Medborgarlön?
En fast summa som alla medborgare får per månad, oavsett ålder och livssituation... Utan krav på motprestation?
Hur låter det?
För inte alls länge sedan stötte jag på detta ord för första gången. Medborgarlön. Eller Basinkomst.
Nej, det är ingenting som ligger i förslagsstadiet för Sverige. Förmodligen är det ingenting som någonsin kommer hända här, utan det är bara en ideologisk tanke.
Helt ärligt är det inget jag hunnit reflektera så mycket över ännu, inte hunnit läsa på särskilt mycket om och därmed har jag inte ens fattat något beslut om jag är för eller emot.
 
Som jag förstått det är grejen med medborgarlön en ideologi, en tanke, en idé, för att minska på klassklyftorna. Att alla människor skulle få en lite drägligare tillvaro och att möjligheterna för alla skulle bli mer rättvisa.
Jag kan absolut se det!
Jag tror absolut att klassklyftorna skulle minska drastiskt vid införande av ett sådant system.
Färre skulle tvingas leva på existensminimum.
Fler skulle kunna jobba. Ja, jag tror faktiskt det.
Sjukskrivningarna, som idag är ett sådant astronomiskt problem i Sverige, skulle minska. Jag tror helt ärligt att de skulle det!
 

"Då skulle det bara bli en massa människor som är för lata för att jobba och bara sitter hemma och chashar in pengar från staten!"
 
Det är garanterat folk som fnyser dessa ord vid tanken om Basinkomst. Och ja, självklart kommer det alltid finnas människor som utnyttjar systemet, vilket det än är. Men så är det idag också.
MEN det är en relativt liten del av befolkningen!
MAJORITETEN av alla människor VILL jobba. Majoriteten av alla människor VILL ha något meningsfullt att sysselsätta sig med på dagarna.
 
Och som jag förstår det så innebär Basinkomst inte att alla kommer ha exakt lika mycket pengar, varken mer eller mindre. Det skulle bara innebära att det var en "grundinkomst". Att alla får samma summa i grunden, och sedan är det fritt att jobba hur mycket en vill, och därmed tjäna mycket mer.
En medborgarlön skulle därmed kunna hjälpa så många människors situation.
Jag tror till exempel på allvar att det skulle hjälpa till att få bort väldigt mycket sjukskrivningar. Genom att ha en viss tryggad inkomst skulle det hjälpa många människor att fokusera på sin återhämtning. De skulle kunna fokusera på att successivt gå tillbaka till arbetet, utan att behöva stå ut med pressen från FK och krav som deras sjukdom inte är redo för.
För let´s face it; FK´s regler gör att folk tillfrisknar långsammare.
 
Basinkomst skulle också möjliggöra för småbarnsföräldrar att kanske gå ner i (arbets)tid och därmed få tillbringa mer tid till sina barn.
Det skulle göra att fler barn får kortare dagar på förskolan.
Det skulle göra så förskolorna blir mindre överbelastade.
Basinkomst skulle möjliggöra för ensamstående föräldrar att kunna försörja sina barn utan att behöva arbeta ihjäl sig.
 
 
Hur skulle det finansieras då?
 
Som sagt har jag inte hunnit läsa på om detta, utan den här texten är bara mina spontana tankar.
Men det jag tänker är att genom ett införande av ett sådant här system skulle det ju faktiskt gå att plocka bort i princip alla typer av bidrag vi har. Och är det inte det högerpartierna vill??
Försörjningsstöd skulle inte behövas. Inte heller bostadsbidrag, sjukbidrag, a-kassa, studiebidrag, aktivitetsstöd. Kanske inte ens barnbidrag... (MEN det sistnämnda är en annan fråga, då just barnbidraget är lite speciellt).
Så många människor skulle slippa förnedringen att varje månad ansöka om Försörjningsstöd (jag har själv haft f-stöd under en längre period, så jag kan använda ordet "förnedring" i detta sammanhang).
CSN skulle inte behövas, då en inte skulle behöva ta studielån för att studera. Vilket jag tror skulle öppna upp för att fler utbildade sig (dock inte helt såklart, eftersom det finns andra faktorer också som spelar in om en har möjlighet till vidare studier).
 
 
Men ja, det är ett komplext ämne och jag har som sagt inte fattat något beslut ännu om var jag står.
Kan absolut se frågan från två håll... å ena sidan gillar jag idén, men å andra sidan förstår jag frågan om finansieringen.
MEN ju mer jag tänker på det, ju mer känns det som om det kan vara ett bra system att införa inför framtiden. En framtid då ännu fler saker kommer vara automatiserade.
 
 
Har du hört talas om idén med Basinkomst/medborgarlön?
Tycker du det skulle vara en bra idé?
Skulle du vilja att det systemet användes i Sverige?
 
Basinkomst
Era fantastiska kommentarer!
Eva i Dalarna
1

Ja jag har hört talas om det. Tycker det är en jättebra idé. Synd att det väl aldrig nånsin lär bli så i Sverige.

Svar: Ja, ju mer tanken på det sjunker in i mig desto mer gillar jag grejen med Basinkomst. Tror verkligen det har potential att lösa en del stora problem i vårt samhälle.
Men precis; det lär ju aldrig hända i Sverige. Tyvärr. Men vi kan ju alltid hoppas ;-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?