat leta.
MEN du vill verkligen använda just den bilden du sett ut, så du ger dig envist ut på en fotojakt som är likt att hitta en nål i en höstack.
 
Ett par timmar senare av envist letande och en massa klickande på olika mappar som lätt kan ge dig musarm hittar du äntligen bilden. I mappen för juli 2013. För 6,5 år sedan.
Plus en bonusbild som varit en av dina favoriter men som du glömt bort.
Plus en hel hög med andra bilder på samma "tema" som den Luciabild du letade efter.
Så som avslut på historien har jag bara en sak att säga:
Skam den som ger sig! ;-D
 
------------------------------------------------------------
 
Den gemensamma nämnaren bland alla dessa bilder jag återfann är Barndomen.
Så uppenbarligen är det inte jag som fotat originalbilderna, utan jag fotade för flera år sedan av gamla hederliga papperskopior hemma hos mamma och pappa (hade inte tillgång till scanner).
Jag gillar verkligen att sitta och kolla igenom gamla bilder ibland, och se sig själv liksom som i ett annat liv. Ett enklare liv. Ett liv där ens största problem var typ att vara tvungen gå och sova när man lekte som bäst och att tiden fram till julafton segade sig fram.
Men också en tid då somrarna i sin tur var oändliga och ens enda uppgift var att leka sig igenom dagarna.
 
Tänkte att vi kikar lite på bilderna; Scener ur en barndom, liksom :-)
 
Börjar väl med bilden jag letade efter (alltså för att få RAW-filen). Luciamorgon 1984.
Av någon anledning verkar ljus/lyse vara en ständig källa till spänning och nyfikenhet för bebisar :-)
 
Jag och morbror.
 
Jag och morfar.
 
Jag och mamma. Julen 1984.
 
Kanske inte så konstigt ändå att många barn är rädda/smårädda/reserverade inför Tomten... Nog kan man väl ändå säga att en tomtemask ser lite... creepy ut?
 
I duschen. Hade typ JÄMT tungan halvvägs ute, speciellt när jag koncentrerade mig på något.
Och nej, jag vet inte riktigt hur reglerna ser ut gällande nakna bilder, när det gäller en själv som liten och bilden faktiskt är över tre decennier gammal. Men bäst att ta det säkra före det osäkra :-)
 
Så kan man också använda en Lära-gå-vagn ;-P
 
Jag och min syster.
 
Jepp. Uppenbarligen har jag alltid varit rätt trött ;-D
Har fått berättat att vid detta tillfälle satt jag tydligen och ritade i lugn och ro, inga konstigheter, och helt plötsligt hade jag bara somnat över målarboken. Med en krita i handen.
Eh... normalt?! ;-P
 
Kreativt skapande med trolldeg.
 
Och så lite utelek tillsammans med grannbarnet.
Notera gammel-soptunnan i bakgrunden... Lite skillnad jämfört med dagens plasttunnor på hjul haha :-D
 
Februari 1986.
 
Jag och mamma.
 
En nyfödd lillebror. Juli 1987.
 
Perfekt hål att sitta i :-) 
Det är precis när vi (ja, mamma och pappa) köpt diskmaskin, men den var inte installerad än.
 
Jul hos mormor och morfar.
 
Juli 1986. Tvåårskalas.
Notera telefonen. Mjölkpaketet. Brödkorgen. Bilen utanför fönstret. Tapeterna.
Hur mycket 80-tal går egentligen att få i en bild, haha ;-D
Det är typ Villa. Volvo. Bara vovven som saknas... (vi hade varken hund eller katt eller något annat djur).
 
Skolstart. 1:a klass. Augusti 1991.
 
Någon födelsedag. Tidigt 90-tal.
 
Jahapp. Här var det så igen...
Tror dock jag var sjuk vid detta tillfälle, men ändå ;-P
 
Och så en jul till. Måste vara... 1988.
 
Fredagsmys. 1980´s edition.
 
Och eh... ja, nåågra år senare. Spola fram till slutet av 90-talet. 1999 och konfirmationen.
Tänk att det i år är TJUGO ÅR sedan!! Vad sjutton HÄNDE??
En liten 15-åring som precis gått ut 8:an.
Eller ja, tekniskt sett var jag 14 när bilden togs. Konfirmationen var under midsommar och jag fyllde 15 i början av Juli.
Fråga mig INTE varför bilden togs i direkt solljus dock ;-P
 
Med blåa stövlar, rosa kläder och röd Skogsmulle-toppluva i traktorn.
 
Jag och mormor.
 
September(?) 1984. Hortlax kyrka.
 
Jag och pappa.
 
Hehe. Notera videon högst upp i bild ;-)  Inte dagsfärsk precis (även om den var det DÅ).
Minns att den var "toppmatad". Alltså luckan öppnades med ett klickljud uppåt, och så satte man i VHS-kassetten (stavning? Ett eller två s?)
Ändå tacksam över att jag hann växa upp innan den digitala eran satte igång på allvar.
Sista generationen som gjorde det (80-talisterna).
 
 
Japp, det blev en sväng ner i mitt fotoalbum. I alla fall de relativt få (i jämförelse med hur mycket det finns) bilder jag har här på datorn.
Som sagt så har jag fotat av papperskopior, därav kvalitén. Originalbilderna har egentligen inte sådär jättedålig kvalité. Snarare rätt hyfsade. Visst, det syns att det är 1980-90 tal, men ändå riktigt bra.
 
Hej svejs! Vi höres!
Era fantastiska kommentarer!
Eva i Dalarna
1

Men åh Erica så fint! Det var som att se foton från mina barns barndom. Julen 1984 var mitt äldsta barn 3 månader!
Jag njöt av att se dessa bilder, blev nästan tårögd.

Svar: Tack! Vad kul att du gillade inlägget :-) Ja, kan tänka mig att det blir lite nostalgisk känsla när man har egna barn ungefär i samma ålder. Gissar att era bilder från barnens första år är väldigt likvärdiga mina :-) Man märker ju liksom att de är från 80-talet :-)
Och vad roligt; då är ditt äldsta barn och jag ganska precis lika gamla :-) Julen -84 var jag 5, snart 6 månader ("fyllde halvår" den 8:e januari). Tiden går :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Ullis
2

Du och din mamma är verkligen lika. :)

Svar: Tack :-) Vad roligt att du tycker det :-) Själv har jag alltid tyckt att typ ingen i våran familj är lik någon annan.
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?