Fulvinter och Instagrams nyhet
 
Det slog verkligen över till fulvinter här på mina breddgrader.
Från vackervinter med lagom mycket snö på marken, och även lite vitt på träden, till världens gråaste och tråkigaste novembermörkerväder.
Det slog över och blev blida, vilket resulterade i slask.
Efter det frös det på igen, och eftersom de är otroligt duktiga här i Piteå på att sanda precis överallt vid halka så är det rena rama vårvintern i skitighet ute.
Det blev nämligen blött igen och frös sedan på ytterligare en gång, vilket betyder att de fick sanda ännu mer. De senaste två dagarna har det varit glashalt!! Skridskobana typ.
I skrivande stund har det tinat så pass att vägar och trottoarer är hyfsat snö/isfria.
Däremot försvinner ju inte sanden. Därför är det typ 1 cm sand överallt som följer in med skorna.
 
Det blir verkligen MÖRKT också, även vid dagsljus. Eftersom det regnat (och bidragit till blixthalkan) så blir allting i mörkare färger verkligen svart.
Tack och lov drar julen närmare med stormsteg. Ser så mycket fram emot det, för just nu ÄR det sannerligen mörkt, blött och deprimerande novemberväder.
Fulvinter med andra ord.
 
Kolla i mitten på parkeringen... Det är exakt så halt som det ser ut.
 
 
Nu har jag uppdaterat min Instagram-app och därmed också fått det nya med gillningarna.
Som de flesta hört vid det här laget så provar ju Instagram en ny grej, som förmodligen kommer bli permanent framöver: De har plockat bort möjligheten att se andras antal Likes, och även ens egna antal likes syns inte utåt. Som ni ser står det bara "Gillas av NN och andra".
Ska jag vara ärlig så har jag inte riktigt bestämt mig för vilken fot jag ska stå. Vet inte riktigt om jag gillar eller inte gillar det.
Instinktivt känner jag att det skulle kunna bli en bra sak. Tanken med detta är ju att förhoppningsvis få ner likeshetsen och därmed stressnivån hos Instagramanvändare.
Jag tror absolut att det kan bli resultatet av det.
Samtidigt är jag ju lika beroende av likes som alla andra, vilket gör att även jag kan känna ett visst motstånd. På sätt och vis.
Men jag tror mest det handlar om att likes på sätt och vis är en typ av feedback – en bekräftelse – på vad en skapar på sociala medier, speciellt när ett konto inte får så mycket kommentarer.
T.ex. mitt konto, där jag får kanske 1-2 kommentarer i genomsnitt någon gång ibland. Då blir det ju likesen som blir feedbacken.
De allra flesta idag använder ju trots allt hellre Likeknappen än skriver kommentarer.
Men trots allt kan man ju fortfarande själv se antalet likes på sina bilder, det är bara det att andra kan inte se dem. Vilket jag som sagt tror är en bra grej. Mindre hets och jämförelse med andra.
 
Ja ja, vi får väl se hur detta utvecklar sig helt enkelt. Jag tror definitivt det är något som ändå kommer ta ganska kort tid att vänja sig vid.
 
Vad tycker du om Instagrams nya grej med likesen? Positiv? Negativ? Använder inte Instagram?
Era fantastiska kommentarer!
1

Vilken tråkig vinter. MEN den är säkerligen högst tillfällig hos dig. Snart är det vackert vitt igen.
När det blir sådana där isgator är det högst otäckt. Riktigt olustigt. Hoppas de sandar bra (vilket jag tror att de gör hos dig).
Här är det inte speciellt kallt, 7 grader och rått. Fryser gör jag iallafall, hela tiden.

Ja, nu kan man inte längre se andras likes. Men antalet likes hos sig själv ser man ju. OCH man kan ju även se vilka som likat andras bilder, men det kommer ingen summa på det. Om man skulle orka räkna likes så kan man ju det, haha.
Jag tror det är rätt bra det här, trots allt.
Sen får vi se om de bestämmer sig för att behålla det eller inte.
Ja, likes är absolut viktiga, det är de. OCH många, många fler lajkar än skriver. SÅ visst fyller likes en funktion, hos ALLA tror jag.
Men visst är det ganska befriande också, det hela.

Ha en fin kväll nu!! ELLER natt är det ju hos dig.

KRAMAR

Svar: Ja, eller hur! Jag gillar ju inte vinter, men måste vi väl ha den här årstiden är det ju INTE direkt SÅHÄR man vill att den ska se ut... Dock är Piteå kommun väldigt bra på att sanda och hålla efter både bil -och gångvägar. Typ så fort det dyker upp en fläck is är de där och sandar. För precis; det är så otäckt med ishalka! Går man på det tycker jag man automatiskt spänner fötterna så mycket att de gör skitont på kvällarna. Att slira och glida med bilen är inte heller någon hit.

Usch, vad jobbigt med rått väder. Den där typen av väderkondition då typ inga kläder är tillräckliga.


Jepp, inga fler synliga likes på Instagram. Precis, sina egna kan man se. Och som du skriver; känner man att man ids sitta och räkna andras likes "so go for it" ;-)

Jag tror absolut det kan få ner den här extrema likeshetsen. För den ÄR verkligen extrem, och skadlig. Alltså när man hela tiden ska hålla på och jämföra sig med andra. "Hen får så och så mycket likes, varför inte jag?" Jag tror det är direkt skadligt för den mänskliga hjärnan när det blir för mycket av det. Inte konstigt att stress och utbränningssymptom kryper längre och längre ner i åldrarna...

Jag kom nyligen in på ett Youtubeklipp där personen gjorde en egen jämförelse gällande likes och det här att de ändå fyller en "viktig" funktion på sociala medier. Eftersom de flesta på sociala medier bedriver någon typ av skapande så jämförde hon med yrken som innebär att stå inför en riktig publik. Typ artist, skådespelare o.s.v. De får bekräftelse på sitt framträdande genom att publiken applåderar, hurrar och så vidare. Men personer på sociala medier har ju ingen levande publik. De har bara datorskärmen/kameran framför sig och ser inte hur publiken reagerar. Därför blir gillningarna på sätt och vis vad publiken är för en artist. Jag kan tycka hon har en poäng där :-)

Hoppas du har en fin torsdag! Kram!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Eva i Dalarna
2

Jag har inte instagram, så likes eller inte är likgiltigt för mig. Men om man nu har det så antar jag att det vore kul att se om nån gillar ens bilder. Men många kanske hellre vill visa andra hur många som gillar dem...
Slask blev det här också och mörkt och halt. Men snart är väl snön här igen..då går jag i ide.
Trevlig helg önskar jag dig!

Svar: Ja, för er som inte har Instagram förstår jag att en sak som Likes inte kunde vara mer ointressant :-)
Ja, jag tror absolut att Likes har en betydande funktion. Lite som när man gör ett vanligt scenframträdande och man får feedback genom publikens applåder och hurrarop. Eftersom man på sociala medier inte har en levande publik framför sig så fungerar Likesfunktionen lite som "digitala applåder" från sin publik.
Men nackdelen är förstås att det gått så långt att det blivit en "Likeshets". Man ska inte jämföra sig med andra, men man gör det automatiskt när man hänger i den digitala världen...


Slask och is, ja. Verkligen inte roligt! Det blir verkligen så extra MÖRKT, vilket är det allra jobbigaste för min del. Tänk om det kunde komma kanske 5 cm pudersnö, och sedan STANNADE det så resten av vintern. Att vi kunde få lite vitt, men inga överdrifter :-)


Ha en fin fredag imorgon och en mycket trevlig helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?