Så lycklig att jag skakar
Ibland är måndagar jobbiga.
Ibland är måndagar helt okej.
Ibland är måndagar jättebra.
Ibland är måndagar totalt helt jä*la fantastiska!
Kan ni ana vilken måndag jag haft idag? ;-)
Utan tvekan sista alternativet!
 
Den här dagen - den här veckan - började som alla andra.
Jag klev upp och i vanlig ordning och åkte till jobbet. Fixade mellisdisken, frukost, salladsbuffé, lunch, lunchdisk, mellis. Ja, de typiska köksuppgifterna helt enkelt. Ingenting konstigt. Såsom mina dagar sett ut de senaste fyra åren. Ja, inte på samma ställe då, men ni fattar.
Men just den här dagen skulle visa sig avslutas på det mest underbara sätt...
 
Ungefär en halvtimme innan jag slutade ringde min chef (arbetsledarna på Måltidsservice är världens bästa, ska tilläggas!).
Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig i text från och med nu, eftersom tankarna bara rusar runt i huvudet. Jag vill skrika rakt ut till hela världen, men ingenting sammanhängande.
I alla fall så erbjöd hon mig en tillsvidareplacering i det förskolekök där jag jobbar just nu!
 
Tillsvidareanställd är jag ju sedan förra hösten; jag har alltså varit fast anställd inom Måltidsservice, men utan att ha ett eget ställe. Har varit fast anställd med månadslön men gått på längre vikariat i andras kök.
Detta betyder att jag varit garanterad jobb, men inte var.
Men Det Ändras Nu!!!
Från och med NU har jag en fast plats!
JAG HAR ETT EGET KÖK!!!
Jag har inte längre någon stopptid på hur länge jag ska vara på ett ställe; typ "jag är här en månad till", "jag är här den här terminen", "jag är här det här läsåret", "jag är här tills sommarjouren börjar" o.s.v. Jag behöver aldrig mer tänka/säga så!
Jag behöver inte längre fundera över "var jag ska jobba sen".
 
Det är MITT ställe!
Det är MITT kök!
Jag jobbar inte längre för någon annan.
Om jag är borta så vikarierar en annan person för mig.
MITT.EGET.STÄLLE!!!
 
Det finns bara tre anledningar till att jag skulle lämna min nuvarande arbetsplats från och med nu:
• Jag själv säger upp mig.
• Jag går i pension.
• Jag gör något superdumt och får sparken (HIGHLY unlikely!!)
 
Med andra ord; detta förskolekök kommer jag inte lämna för att min tid går ut. Det kommer att i så fall vara mitt eget beslut på så sätt att jag säger upp mig eller söker mig till något annat kök.
Jag har alltså idag fått den fantastiska tryggheten i att ha en arbetsplats där jag kan stanna tills jag går i pension om jag så vill!
 
Just nu är jag otroligt tacksam över jordens dragningskraft, annars hade jag svävat uppe bland molnen vid det här laget.
I bilen på vägen hem var jag såååhär *visar en millimeter med fingrarna* nära att börja gråta av lycka.
Och JA, jag vet hur allt detta låter. Jag VET att det låter som jag överdriver så överjordiskt.
Men ni anar inte vad fast jobb och eget arbetsställe betyder för mig!!
Jag var arbetslös i vad... tio år? Mer? Nästan hela mitt vuxna liv, och helt plötsligt hittade jag Måltidsservice. Ett yrke jag upptäckte att jag faktiskt var BRA på, någonstans där jag verkligen passar in, och där jag faktiskt gjort lite av en kometkarriär!
Det betyder så extremt mycket för mig. För mitt självförtroende. För mitt psykiska välbefinnande.
 
Jag känner äntligen att jag fått bli en del av samhället, om ni förstår hur jag menar.
Tanken är absolut inte att klanka ner på de som är arbetslösa, eller de som av olika anledningar inte kan arbeta. Som sagt så vet jag exakt hur det känns att befinna sig "på sidan om" samhället på det sättet. Det är en fruktansvärd känsla.
Jag tar därför inte mitt jobb för givet heller, utan är så oändligt tacksam över att jag fått den här chansen!
Jag är så lycklig att jag knappt vet var jag ska ta vägen!
Förmodligen är det därför som denna text, som egentligen handlar om något som går att berätta i två meningar, blir så extremt lång. Jag kan helt enkelt inte sluta skriva om det. Sluta prata om det. Sluta tänka på det.
 
Kort och gott; Det här var den bästa måndagen någonsin!
 
Tänk att det blev här jag landade till slut.
Detta är den utsikt jag från och med nu kommer ha varje arbetsdag framöver. Under en oöverskådlig framtid. Kanske i trettio år; tills det är dags för pension...
Tanken på denna trygghet får glädjetårarna att bränna bakom ögonlocken.
 
