En gnutta nostalgi på fotopromenaden
 
Så har vi kommit till sista delen av bildkavalkaden från lördagens fotopromenad. Tänk ändå att jag klarade av att hålla inne med inläggen så de publicerades olika dagar. I vanliga fall, om jag har många idéer så skriver jag dem och sedan har jag så lite tålamod för väntan att jag publicerar dem direkt efter varandra.
På detta sätt blir det ju dels lite roligare (kan jag tycka) och så hamnar man ju inte lika lätt i bloggsvackor. Alltså perioder då det inte kommer några inlägg.
 
Rönnbär mot snö och kala grenar blir verkligen fint, eller hur :-D Vet inte vad det är, men har kommit fram till att jag verkligen gillar det.
 
Många vackra gång -och cykelvägar slingrar sig genom och runt Piteå.
Det är en grej som kommunen verkligen gjort bra; tillgängligheten att ta sig till fots eller med cykel är stor.
 
Tog vägen upp mot Strömnäs, via baksidan av Arbetsförmedlingen.
 
En fin Björkallé uppför en rätt tuff uppförsbacke.
 
Strax efter det blev det ett litet nostalgistopp vid min gamla gymnasieskola; Strömbackaskolan.
Eller ja, Piteås enda gymnasieskola (förutom Grans, men där går ju endast naturbrukslinjerna).
I denna byggnad ↑ (Freja) gick jag större delen av min gymnasietid. Där var här som Barn och fritidsprogrammet samt Omvårdnadsprogrammet huserade. I alla fall på min tid.
Idag verkar huset ha omvandlats till... vad? Kontor för Utbildningsförvaltningen.
Men å andra sidan är det snart 20 år (16 år) sedan jag tog studenten... Helt SJUKT att det gått så lång tid!
 
Dessa två bilder visar huvudbyggnaden; Oden.
 
Och så Stora Herrgården. Den tillhör också Strömbackaskolan, och här huserar Restaurangprogrammet till stor del. Tror jag. Gjorde i alla fall det på min tid.
 
På bron som går mellan skolan och Badhusparken.
 
Och så har vi då Stadstornet här. Hyreslägenheter. Men för att bo här måste du ha en sjukt hög lön. Eller vara rik. Så sjukt dyra lägenheter!
De flesta ligger på femsiffrigt, och de största (5:orna) kostar 20000 spänn i månaden!
Det är flera tusen mer än vad jag tjänar. Hyran på dessa lägenheter är vad min Bruttolön ligger på!
Helt sjukt! Men jag gissar att utsikten är helt amazing!
 
 
Ha en riktigt trevlig tisdag allihopa!
Era fantastiska kommentarer!
1

Det är vackert med snö och bär. OCH snö och höstfärger, som björkarna som inte tappat sina löv riktigt ön på dina bilder.
Alltså, du borde ju kunna sköta PR hos Piteå Kommun. Hoppas verkligen att ngn av dem där sett dina inlägg och dina bilder.
Du skriver alltid så fint om din stad. DET borde de läsa på stadshuset, tycker jag.
Du bor mitt i stan själv, visst?
Ja, tack för dessa fotorundor. Det har varit jättekul att se alla bilder.
Kramen!

Svar: Snö och bär, ja. Så fint. Egentligen blir allting fint när det kommer lite snö på. Som den nertyngda vassen i förra inlägget; tråkig utan snö, men det där vita lyfter hela scenen!
Tack! Vad kul att du tycker jag skulle kunna jobba med kommunens PR :-D Jag brukar på min foto-instagram ibland tagga Hejpiteå, så att mina Piteåbilder dyker upp i flödet under den taggen. HejPiteå är ett instakonto också, och jag tror det drivs av någon antingen på kommunen eller möjligtvis turistbyrån. Kan vara det sistnämnda, men vet inte riktigt vilket det är.

Jag har faktiskt fotat lite åt kommunen, dock inte naturbilder. Har fotat matbilder till Måltidsservice :-)


Jepp, jag bor mitt i stan så har nära till allt. Även naturen, då den som sagt bara är "runt knuten". Tar typ fem minuter att gå ut ur stan från min lägenhet.


Vad roligt att du gillade mina promenadbilder! :-D Och vintern har bara börjat; kan nog bli fler winter wonderlandbilder genom de kommande månaderna. Om det blir en sådan vinter förstås, men oddsen är ju rätt höga :-)

Kramar!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Fina bilder. Underbart vackert med snö ;)

Svar: Tack! Ja, visst kan det vara vackert med allt det vita :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Eva i Dalarna
3

Du verkar ha en del björkar som fortfarande har löv kvar. Så vackert med snön på dem! Alla bilderna är fina!
Här hos mig i Dalarna har löven trillat av alla träd nu tror jag. Har ett rönnbärsträd i trädgården med bara bär på nu, det är så vackert ändå utan löv.
Det är mycket rönnbär här i år. Hur är det hos dig?

Svar: Ja, en del Björkar har löv kvar. Det är lite av den typen där de löven kommer sitta kvar trots att vintern kommer. Kan vara så på något enstaka träd. Dock råkade det bli så att jag fotade just vid dessa träd. De allra flesta träden (inklusive Björkarna) här är kala.
Har inte tänkt på om det är mycket eller lite Rönnbär jämfört med andra år, så kan inte riktigt säga. Men tror nog det är ganska mycket ändå. De träden har nog ändå varit ganska bär-röda nu i höst.

Tack för din kommentar! Kramar!
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Jag och familjen har bott i det gula höghuset på Strömnäs som du fotade. Vi bodde i lägenheten näst överst, till höger.

Svar: Kul :-D Då blev mina fotopromenadbilder lite nostalgi för dig också :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?