Det omänskliga bensinpriset
Först.
Jag bryr mig om miljön.
Jag är intresserad av vad vi kan göra för klimatet.
Jag är medveten om den lilla marginal vi har kvar för att rädda planeten.
Jag röstar fortfarande vänster.
Jag skulle inte sälja ut mig själv till högern för en enda fråga.
Jag skriver detta för att jag i texten inte vill hålla på och skriva "...men självklart så..." efter varenda jäkla mening.
 
Med detta sagt...
 
 
Egentligen vet jag inte hur jag ska formulera mig. Det snurrar hur mycket tankar som helst i huvudet, men de vill liksom inte komma ut i ord. Satte mig dock ner här för att jag känner att jag ändå behöver få ur mig tankarna angående detta ämne.
Det handlar då förståss om bensinpriserna och vad som verkar vara politikernas mål att avbefolka glesbygden.
 
När jag köpte min bil – sommaren 2012 – kostade bensinen runt 12 kr/litern. Ibland strax över. Ibland strax under.
För närvarande ligger bensinpriset på runt 17 kr/litern. Strax under eller strax över, beroende på var en bor och vilken station en befinner sig på. Jag har sett Facebook-inlägg från folk som tankat där priset närmar sig 18 kr!
Priset har alltså ökat med fem spänn på sju år! Det är mycket!
Priset på drivmedel är verkligen farligt nära bristningsgränsen nu!
Visst, det är bra om vi kan få ner "okynnes"-resandet. Men detta med bensinpriset straffar bara en stor mängd människor. Det drabbar och straffar alla som bor utanför storstäderna. Den stora mängd människor som bor på mindre orter, små byar – kort och gott på glesbygden – är de som verkligen drabbas av sådant här.
 
Alla vi som bor på ställen där bilen inte är valbar. Där det är så gott som ett måste att ta körkort.
Alla människor bor inte i Stockholm; där en kan ta körkort för att en "känner för det" och där en faktiskt klarar sig utan bil.
Här uppe (och överhuvudtaget på glesbygden) är körkort inget val. Det är en nödvändighet. Utan körkort klarar en sig inte.
Ta Norrbottens inland till exempel...
Tänk dig att du bor i en mindre by i inlandet. Du är ensamstående med 2 barn. Du har 6-8 mil till jobbet, 3 mil till närmaste livsmedelbutik och en (1) mil till barnens förskola.
Det går faktiskt buss ibland till din by, men den (enda) som går har två turer per dag. Bussen går klockan 7 på morgonen. Sedan går inga bussar förrän en (1) klockan 15.
MEN det är så att du BÖRJAR jobba klockan 7, och du slutar klockan 16.
Sedan har du även barn som ska lämnas på förskolan, vilken inte ens ligger åt samma håll som bussen går.
Vilken arbetsgivare skulle acceptera anställda som kommer 1 timme sent varje dag, och går 1 timme tidigare. Varje dag?
 
Är det rimligt att typ halva lönen går åt till räkningar och andra halvan till bensinkostnader, bara för att kunna ta sig till jobbet?!
 
Politikernas svar/lösning är dessutom alltid "Köp elbil!"
Men planerar då regeringen att GE varsin elbil till alla vuxna människor i Sverige???
För det är ju ändå långt ifrån alla som har råd med en sådan! Det är inte bara att gå och köpa en elbil.
För hur många år är det inte innan sådana bilar kommer säljas begagnade för 5000-10000 kronor? Nog är det ett tag kvar.
Och det finns många mer än mig som måste ha bil, men har inte råd med något dyrare än en gammal bil årsmodell från -80 eller -90-talet. Bilar som gjordes då är inte elbilar. De är vanliga bensinbilar.
 
OM jag skulle få den tjänsten jag sökt i Rosvik så kommer jag har ungefär 2,5 mil till jobbet och jag är till 99,5% säker på att det inte går några bussar dit som passar ihop med arbetstiderna. Speciellt inte på morgonen, eftersom en börjar så pass tidigt när en jobbar i kök. Halv 7 som vanligast.
Så det finns inga andra alternativ än bilen för mig om denna arbetsplats skulle bli verklighet.
Och om bensinpriset då fortsätter att stiga....
Om bensinpriset till slut når upp till 20 kr/liter...
Då är det inte bara som en säger; då KOMMER verkligen de allra flesta människorna här uppe inte ha råd att ta sig till sina jobb.
 