Det blev firande med MAX-mat till middag.
När man fått ett sådant här besked får mat äta skräpmat en måndag. Så är lagen ;-)
Era fantastiska kommentarer!
Eva i Dalarna
1

Åh så roligt Erica! Jag är så glad för din skull! Grattis till ditt eget kök!
Kram!

Svar: TACK! Ja, det känns verkligen fullkomligt underbart att få ha ett eget ställe! Underbart med den tryggheten :-D Kramar.
P I X E L I E - Erica Pettersson

Elisabeth
2

Grattis! Förstår att du är lycklig! Är man alltså "livstidsanställd" i Piteå kommun? Fantastiskt skönt i så fall. Själv jobbar jag också inom kommunen, men tänker (speciellt nu när det pratas så mycket om kommuners dåliga ekonomi) på risken för att kommunen måste spara pengar och drar in tjänster, även sådana som egentligen behövs. Låter som sagt fantastiskt skönt att inte behöva tänka så i Piteå. :-)

Svar: TACK! Ja, det känns verkligen helt underbart med känslan att få ha ett eget ställe :-D

Nja... Det är klart det finns en risk att jag skulle vara tvungen gå från min tjänst om det t.ex. kom något extremt sparkrav och kommunen skulle vara tvingade att låta en massa anställda gå. Det är en helt vanlig Tillsvidaretjänst jag har. Och en tillsvidaretjänst betyder ju "anställning utan specificerat slutdatum". Är ju det som i folkmun kallas Fast jobb. Motsatsen till Timanställning.
Och eftersom man som tillsvidareanställd är skyddad av LAS (Lagen om AnställningsSkydd) ska det ju trots allt mycket till för att man ska kunna bli avskedad. LAS gäller ju hela Sverige och är inte specifikt för Piteå.
Så basically betyder ju Tillsvidareanställd att man är anställd tills man själv säger upp sig.

Har dock lite svårt att se att de skulle kunna lägga ner min tjänst, om inte hela "min" förskola läggs ner. Jobbar ju som sagt i ett ensamkök på en förskola med 4 avdelningar, och om kökstjänsten där försvinner så får ju inte barnen och pedagogerna någon mat... ;-)

Har dock en känsla av att Piteå ändå är en ganska rik kommun; att det ser bra ut ekonomiskt för närvarande. Med tanke på hur mycket det expanderas, satsas och byggs just nu... :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Det är så otroligt roligt för dig detta, Erica!!
Så glad för din skull och jag kan känna din pirrande glädje ända hit.
Stort grattis ännu en gång. Du är så värd det!!!

Svar: TACK! Vad kul att glädjen känns genom min text. Hade egentligen ingen specifik plan när jag skrev, utan behövde bara få sitta och skriva ut mina känslor en stund. Var så glad igår att jag knappt visste var jag skulle ta vägen ;-D
Är så tacksam för alla hejarop efter att jag lade ut det, både här och på FB :-D

Kramar!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Eva i Dalarna
4

Mycket bra svarat till Elisabeth tycker jag, du förklarar mycket bra vad det innebär att vara tillsvidareanställd. Visst finns det saker som kan hända så man blir av med även ett fast jobb,
sa ker kan ju hända i livet som förändrar allt. Man kan ju dö också fast man tror att man ska leva för alltid. Så visst är det tryggare att ha tillsvidareanställning än att vara vikarie...
Så njut du Erica!

Svar: Tack :-) Är lite rädd att det skulle uppfattas som stöddigt skrivet. Jag tror absolut hon vet vad Tillsvidareanställning är, men ville vara säker på att förtydliga att det var just en sådan det handlade om. Inte att Piteå har något unikt gällande anställningar.
Precis; livet är långt och mycket kan hända. Saker i ens eget liv, som gör att man måste säga upp sig. Svåra tider för arbetsgivaren, som gör att de måste varsla personal. Och så vidare. Vem vet; om tio år kanske jag får ett sådant där once-in-a-lifetime-erbjudande om ett drömjobb som jag bara inte kan tacka nej till... Man vet aldrig vad som händer :-)

Exakt; tillsvidareanställning är guld och diamanter, speciellt jämfört med vikariat. Timanställning är guld för arbetsgivaren, men skit för arbetaren. Bara det att vara timanställd under våren, med alla röda dagar... Det kan bli väldigt få betalda dagar på en månad. För att inte tala om bristen på semester.
Tillsvidareanställning betyder ju faktiskt månadslön (=inte beroende på hur många arbetade dagar det är på en månad), riktig semester och skydd för arbetaren enligt LAS.

Ja, jag njuter verkligen fullt ut nu!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Ruth i Virginia
5

GRATULATONER och de allra varmaste LYCKÖNSKNINGAR !!!

Svar: TACK! Jag går verkligen som på moln den här veckan! :-D (förutom en störande nackspärr... ;-))
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?