Kanelbullens dag
 
Idag är den fjärde oktober, aka Kanelbullens dag.
Detta betyder att jag sett bullbilder överallt på sociala medier. Vilken sida jag än gått in på, så gott som.
Faktiskt så har jag itne ätit någon bulle. Än. Har inte bakat något i förväg, utan tänkte att jag skulle göra det nu ikväll. Därav bristen på bullbilder till bloggen ;-)
Dock gjorde jag en djupdykning i bildarkivet och grävde upp några gamla dokumentationer av detta bakverk.
 
Bullar är egentligen inte mitt favoritbakverk, men tror det är mest för att jag bara gillar dem när de är nybakade. Är inte jätteförtjust när de varit frysta och sedan upptinade.
Däremot gillar jag mina egna! Det är inte så att jag har något speciellt eget recept eller så, men jag är skitbra på att baka bullar!
 
 
 
Har du ätit en (eller många) Kanelbullar idag?
Gillar du bullar?
Gillar du att baka bullar, eller tycker du det är mysigare att gå på fik?
Era fantastiska kommentarer!
Eva i Dalarna
1

Nu har väl det blivit fel ändå, kanelbullens dag var 4 oktober. Jag köpte bullar på affären, annars äter jag inte bullar särskilt ofta. Bakning är inte min favoritsysselsättning direkt. Men på fik går jag gärna!

Svar: Oj! Jepp, den FJÄRDE var det ju igår. Hade inte märkt felskrivningen förrän nu. Tusen tack för att du gjorde mig uppmärksam på det :-D Blev tydligen en "tänkte-rätt-skrev-fel"-situation vid bloggningen igår ;-)
Jag har inte heller varit något jättestort fan av bullar. Har gillat dem när de varit ljumma/ljumna (stavning?), nybakade med kall mjölk. Men efter att de varit frysta har mina smaklökar ofta svalnat en aning.
Älskar dock mina egna kanelbullar! De blir jättebra!

Att köpa bullarna i butik och/eller på fik är ju så perfekt! Det är så praktiskt, samt man får en god-garanti som hemmabakning inte kan ge ;-) Jag har köpt bullar något år och övervägde starkt att göra det i år, eftersom 4 oktober var en arbetsdag och jag inte hade bakat något i förväg.
Men något flög i mig och jag ändrade mig, men med den skillnaden att jag sköt upp min Kanelbulledag tills idag.
Blev precis klar och sitter därför och äter en ljummen kanelbulle samtidigt som jag skriver denna kommentar :-)
Har också funderat på att gå ut en kort sväng, bara för att få känna känslan att komma IN genom dörren här hemma och mötas av bakdoften ;-) Bland det bästa jag vet. :-D


Hoppas du får en fin fortsatt helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Har aldrig varit så förtjust i den färdiga kanelbullen, men i degen däremot! Nu är jag glutenintolerant och kan inte äta nån bulldeg längre. Blev ingen kanelbulle här hemma i fredags, jag och mina 2 tjejer äter lågkolhydratkost och sockerfritt sen i juni, så även de 2 andra här hemma fick "lida" för det. :p

Svar: Bulldeg ja! Det är lite som pepparkaksdeg... det färdiga resultatet är lite... nje. Men degen är hur god som helst! :-D
Usch; jag har alltid tyckt så synd om de som är glutenintoleranta. Känns lite som att typ laktos är en sak, men gluten finns ju fasen i ALLT. Speciellt allt som är GOTT ;-D

Hoppas du hade en fin helg i alla fall :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Eva i Dalarna
3

Tips till Ullis om att det finns kanelbullar man kan baka utan gluten. Bara att googla fram recept!

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?