Jag minns när jag växte upp och bensinen kostade 8 kr per liter.
Jag minns när bensinpriset slog över till tvåsiffrigt. 10 kr per liter. Alla var typ helt chockade och typ "Alltså, hur hiskeligt DYR har inte bränslet blivit??" Idag vore det rena paradisdrömmen om det låg på 10 spänn!
Dock vill jag bara säga att även om det hade varit trevligt så kräver jag inte att det skulle gå ner så pass mycket. Det har ju trots allt gått tjugo år.
Däremot skulle jag gärna se att bensinpriset sjönk till kanske 12-13 kr. Då är det hanterbart. Då har en råd att ta sig till jobbet utan att behöva lägga typ halva lönen på resekostnaden.
Jag har en bil med en liten motor och en liten bensintank, vilken rymmer 50 liter.
Säg att jag kör tills tanken är så gott som tom, så jag ska slänga i 45 liter. Vid ett bensinpris på 17 kr/l så blir det nästan 800 kr. För att tanka en gammal liten bil från -93.
Rymmer ens bil typ 75 liter (har sett den mängden i bensingrupper på FB) kostar det upp mot 1200(!) spänn att tanka sin bil 1 gång!
 
 
Hur mycket jag än bryr mig om miljön så GÅR DET INTE att i princip förbjuda bilar i ett land som till största delen är BEROENDE av bil.
Så antingen sänks bensinpriset till en hanterbar nivå, eller så måste kollektivtrafiken byggas ut rejält i hela landet. Och då menar jag HELA landet! Ner till minsta lilla by mitt ute i skogen.
Annars kommer alla människor vara tvungna att lämna glesbygden och flytta in till storstäderna, och jag som trodde att det redan var bostadsbrist i Stockholm...
 
Och en sak till... även om en ska hålla "söndagsåkningen" till ett minimum, så är det ju faktiskt så att sommaren snart är här. Och under semestern vill en ju kanske hitta på något annat än sitta hemma.
En kanske vill göra någon utflykt någonstans.
En kanske vill åka och hälsa på någon en inte träffar så ofta.
Eller en kanske bara vill åka till stranden några gånger om det är en varm sommar.
Ska en inte kunna göra det då?
Ska en vara tvingad att sitta hemma, för att en måste spara bensinen och pengarna för att ha råd att ta sig till jobbet under resten av året?
Min åsikt är att alla människor ska ha rätten att leva lite ibland; inte att livet endast ska handla om att överleva.
 
 
 
Det här blev ett långt och spretigt inlägg, men det kan inte hjälpas.
Även om det inte låter så just nu, så ÄR jag miljövän. Jag är intresserad av vad vi jag kan göra för att hjälpa miljön.
Men bensinpriset är en sådan speciell fråga, just för att det blir sådana enorma konsekvenser om människor inte har råd att ta sig till sina jobb.
 
 
Har du körkort? Bil?
Om ja, är du beroende av bilen eller är det bra kollektivtrafik där du bor?
Vad tycker du om utvecklingen av bensinpriset?
Vilket pris skulle du helst se att det landade på?
 
 
 
Era fantastiska kommentarer!
Ullis
1

Jag pendlar 3 mil enkel resa till jobbet varje dag. Det blir 6 mil per dag. Vi kör mycket på helgerna också då vi geocachar eller bara kör rundor eller fotograferar. Vi tankar diesel för 2000 kr i månaden ungefär. Vi köpte en nyare bil (VW Golf Plus) i december. Den dricker inte mycket vid landsvägsskörning. Här finns utmärkta kommunikationer (både buss voch tåg), men jag föredrar ändå att köra till jobbet varje dag. Jag kan dessutom få det rabatterat via jobbet, men det är bekvämt att köra själv.

Svar: Tack för din kommentar :-D Härligt att det finns fina kommunikationsmöjligheter där ni bor. Men håller med om att det också är väldigt bekvämt att köra egen bil. En är ju t.ex. inte beroende av att busstiderna ska passa ihop med arbetstiderna då.
Hoppas du får en fin fortsättning på veckan!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Eva i Dalarna
2

Jag har inget körkort och åker en del buss, men min man kör bil och vi har en bil. Min man behöver den dessutom i sitt yrke, fraktar verktyg etc i den. Kan inte riktigt se honom frakta sånt med buss eller tåg.
Nä jag håller med dig om allt du skrev. Häromsistens läste jag en krönika i nån tidning av nån som tyckte att det inte "var en rättighet" att bo på landet. Jag mailade och frågade om hen tyckte att alla ska bo i stan...Men jag har inte fått nåt svar.

