Första november och lite myspys
 
Hej alla glada!
Hur många här har jobbat halvdag idag? Jag märkte ju så sent som igår att det den här fredagen är "dag före röd dag", vilket i sin tur brukar betyda halvdag för många. Dock inte för mig.
Undertecknad har till och med jobbat lite mer än heltid idag (blev ca. 30 minuter längre).
Men nu är det i alla fall HELG!
Så här sitter vi nu – jag och min Hemmakvällburk – och bloggar.
Sitter också och funderar på om jag skulle springa ner på COOP för att handla lite saker. Men å andra sidan fick jag in hurvens, så vet inte om jag ids.
Nåja.
 
Första november är det dessutom...
November.
En månad kvar tills det är dags att julpynta.
Två månader kvar av året.
Två månader!
Med risk för att bli tjatig... JISSES vad tiden går FORT!!! Hur kommer det sig att 2019 redan snart är slut?
Och det är ju för tusan TJUGO år sedan millennieskiftet.
Throwback: Ni minns väl den upptrissade skräcken inför den stora "millenniebuggen". Ni vet, då när jorden skulle gå under bland annat pga "teknologin kan inte göra övergången till 2000". HAHA :-D
 
Men tillbaka till november 2019 då´rå.
När vi ändå är mitt i denna mörka årstid; då det är mörkt när jag åker till jobbet och mörkt när jag åker hem (i alla fall nu när jag har städningen) då får jag istället dra mig in i hemmets mysiga vrå och tända så mycket ljus jag kan.
Levande ljus är ju i särklass det allra bästa. När det kommer till mys finns det inget som slår levande ljus!
 
Förutom möjligtvis ljusslingor då...
Jag har verkligen blivit totalförälskad i ljusslingor de senaste åren. Har väl alltid gillat dem, men ännu mer sista tiden. Det är ju så otroligt mysigt med dessa små lampor som inte är gjorda för att skapa ljus i ett rum, utan endast för att skapa mysstämning.
Ljusslingor höjer en inredning med typ 200%!
Denna bollslinga är mitt senaste tillskott; köpt på Rusta för kanske en vecka sedan.
 
Det enda negativa med dessa slingor är ju att de äter batterier! Detta är ju såklart varken bra för miljön eller för plånboken (batterier är ändå dyrt!).
Speciellt som en liten miniljusslinga kan ha en batteribox som kräver TRE AA eller AAA-batterier... Varför ens? Hur kan en liten slinga med typ tio-tolv ljuspunkter kräva tre batterier??
Men nu i höst har jag faktiskt investerat i en batteriladdare och köpt uppladdningsbara batterier, vilket känns riktigt bra. Då kanske jag till och med kan unna mig att ha slingorna tända oftare än förut :-)
 
Något annat elrelaterat som kickat igång på allvar nu är denna förbaskade pryl.
Jättebra att den finns, men skittrist att bo på ett ställe där den behövs varenda dag i flera månader.
Jag snackar förstås om motorvärmaren/kupévärmaren.
Alltid skönt att få sätta sig i en varm bil trots att det är vinter och att en inte har garageplats.
Plus att det såklart inte är bra för motorn heller att kallstartas hela tiden. Speciellt när termometern närmar sig minus 30 grader.
Den svarta klumpen på bilden, som min motorvärmarkabel sitter i, är dock inte själva eluttaget. Det är den gråa klumpen högst upp i hörnet.
Den svarta grejen är den timer jag använder för att dels slippa springa ner typ klockan 03:00 på vardagar för att sätta i motorvärmaren och dels för att elavläsningen inte ska bli monstruös.
Avläsningen för motorvärmaren görs på julihyran.
Avläsningen för själva hushållselen görs på novemberhyran.
 
 
Vad har du för kuliga planer för Allhelgonahelgen?
Gillar du levande ljus eller ljusslingor bättre? Eller något annat? Eller kanske allting?
Jobbade du halvdag idag, eller var det vanlig arbetstid som gällde?
Eller du kanske har varit höstlovsledig?
 
Ha en riktigt fin helg i alla fall; var du än befinner dig och vad du än gör :-D
Era fantastiska kommentarer!
1

Håller med dig Erica, inget ger mys mer än levande ljus. OSLAGBART!
Och nu är det primetime för dem, så det är bara att bränna och njuta i kvadrat. Älskar den här tiden på året just därför (ja du veta höstnörd. Eller mysknarkare, det kan man nog också säga, hehe).
Ljusslingor, ett stort och rungande JA på dem! Jag har sex stycken på mellanplanet i mitt hus, alltså i kök och vardagsrum. Tre av dem är eldrivna, och tre går med batterier och på timer. Jag har dem ställda på sex timmar varje dag, 17:30-23:30.
Visst de slukar batterier. Smart med laddare som du har.
Snart blir det ännu fler batterier, för jag har flera julljussingor som ska fram då den tiden kommer.
Så ljusslingor eller levande ljus? KAN inte välja. Tur att i slipper välja :-)
Allhelgona uppmärksammas inte här, så det är en helt vanlig helg. Vi går över till normaltid igen, en vecka efter er.

