Ett potpourri av höstlov, jul och så lite poddtips
 
Om exakt en månad är det dags att plocka fram julen. Då är det första adventsveckan.
Hur är det med er? Är ni taggade?
Även om det känns som det NYSS var julen 2018 så känner jag att jag faktiskt längtar lite grann till den här december.
I och för sig har jag alltid tidigare gjort det... förutom förra året.
Vet inte varför, men 2018 hade jag liksom ingen julfeeling -knappt när det blev december.
Jag känner fortfarande inte för att överdekorera, men jag längtar efter att plocka fram stjärnor, ljusstakar och lite sådant.
Under den kommande tiden älskar jag att gå och titta mot fönster när jag är ute. Det är så mysigt med alla ljuspunkter. Det liksom motar undan detta dystra mörker under några veckor.
Men som sagt; än är det en månad kvar.
 
 
Nästa vecka (v.44) är det i alla fall höstlov.
I och för sig ingenting som påverkar mig eller andra arbetande vuxna utan skolbarn.
Det är alltså skolorna som har lov -höstterminens enda lov.
Jag jobbar ju som sagt på förskola (kök) och i sanningens namn så är det otroligt olika hur höstlovet påverkar förskolor. Det kan bli stora "bortfall" i barnantal, men det kan också vara så att det inte är sååå stor skillnad jämfört med normala veckor.
Detta beror såklart på om det är många barn som har äldre syskon och om föräldrarna kan ta ledigt (eller fixa på annat sätt) samt om förskolan i fråga har många 15-timmarsbarn.
 
OM det finns någon som inte vet hur det fungerar, så är ju reglerna så att ALLA barn har rätt till förskoleplats, även om föräldrarna är föräldralediga med syskon eller arbetslösa.
Så var det inte när t.ex. jag var liten. Då var det "förälder hemma = barnen hemma" som gällde.
Men å andra sidan var ju barnomsorgen en annan då; när det var Daghem/dagis. 
1998 reformerades det och blev Förskola, och efter det finns de s.k. 15-timmarsplatserna. Betyder att alla barn har rätt till förskoleplats 15 timmar per vecka. Dagar och tider bestäms av respektive förskola, eftersom alla dessa barn (inom samma förskola såklart) har samma tider.
Oftast tis-tors 9-14, eftersom 15-timmarsbarn bara får äta en måltid (lunch).
Men kom till saken då ;-P 
Jo, 15-timmarsbarn som är mellan 3 och 5 år går under det som kallas "Allmän förskola".
Detta betyder att förskolan är gratis för barn i de åldrarna, men det betyder också att dessa barn följer skolans läs -och lovschema. De får alltså inte vara på förskolan när skolorna har lov.
Gällande 1-2 åriga 15-timmarsbarn gäller inte detta. Eftersom de inte går under Allmän förskola så får de vara på förskolan även under skolloven.
Därför kan det variera väldigt mellan förskolor hur det ser ut på smålov som t.ex. höstlovet.
 
Jag bara måste få dela med mig av ett poddtips!
Det är en nystartad, men såå efterlängtad, podcast skapad av Natashja Blomberg (allas vår Lady Dahmer) tillsammans med Fayme Elmén.
Och alltså... denna duo alltså!! Måste ju vara det bästa vi har i svenska sociala medier!! De är GULD tillsammans! Att lyssna på denna podd är en salig mix av eftertanke och gapskratt!
Podden heter Dålig stämning och finns bland annat på Podcaster och Spotify.
Den finns säkert på fler ställen också, men det är de två apparna jag använder (och känner till) för att lyssna på podcasts.
 
Natashja driver ju även sin egen podd, Postpatriarkatet, sedan ett par år(?) tillbaka. Innan dess hade hon och Cissi Wallin podden Penntricket tillsammans. Och nu då Dålig stämning.
Höll på att skriva "det blir bara bättre och bättre", men känner att det är lite missvisande eftersom alla tre poddar varit/är helt fantastiska!
Penntricket är avslutad, men Postpatriarkatet är still going strong.
Postpatriarkatet släpper ett nytt avsnitt varje fredag.
Dålig stämning varje tisdag.
Sedan är båda poddarna kopplade till varsin Patreon, vilket gör att man får extramaterial och bonusavsnitt om man signar upp där.
 