Svar: Hej!
Vad skönt att du har möjligheterna att åka buss. Är ju faktiskt ganska trevligt att bara sjunka ner i ett bussäte och koppla av samtidigt som någon annan kör. Det brukar jag reflektera över de gånger jag åker buss :-)

Men precis; när en har ett yrke som inkluderar diverse verktyg och redskap går det ju egentligen inte att åka buss. Och speciellt om personen har ett yrke där hen åker mellan lite olika ställen under arbetsdagen.


Åh! Jisses vilken verklighetsfrånvänd åsikt! Jag skulle gissa att hen är en person som ser landet/glesbygden som ett ställe där människor med pengar har sommarställe. Håller tummarna att hen svarar på ditt mail. Hade varit intressant att höra hens svar på den frågan.
Jag vågar sätta min vänstra arm (jag är vänsterhänt) på att hen är en person som samtidigt klagar på att det är så svårt att hitta bostad i Stockholm...

Det hade också varit riktigt intressant att se hur städerna/storstäderna skulle klara sig om glesbygden på riktigt avbefolkades...


Ha en trevlig fredag imorgon och en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Marie
3

Jag håller med om att bensinpriset är för högt och måste alltid titta en gång extra på prisskylten när jag åker förbi en bensinstation, för att förstå att jag verkligen har sett rätt pris. Jag tycker främst synd om jobbpendlare och människor som bor i glesbygden som verkligen är beroende av bilen. Jag har bil men är inte så beroende av den. Jag använder den mest när jag ska åka och handla eller åka till mina hemtrakter (cirka 20 mil). Jag bor i Sörmland och här är kollektivtrafiken ganska bra men ska jag åka till mina hemtrakter så föredrar jag bilen eftersom det innebär en tidsvinst på cirka 2,5 timmar. Till jobbet har jag turen att kunna cykla.


Svar: Hej och tack för din feedback!
Ja, eller hur! Det är samma här; jag måste också alltid kolla en extra gång. Och när jag tankar tittar jag knappt på räkneverket. Klarar inte av att se hur summan rullar på typ tre gånger så fort som antalet liter...

Så skönt att du har möjligheten att åka buss. Är ju faktiskt ganska härligt också att, när en ska på jobbet på morgonen, bara sätta sig på ett bussäte och koppla av en stund medans någon annan kör :-) Dock är det, som du skriver, skönt att ha tillgång till bil vid storhandlingar och längre resor. Att släpa packningar med sig på en buss är ingen höjdare.

Och en cykeltur till jobbet är inte dumt det heller :-) Jag har också gång -och cykelavstånd till min arbetsplats just nu. Dock är det ett vikariat, som mest troligt går ut i mitten av augusti. Jag har sökt en annan plats. Det är samma arbetsgivare (Måltidsservice) men ett annat förskolekök. OM jag får det så kommer jag ha ungefär 2,5 mil till jobbet och det ligger så pass att det mest troligt inte går bussar som passar ihop med arbetstiderna. Så om jag får det (jag hoppas!) blir jag på riktigt beroende av bilen.


Hoppas du får en fin fredag imorgon och sedan en toppenhelg! Vi får kollektivt hålla tummarna för en ordentlig bensinprissänkning. 11-12 kronor hade inte varit helt fel :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

MAJESTICA
4

Ja dina tankar och åsikter är det ganska lätt att hålla med om. Jag noterar att du skriver "en" istället för "man" genomgående, ligger det ett medvetet genustänk bakom detta?

Svar: Hej och tack för din kommentar :-D
Jepp, vi är många som inte skulle klara så mycket högre bensinpris. Ligger på bristningsgränsen redan nu...


Jag är generellt genusmedveten, ja. Men att jag skriver "en" istället för "man" beror nog mer på att jag mest använder "en" i vardagen. Tror nästan det började när jag gick på universitetet 2003-2005. Vi försökte alltid undvika att använda "man" i skrift, då det var ett lite för "luddigt" ord. Dock använde vi inte "en" heller, utan mer ord som t.ex. "vi", "jag" o.s.v. för att göra texterna mer konkreta.
Tror nog jag kan säga att jag sedan dess haft lite svårt att använda "man" i skrift. Ersatte det med ordet "en" istället.


Men som sagt; jag är även intresserad av genus och försöker vara så genusmedveten jag kan i min vardag.


Ha en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?