Erica, ha en jättefin och skön helg nu.
Mys på, sov på ;-) och ha ett fint kalas.
KRAMAR!!!!

Svar: Jajamensan! Jag vet att höst och mys (speciellt kombinerat) är precis din melodi :-D Och levande ljus ja; DET är verkligen "the holy grail" av myset.

Och ja! Eller hur! Det är något alldeles särskilt med ljusslingor. Just det här att de är gjorda enkom för att ge en myskänsla. De är inte gjorda för att ge tillräckligt med arbetsljus (som en vanlig lampa), utan deras enda syfte är att skapa mysstämning :-D

Jag har också ett par st. som är eldrivna (typ den jag har uppsatt i sovalkoven. Första liggande bilden i inlägget). En del av de andra har timer; tror de går 6 timmar de också. Men de billigaste jag köpt har endast en on/off-knapp, så jag tror uppladdningsbara batterier kommer spara mig en del pengar på kontot i vinter/jul ;-)

Precis; det är tur att vi slipper välja. Bara att brassa på med allting! Ju mer desto bättre när det kommer till mysljuspunkter!


Härligt att ni går över till vintertid nu. Vet ju att du hör till gruppen som vill ta bort tidsbytet :-) Som sagt så verkar det ju i alla fall bli av här i Europa. I alla fall i Sverige och Finland.
En kollega sa nu i veckan (vi kom in på ämnet) att det är nu 2020 som det ska beslutas om vilken tid som ska användas året om. Så det verkar ju som att det faktiskt är beslutat att ta bort en tid, och att det bara är kvar att bestämma vilken. Och eftersom vintertid uppenbarligen kallas "normaltid" så känns det väl som det mest logiska beslutet...


Hoppas du får en toppenhelg! Stora kramar!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Vi jobbar aldrig halvdagar på mitt jobb. Tvärtom så brukar dom ÖKA på operationerna dagen innan (jag jobbar på en operationsavdelning) helg då många har halvdagar på sina jobb. Det är som att dom (som planerar operationerna) tänker att "näääääää, ni ska minsann INTE få gå hem en minut tidigare idag".

Här nere i södern är det inte vanligt med motorvärmarstolpar. Vi har det varken på vår p-plats här i vår lägenhet eller på jobbet. Men å andra sidan så har vi sällan kallare än -10. Det är ju skönt förståss, men jag kan sakna att få sätta mig i en varm bil där isen har försvunnit på bilrutan.

Svar: Usch, vad tråkigt! Kan förstå att man inte har halvdagar inom vissa yrken (vi har det inte heller), men att lägga extra mycket jobb sådana dagar tycker jag lät otroligt taskigt. Jag har säkert läst det (men glömmer tyvärr lätt), men får jag fråga vad det är du jobbar med på avdelningen?


Jag tycker det låter underbart att bo på ett ställe där det inte blir kallare än typ tio minusgrader. Förstår självklart att det är mer "råa" vintrar så pass långt ner, men kan inte låta bli att tycka det låter härligt att slippa minus 20-30.
Vad synd att det inte finns motorvärmarstolpar. Som du skriver; är det tio minusgrader vill man ju gärna sätta sig i en uppvärmd bil.


Hoppas du har en jättebra vecka!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Eva i Dalarna
3

Ja nu har ju helgen redan varit men den var bra 🙂 Vi hade barn och barnbarn hemma, vi firade några barnbarns födelsedagar och min makes 60årsdag. Vi åt på restaurang och så var vi en heldag på Tomteland.
Jag jobbar natt på ett äldreboende, alltid 10 timmar, inga halvdagar och vi har ju schema, så röda dagar är jobbdagar om schemat ligger så. John helg som vardag alltså.
Men i år var jag ledig alltså.
Levande ljus, ljusslingor: gillar både och i dessa mörkertider!

Svar: Ursäkta mitt sena svar. Det låter som att du haft en riktigt trevlig helg :-D Mycket firande och trevligt umgänge :-)

Ja, då förstår jag att du inte har halvdag-dag-före-röd-dag. Jag har en förälder som också jobbar på äldreboende, så känner igen systemet med att jobba på schema. Skönt att du var ledig så ni kunde ha alla födelsedagsfiranden :-)


Precis; både ljusslingor och levande ljus är det bästa :-D Tur att vi inte behöver välja :-)


Hoppas du har en fin vecka!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?