Missa.Inte.Denna.Podd!
Dålig stämning.
 
 
Och när jag ändå är igång kan jag tipsa om en annan podcast jag nyligen lyssnat på.
Eller ja, det var via första avsnittet av Dålig stämning som jag fick tipset om den här.
Den är egentligen väldigt hemsk att lyssna på, men samtidigt otroligt intressant och man får sig en ordentlig ögonöppnare gentemot sociala medier.
Är du känslig mot historier om brott mot barn rekommenderar jag den inte, skulle jag vilja säga. Men å andra sidan känner jag att det här är en historia alla egentligen skulle behöva höra.
 
Den heter Broken Harts och är en podcast med nio (9) avsnitt som avhandlar vad som egentligen hände med familjen Hart som ledde upp till den dagen då deras bil körde utför en klippa och alla åtta dog (det är ingen spoiler, då podcasten dels börjar så och dels handlar om det).
Denna podd är amerikansk och därmed på engelska.
Den avhandlar alla aspekter i detta fall; olyckan/mordet, dessa falska perfekta fasader på sociala medier, det usla amerikanska fostersystemet, rasism, white saviourism...
 
Broken Harts ger en verkligen ett broken heart.
Ett brustet hjärta för barnen som aldrig fick egna röster. Dessa 6 barn som aldrig fick höras.
Nej, NU kan jag dock inte skriva mer utan att spoila.
Jag rekommenderar att lyssna på denna podcast.
Finns på Podcaster.
 
~~~~~~~~~
Avslutar med tre bilder av hur det ser ut i Piteå just nu.
Nu när den där vackra hösttiden är över. Nu när allting i naturen är så grått och... brunt.
Naturen är redo för snön. I am NOT!
Men men...
 
Era fantastiska kommentarer!
M M
1

Hej,jag undrar om du fortfarande har tiden att sälja bloggdesign? Hade gärna velat köpa en enkel utan header isåfall.
Min email är: [email protected] , skicka gärna ett mail om du har möjlighet att sälja.
Design är verkligen inte min starka sida men jag chansar och frågar, förstår om du inte har tid.

Svar: Hej! Vad roligt att du gillar mina designer. Tyvärr så gör jag inga beställningsdesigner just nu. Det blev mer förut, då jag hade mer tid. Men jag jobbar numera heltid och då har jag tyvärr inte tiden till just designbeställningar.
Lycka till med ditt bloggande i alla fall :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Eva i Dalarna
2

Det bästa med hösten är att man vet att snart kommer jultiden! Så svar Ja jag är taggad! 🎅🏻🤶

Svar: Ja, julen är sannerligen en rejäl morot under hösttiden! Håller med :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Jag är taggad, men vill inte att hösten ska gå för fort.
Här är det så vackert just nu att man nästan blir lite vimmelkantig. Helt enormt, vill suga på den karamellen ett tag till.
Men, jag måste börja tidigt med julen eftersom jag har SÅ mkt. Dock smygs den bara upp före Thanksgiving, jag riggar utebelysning etc, men tänder inte.
Måste förbereda annars har jag allt för mkt att göra efter tgiving.

Lyssnar du på Skäringer och Mannheimer också?
Den är nog min favorit bland svenska poddar.

Kram till dig!

Svar: Ja, det är sant. När det gäller den där vackraste delen av hösten får den inte gå för fort. De där sprakande färgerna få gärna stanna så man hinner fota dem mååånga gånger :-D
Hihi. Ja, du har mycket julpynt. Det är så mysigt att scrolla igenom det inlägget du brukar publicera när du pyntat upp; som att komma in i en Christmas wonderland-värld :-D Förstår att du måste börja i tid! OCH att det är svettigt att plocka ner sedan ;-)


Skäringer & Mannheimer har jag lyssnat på något enstaka avsnitt, men jag har inte kommit mig för att lyssna på den regelbundet. DÄREMOT önskar jag så hett att jag haft möjlighet att gå och se Mia Skäringers show No more fucks to give! Den var i Luleå förra veckan, men tyvärr hade jag inte råd med biljetterna när de släpptes. Hoppas innerligt att den kommer sändas på TV/streamingtjänster någon gång i framtiden!


Kramar, och hoppas du haft en fin start på veckan :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?