Bilstrul
 
Jaha, hårdagen var ju en braaa dag...
Tänk om ni kunde höra mitt tonläge när jag säger den meningen... Rösten dryper av sarkasm!
Torsdag morgon, när jag kom till jobbet upptäckte jag nämligen att min bil – som redan kräver ombesikning pga bromsarna – läcker olja!
Eller; jag såg att det plötsligt började dyka upp svarta prickar där bilen stått, och det slutade inte.
Efter jobbet ringde jag till pappa för att konsultera lite grann, och jag tog bilen och åkte till dem i Hortlax.
Den står fortfarande kvar där... ett dygn senare.
 
Det visade sig nämligen att givaren (eller vad den nu hette) har gått sönder, så jag kan naturligtvis inte använda bilen förrän detta är åtgärdat.
Jag blir så trött!
Inte så att jag har haft mycket problem med min bil. Tvärtom har jag varit otroligt priviligierad och hittills aldrig haft några "funktionsproblem" med den. Det enda jag bytt är fläkten samt ett bälte, och inget av det stör ju själva funktionen. Dessutom ÄR ju min lilla pärla 26 år gammal.
Men ändå!
NÄR det väl händer något så kommer det ju minsann ALDRIG lägligt.
 
Här uppe är det ju dessutom väldigt svårt att klara sig utan bil.
För mig kommer det förmodligen att gå fint att vara utan bilen i några dagar, då jag trots allt kan gå till jobbet. Det tar 30 minuter.
Kruxet är att jag kan ju faktiskt få extra arbetstid i form av att åka och städa någonstans på eftermiddagen. Då kan det bli lite knivigt att ta sig mellan ställena utan bil.
Den enda kollektivtrafiken vi har här är ju buss. Och det är inte alls säkert att:
1. Det går någon buss till det stället en ska till.
2. Det går någon buss den tiden som behövs.
 
Vi ska i alla fall beställa/köpa en ny sådan där Givare(?) och så kommer pappa förhoppningsvis att kunna byta den :-)
Saknar redan min vita, lilla Toyota-pärla :-D
En känner sig verkligen så bakbunden när en hunnit bli van vid att ha ständig tillgång till bil, och så har en det inte plötsligt.
 
 
Igen; Tack för att jag fick avreagera mig lite tankar och känslor angående detta.
 
 
 
Förresten så hade jag Canon med mig idag, så jag fotade lite på promenaden hem från jobbet (innan det började snöa för mycket).
Så snart kommer den här "inga-bilder-trenden" på min blogg att brytas!
Era fantastiska kommentarer!
1

Allt sådant är SÅ trist. SÅ trist. Bilar, datorer och mobiltelefoner SKA bara funka.
Men din bil har många år på nacken :-( Så det är kanske förståeligt om den haft sitt bäst före datum. Blä.
Hoppas det ordnar sig och inte blir ALLTFÖR dyrt.

Du får se det som lite skön gratismotion till och från jobbet etc så länge.

Hoppas du har en fin kväll, trots allt.

Svar: Precis! Bilar hör definitivt till kategorin "prylar som bara SKA fungera".
Likt ugnar, datorer, mobiler... :-)

Ja, det är ju trots allt en gammal bil (26 år) och jag har hittills aldrig haft några problem med den. Annat än att jag bytt fläkt och ett bälte, men inget av det stör ju själva funktionen på bilen. Så jag har tur. Men å andra sidan ÄR det en TOYOTA! aka världens bästa bilmärke ;-D

Äldre Toyota-bilar är verkligen sinnessjukt hållbara! De liksom bara går och går och går och går...
Min bil, årsmodell 1993 och har alldeles snart gått 30000 mil, går som en klocka. Förutom just nu med oljeläckan då, men det kan alla råka ut för, så fördelarna överväger fortfarande.
Dessutom är den billig att äga. Ca. 1500kr/år i skatt, och tar hyfsat snålt med bensin. Nu är det länge sedan jag kollade, men sist jag räknade så hade den tagit 0,6-0,7 liter/mil blandad körning. Den Toyota Previa (minibussen) vi hade under min sena barndom tog drygt 1 liter/mil...

Oj! Nu blev detta typ en annons för Toyota ;-) Men jag tror verkligen inte jag skulle klara av att skaffa något annat märke efter att ha haft detta...

Nej, förhoppningsvis blir det inte jättedyrt. Vet inte riktigt vad en ny Givare kostar, men förhoppningsvis kommer pappa kunna byta ut den själv, så jag inte behöver in på verkstaden :-)


Och precis; jag får mig i alla fall lite sköna promenader till och från jobbet. Igår var det otroligt mysigt att gå hem. Fotade lite med Canon från början, men sedan tilltog snöandet så pass att jag inte ville ha kameran framme. Men då blev det istället som en mysig stund att promenera i snövädret :-)


Hoppas du får en finfin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?