Veckan då naturen exploderade
 
En av de saker jag hatar mest med att bo här uppe är att vi får vår sist och höst först. Känns ofta rätt orättvist.
MEN en sak jag verkligen ÄLSKAR (förutom sommarljuset) är det här att när det väl börjar grönska så exploderar det verkligen i naturen!
Det är inte direkt något som sker gradvis, utan på 2-3 dagar går det från att vara helt kala träd till att vara en oas av skir grönska överallt.
Veckan som gick var de dagarna.
Det gröna har exploderat och det är sannerligen så ljuvligt ute för tillfället. Dessutom stör det ju inte direkt att de senaste tre dagarna (alltså helgen samt idag) varit rena sommardagarna. Det har varit runt 20 grader!
 
Egentligen har jag inte gjort något särskilt den här helgen, utan mest hasat runt här hemma. Men i lördags kom jag mig i alla fall ut en sväng med kameran för att dokumentera i alla fall lite av allt det ljusgröna.
Det var så underbart att vara utomhus att en sväng till ICA när kameran fick följa med tog ett par timmar...
Då jag sedan kom hem igen var det dags för Eurovision. Ska jag vara ärlig så hade jag inte sett en enda deltävling (inklusive finalen) av Melodifestivalen i år och inte heller någon av semifinalerna i ESC. Lite pinsamt, men jag hade inte ens hört Sveriges bidrag innan i lördags.
Blev ju dock lite av en rysare där mot slutet av tävlingen! Jag hoppas faktiskt att röstuppräkningen kommer fortsätta på det sättet framöver också.
 
Egentligen vet jag inte vad jag ska skriva i det här inlägget, vilket är lite konstigt när jag redan skrivit en sådan pass lång text.
Tanken med inlägget är i alla fall mest att publicera de bilder jag tog här i stan i lördags. Lite som ett såhär-ser-det-ut-hos-mig-just-nu-blogginlägg.
 
Så...
 
Såhär ser det alltså ut hos mig i Piteå just nu:
 
 
Långa skuggor på kvällskvisten...
 
 
Närheten till vattnet från stadskärnan. Staden är typ omgiven av vatten.
Häggholmen heter platsen där Piteå ligger idag; den plats där stan byggdes upp efter att gamla Piteå (nuvarande Öjebyn) brunnit ner.
Detta var på 1600-talet. Piteå fick stadsrättigheter år 1621.
Om endast två år - 2021 - fyller Piteå 400 år. Känns verkligen som så sjukt lång tid! Om en tänker på hur Sverige såg ut på 1600-talet vs. nu under 2010-talet...
 
Era fantastiska kommentarer!
Eva i Dalarna
1

Fina bilder! Det är verkligen fint med det gröna i naturen nu. Jag njuter också av det här där jag bor.
Men det verkar vara lite folktomt i Piteå? Inte för det är nåt fel i det, hellre lite folk än stora samlingar!
Eurovision var lite för långdraget tycker jag, 4 timmar är för länge. Madonna var ingen höjdare heller. Vinnarlåten har jag redan glömt.

Svar: Tack :-D Ja, visst är det en fantastisk tid just nu! Jag älskar verkligen våren!!
Faktiskt så var det nästan ovanligt mycket folk ute den kvällen jag tog ut kameran, men jag är väldigt skicklig på att undvika att få med människor på bild. Har haft en hel del övning på det, då jag alltid varit omringad av folk som absolut inte vill vara med på bild...
Men också så är ju Piteå en liten stad (42000 invånare i hela kommunen), så även när det är mycket folk i omlopp här så är det lite om en jämför med en mellanstor -till stor stad ;-)


Håller med om Madonna. Gillade inte framträdandet/låten, men å andra sidan har jag aldrig varit något Madonna-fan. Vinnarlåten kommer jag inte heller ihåg. Kommer inte ens ihåg vad den hette.
Ja, lite långt är ESC. Dock är det ju rätt många låtar som ska framföras, plus röstningen. Jag gillar ändå att de kortat ner röstningen så pass mycket de senaste åren. Förr var en ju tvungen se alla länder gå igenom ALLA poäng. Nu placeras ju 1-10 poäng ut direkt och sen ropas bara 12:an ut.

Jag gillar också slutet, att gå igenom tittarnas röster till land-för-land. Några år har det ju trots allt varit så att det varit öppet klart redan efter när typ... några länder gett sina röster.


Tack för din kommentar! Ha en fin kväll!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?