Den där Gyllene timmen, och så lite fästingrädsla
Till er fellow fotonördar: Ni vet den där känslan när en verkligen måste fota aptråkiga motiv, bara för att ljuset är To-Die-For!
Typ hälften av alla bilder jag fotade i fredags (förutom Syrenbilderna) blev sådana bilder, och därför tänkte jag att jag viker ett eget inlägg åt dessa.
Och med "aptråkiga" menar jag dels sådana där bakgrunden liksom förstör huvudmotivet och även sådana bilder det redan finns ungefär femtioelva miljarder av. Typ bilder på löv.
 
En annan sak jag upptäckte under min fotopromenad i förrgår... är att jag är till och med mer rädd för fästingar än jag trodde.
Vet att detta låter löjligt, men jag kunde inte känna samma frihet att hitta roliga fotovinklar då jag inte vågade gå ut i gräset där det var lite högre. Vågade knappt gå ut i gräset överhuvudtaget, även om jag vet att det är i just högre gräs de trivs.
Vi har ju tidigare varit befriade från fästingar här uppe. Jag har aldrig haft någon och har aldrig behövt tänka på det här att befinna mig bland högt gräs.
Men nu har dessa små störande insekter(?) hittat hit och uppenbarligen blir de vanligare och vanligare. Och jag är verkligen livrädd för att få en fästing på mig, vilket jag tror beror på att jag är rädd att misslyckas med att dra ut dem. Det där med att huvudet kan stanna kvar och så vidare.
Tidigare har jag gått upp helt i min kamera när den fått följa med ut. Har jag sett en potentiellt bra bild har jag så gott som bokstavligt kastat mig ner i gräset, och befunnit mig i alla typer av vinklar för att försöka få den perfekta bilden.
Men nu vågar jag inte. Jag vågar verkligen inte!
Jag är livrädd för fästingar!!
 
Så jag testar nu:
Finns det möjligtvis någon där ute som har tips på något enkelt en kan göra som skydd mot dessa små otyg? Om det finns något sådant.
 
Tills vidare bjuder jag på ett gäng av dessa Tråkiga.bilder.som.blir.okej.under.gyllene.timmen...
 
Era fantastiska kommentarer!
Eva i Dalarna
1

Vet du vad, jag har fästingfobin! Vaccinera dig säger folk till mig. Och visst, sjukdomar vill man ju inte få. Men jag är rädd för själva fästingen!
En enda fästing har jag sett i mitt liv, den satt på mitt barnbarn och då grät jag. Fast jag gick undan för mig själv, försöker att inte skrämma barnen. Men jag klarar inte av att bli av med fobin!!
Varje år köper jag massa olika fästingmedel, kolla på apoteket! Och jag har en fästingborttagare som heter Tick Pi, sök på tickpi.se eller googla. Den ska vara jättebra. Jag har aldrig provat den dock hahaha.
Jag är ständigt på jakt efter medel, det senaste var nåt the man kunde dricka fast jag råkade tappa bort receptet.
Jag går aldrig i högt gräs, knappt i gräs alls, klappar aldrig en hund utan att den är kollad och uppmanar ständigt mina barn att fästingkolla barnen. Skitjobbigt är det!

Svar: Åh! Då är det inte bara jag. Känns på ett sätt skönt att det finns fler som vet hur det känns. Och jag håller med; jag är också rädd för själva fästingen. Som du skriver så bidrar självklart tanken på att de ska smitta en med sjukdomar också. Är rädd för det, men tanken på en insekt som borrar ner sitt huvud i min hud och sitter kvar, skrämmer mig mer. Tycker det känns så äckligt!
Det där med att inte vilja skrämma på barn sin egen rädsla känner jag också igen! Jag känner precis så när det gäller getingar. Har haft getingfobi sedan jag var 6 år och blev attackerad (bokstavligen) och stucken av en hel svärm jordgetingar. Sedan dess hjälper det inte att folk säger "stå stilla och vifta inte", då jag logiskt sett VET detta. Men instinktivt gör min rädsla att jag blir paralyserad, viftar och springer därifrån. Och min rädsla är att föra över denna rädsla/fobi på barn i min närhet.

Ja, får nog kolla efter fästingmedel mer aktivt, och se vad som finns på marknaden. För usch, vad jag är rädd för dem!

Har nyligen köpt en fästingborttagare (utifall att), men skulle nog vara rädd för att använda den. Är rädd för att göra fel och att huvudet ändå skulle bli kvar i kroppen.
Önskar bara att alla jäkla fästingar kunde utrotas! ;-)


Tack för din feedback! Och tack för tipset på borttagaren; ska googla på den.

Ha en fin midsommarvecka!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?