Det bästa med att bo i Norrbotten!
Okej, inte riktigt. Det BÄSTA med att bo här uppe är sommarnätterna. Att det aldrig blir mörkare än dagsljus i juni.
Men DETTA är ändå hack i häl på den förstaplatsen... Norrskenet!
Med tanke på att folk reser från, bokstavligt, hela världen för att se detta himlafenomen känner jag mig så priviligierad som bor här. Jag BOR på ett ställe där jag får vara med om Norrskenet flera gånger varje vinterhalvår.
 
Det enda "jobbiga" med Norrsken, är att det ju faktiskt är ett sådant lotteri om när det dyker upp, och vill en fota det så gäller det sannerligen att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt!
Är en hemma i stan när det uppenbarar sig på himlen så är det otroligt svårt att hinna ut till en bra plats (där det inte är så mycket störande ljus) innan det tar slut.
Igår var ett sådant tillfälle.
 
Helt plötsligt såg jag en live-sändning på ett instagramkonto jag följer. Ett konto härifrån Piteå.
På denna live var det ett enormt norrsken, men jag trodde först att jag såg liven "i efterhand".
Men så såg jag att det stod "för 1 minut sedan" högst upp, och jag bokstavligen flög upp från min datorstol.
I panik rafsade jag ihop den nödvändigaste kamerautrustningen, inklusive stativ och fjärrkontroll, och kastade mig ut i bilen. Bokstavligen.
Körde strax utanför själva stadskärnan för att se om det fortfarande lyste grönt på himlen.
JA! Det var ett pågående Norrsken!
Jag fick inte jättemånga, eller jättebra, bilder. Men några hyfsade blev det i alla fall. Trots alla ljus från stan.
 
Men nu ska jag sluta babbla. Blev betydligt mer text än jag tänkt från början... men ni känner väl mig vid det här laget ;-P
 
 
Jag provade också att göra bilderna svartvita.
Jag vet att norrskensbilder tappar sin charm när en inte ser det gröna ljuset, då det liksom är själva grejen med just norrsken.
Men på något sätt gillar jag ändå just dessa bilder, även om de är svartvita. De blev liksom "dramatiska" på något sätt. Tycker jag.
 
Era fantastiska kommentarer!
1

Ska få upp mina jag tog senare till kvällen med, helt amazing norrsken verkligen. Fina bilder !

Svar: Tack! Ja, visst var det ett helt fantastiskt Norrsken som avslutade Februari!!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Gud vilken tur att du hann, så himla fint med norrsken ju, men som du säger är det sannerligen ett lotteri!

Svar: Ja, är så glad att jag faktiskt skyndade mig ut även om det blev tajt, och att jag HANN ut innan himlaskådespelet tog slut :-D
Precis; norrskensfotografering är verkligen ett lotteri där det gäller att befinna sig på rätt plats vid rätt tidpunkt.

Trevlig helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Eva i Dalarna
3

Jättevackra bilder! Gillar de svartvita också. 👍

Svar: Tack! Vad roligt att du gillade mina norrskensbilder :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Ruth i Virginia
4

Jag har bott i Dalarna. Jag har bott i Alaska. Den enda gången jag sett norrsken var,
då vi var på gränsen mellan Alaska och Yukon Territory på väg till Virginia, dvs sista kvällen i Alaska för oss.
Dina foton är UNDERBART VACKRA !!! Guldmedalj!

Svar: Tack! Vad kul att du gillar mina bilder :-D
Och vad roligt att du fått möjlighet att se Norrsken, även om det bara är en gång. Visst är det magiskt! :-D

Hoppas du haft en fin helg! Här i Piteå har det snöat oavbrutet i tre dagar. Hoppas vädret varit bättre hos er :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?