Det svarta hålet på sociala medier
Sociala medier är här för att stanna.
Jag tror nog de flesta av oss vid något tillfälle där i början trodde att det var något som skulle hålla i sig max några år för att sedan gå vidare till något annat, för att världen hela tiden utvecklas och det i rasande takt. Detta trodde vi nog (nästan) alla då runt 2005-2006 när bloggarna började komma och bloggvärlden växte.
Men sociala medier är lite som internet.
Som ni kanske minns så på 90-talet viftades internet bort av många som "bara en fluga". Det där med internet var något som skulle rinna ut i sanden.
Men vi såg ju hur det blev med det... Idag är internet större än någonsin. Internet är involverat i precis allting. Internet går inte undvika, även om du är motståndare till datorer, eftersom det finns i allt vi gör.
 
Sociala medier är lite på samma sätt.
Något som de flesta från början avfärdade som något tonåringar skrev för att "visa upp dagens kläder", till att växa och bara bli större och större och större.
Visst; sociala medier har utvecklats. Vi har gått från bloggarnas storhetstid, till Twitter, till Instagram, till Youtube och så vidare. Men allting går ju ändå under samlingsnamnet sociala medier.
 
Och ja, visst finns det massvis med skit som cirkulerar på grund av just sociala medier. Men vi kan väl alla enas om att mycket gott också finns på dessa plattformar. Tänk på allting bra som hänt de senaste åren som aldrig kommit fram i ljuset om inte dessa medier funnits.
#metoo är ett lysande exempel på detta.
Greta Thunberg och Fridays for future-revolutionen för klimatet. På 1 år har den kampen blivit global. Hade det hänt utan sociala medier? *skakar bestämt på huvudet*
Händelser, förtryck och missförhållanden på olika platser runt jorden som aldrig kommit till världens kännedom om det inte vore för spridning på just sociala medier.
Hatet frodas där ute på internet. Men mitt i allt det tycker jag ändå en ser hopp. Kärleken som bryter igenom och kämpar sig kvar med näbbar och klor. Jag tror dessutom fullt ut på det som sägs; Att Kärleken övervinner allt.
 
 
Det svarta hålet aka Instagram
 
Den bästa och den värsta plattformen på sociala medier heter Instagram (Flashback räknas INTE. Det communityt är så långt ner i hålet att det är en klass för sig).
Men Instagram...
Den är enkel att använda och lätt att nå ut till många människor. Det är ett jättebra verktyg för organisation, på gott och ont (beroende på vilken organisation det är såklart).
 
Men däremot...
Instagram har vissa regler som gäller för de som uppehåller sig på plattformen. Dessa regler är, enligt de själva, för att hjälpa alla att kunna känna sig säkra och trygga när vi befinner oss där.
Detta är en sanning med modifikation!
Instagrams regler gäller bara för vissa grupper, samtidigt som andra går fria.
Detta blir skrämmande tydligt speciellt inom feministiska och antirasistiska grupper.
Det blir som tydligast när det gäller kvinnor som inte följer normen. Som vägrar att "rätta sig i ledet". Kvinnor som helt enkelt blir obekväma för patriarkatet.
 
Jag följer väldigt många feministiska konton, kroppspositiva konton o.s.v. Sådana konton som får mig att må bra. Sådana konton som vidgar min syn på andra människor. Jag mår bra av att i mitt flöde få upp olika typer av människor. Människor som bryter normer.
Men vad jag – vi – sett under en lång tid nu är att det är dessa människor (till största delen bara kvinnor) som strukturellt och systematiskt tystas av Instagram.
Kvinnor som får bild efter bild efter bild borttagen med förklaringen att de "bryter mot communityreglerna", ibland ingen förklaring alls. Tror nog i princip varenda en av de större, mer profilerade, feministerna fått flertalet bilder borttagna. Plus en varning om blockning om de fortsätter.
Det kan vara en kroppsaktivist som lägger upp en bild på sig själv i underkläder. Hon dansar eller spexar lyckligt framför kameran. Hon får andra att känna ett självförtroende en inte visste existerade. Hon får andra att våga klä av sig på stranden under heta sommardagar.
Hon gör bara gott, och det "bara" genom att publicera lyckliga bilder på sig själv trots att kroppen bryter normen.
Detta är tydligen inte okej enligt Instagram.
Dessa bilder och videos plockas ner, med hänvisning till reglerna. Dessa bilder bryter dessutom aldrig mot reglerna!
 
Däremot ligger det massvis med bilder på nakna, normsmala unga kvinnor på Insta. Bilder där de inte har en tråd på kroppen, ligger med benen brett isär och fotot är taget snett nerifrån. Det enda  som gjorts är att en liten emoji lagts över könet (precis bara så en inte ser själva hålet) och två små emojis över bröstvårtorna. Dessa bilder "bryter inte mot reglerna" och får ligga kvar.
Men en närbild på en valk plockas bort och kontoinnehavaren får en varning.
 
Stina Wollter är en av dessa kvinnor som fått ett otaligt antal bilder borttagna av Instagram.
Idag, fredag, blev hennes konto till och med bortplockat av Insta.
INGEN av hennes bilder bryter mot reglerna!
Jag hoppas, hoppas, HOPPAS verkligen och innerligt att alla massanmälningar mot den nedläggningen kommer leda till att Instagram backar och ger tillbaka kontot till henne!
Stina är en av jordens härligaste människor! Hon är en sådan person som alla borde ha i sitt Instaflöde. Hon BEHÖVS på Instagram!
UPDATE: Hennes konto verkar vara tillbaka nu. Underbart! ♥
Frågan är väl hur länge? Och vem är det härnäst?
Jag önskar verkligen att någon instans med mycket makt i samhället kunde djupgranska Instagram (och Facebook).
 
Instagrams meddelande till kvinnor är plågsamt tydligt...
"Rätta dig i ledet, annars har du ingen rätt till en röst på vår plattform!"
 
 
Avslutningsvis har jag bara en sak att säga till Instagram:
GÖR OM GÖR RÄTT!!!
Era fantastiska kommentarer!
Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?