En doft av kanel
 
Jepp. Det blev bullbak ändå, även om det inte blev på "rätt" dag.
Kanelbullens dag var ju som sagt igår, men aldrig fel att få in lite kanelbullsdoft i hemmet oavsett vilken dag det är eller hur :-)
Plus att jag trots allt fick nyfotade bilder på detta bakverk, och det är ju ytterligare ett plus.
 
I alla fall; fick för mig att jag skulle göra dubbel sats jämfört med vad jag brukar. Med andra ord 100 gram (2 paket) jäst och en liter mjölk istället för en halvliter.
Det blev 70(!) bullar!
Nåja, det skadar ju inte att ha i frysen.
Har helt ärligt allvarliga funderingar på om jag skulle köpa ett extra frysskåp; alltså en hel frys. Som det är nu har jag ju en halvkyl-halvfrys (som i typ de flesta lägenheter, i alla fall de mindre).
Kruxet är ju att en så pass liten frys alltid är full. Finns liksom inte mycket plats över om en får bakfeeling. Eller om en får bärplockarfeeling.
Hade ju ändå varit rätt trevligt om jag kunnat plocka typ hallon, blåbär och lingon på hösten för att sedan frysa in och ha bär under vintern. För att köpa bär är ju inte billigast...
Men som det är nu går inte det, eftersom något sådant inte får plats.
 
Det var pigga jästsvampar den här gången... Vet att jag gjorde dubbel sats, men ändå...
 
Har märkt att det är många som blandar ihop en typ av kanelröra/fyllning som de brer på den utkavlade degen, men jag brer först på smör, sedan strör ut kanel och sist socker.
Någon mer som gör som jag?
Bakningen gick för övrigt ovanligt smidigt idag, till och med kavlingen. Degen blev sådär som en rektangel så gott som av sig själv, och det brukar den inte bli. Brukar få "tvinga" den att bli fyrkantig.
Och ja, detta är den enda arbetsytan jag har i mitt lilla kök... Är det något jag skulle vilja ha så ÄR det just mer yta att arbeta på!
 
Jepp, kan eventuellt hända att jag fick improvisera lite då jag inte hade tillräckligt antal bakdukar ;-P
Har även tre (3) plåtar, och jag har aldrig förut varit med om att det blivit för lite när jag bakat.
Men det blev ju trots allt sjuttio kanelbullar denna lördag...
 
Work in progress...
 
Och så det färdiga resultatet. Stora, fina och perfekt gräddade. Komplett med en kaneldoftande lägenhet. Finns det någon bättre doft??
 
Bullberget.
 
Och sist men inte minst... Vad vore en ljummen bulle, direkt från ugnen, utan ett glas iskall mjölk?
Norrmejerier såklart. #köplokalt
Era fantastiska kommentarer!
Eva i Dalarna
1

Åh de ser jättegoda ut, dina bullar. Toppenbra jobbat att baka dubbel sats dessutom. 👍
Jag bakar väldigt sällan nu för tiden, det blev oftare när barnen var små, men när jag bakar gör jag som du, först smör, sen kanel och sist socker.
Det är visserligen gott med ett glas mjölk till bullen, men jag föredrar nog en kopp kaffe!

Svar: Tack! Ja, de var jättegoda! :-D Dubbel sats, ja. Vet inte riktigt vad jag tänkte, men det blev en extra smidig bakning så det var nog meningen ;-)
Ja, jag kan tänka mig att det blir mer sällan att baka när man blir färre personer som bor i hushållet. Jag bor ju som sagt själv, och jag bakar typ en gång per år. När jag fyller år. Eventuellt någon enstaka gång till; typ såhär till vissa temadagar och till jul. Beror på hur mycket plats jag har i min lilla frys ;-)

Kul att höra att det finns fler som gör på samma sätt som jag gällande fyllningen. Har sett så pass många nu som tydligen gör en typ av kanelröra som de brer ut på degen, att det börjat kännas som om det är jag som är udda. Så som sagt; skönt att höra att det finns fler som jag :-)

Mjölk ja! Så gott till ljumna bullar. Men har dock märkt att jag mest bara dricker mjölk till sådant som har mjöl i sig... Bullar, plättar, pannkaka, palt... I övrigt är jag ingen stormjölkdrickare.
Kaffe ja. Känner jag också många som hellre väljer :-)

Ha en mysig söndag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?