Spisplattan fattade eld!
Jisses, vilken svettig eftermiddag-kväll det blev idag!
Mitt matlagningsintresse hänger som ni vet fortfarande med, och det till och med växer. Mer och mer för varje dag.
Till middag denna torsdag fick jag sådeles den briiiiljanta idén till att prova på att laga egen Falafel.
Jag älskar ju Findus Falafel, de som finns i frysdisken, men ville veta om det skulle smaka likadant att göra egna från grunden.
 
Letade alltså fram ett recept, plockade fram ingredienserna som behövdes och satte igång med smeten. So far so good. Allt gick enligt planerna.
Sedan såg jag att en kan välja om en vill steka eller fritera dem.
Vid det här laget kan ni nog gissa resten... ;-)
Jag min korkskalle tänkte ju naturligtvis "nämen, jag kanske skulle prova på att fritera ändå"...
Hm. DÅLIG idé!
 
Jag har ingen fritös, men vet ju att det går göra med en kastrull och olja.
Hettade upp oljan. Så länge går allt smidigt.
Provar fritera de två första falaflarna (heter det så i plural?). Fortfarande tumme upp.
Och ja, jag vet att det är otroligt viktigt att vara försiktig gällande fritering. Jag VAR det.
Men...
Så gjorde jag ett misstag (tänker dock inte skriva ut exakt vad. Det behövs inte).
Det resulterade i alla fall i att det for en skvätt olja över kanten, och... ja, ni vet.
Kommer inte ihåg exakt händelseförloppet, trots att det hände för typ 30 minuter sedan. Men tror det blev för mycket för min hjärna. Men jag tror det började fräsa lite, så jag "slet" snabbt som fasen bort pannan från plattan.
Då plötsligt fattade spisplattan ELD!
Båda mina kastruller var upptagna, den ena med olja och den andra med ris, så snabbt som attans sträckte jag mig efter det första och närmaste jag hade som var "kupat". Det blev skålen jag ställt fram för att samla falaflarna i (stängde självklart av plattan allra först!).
Tur i oturen hände detta den minsta plattan, så även om skålen var av lite mindre modell så passade den över hela. Detta kvävde såklart elden direkt, och brandlarmet i hallen hann aldrig reagera på att något hänt.
Allting var över på typ några bråkdels sekunder.
 
När det lugnat ner sig och faran undanröjd insåg jag dessutom att det tydligen också hamnat en skvätt het olja på min ena fot. Eller, det var en halvlögn. Jag kände faktiskt att det skvätte lite på foten, men mitt totalfokus just i den sekunden låg på spisen och bara på spisen. 
Så i skrivande stund sitter jag här med en högerfot som svider som f*n. Hade dock tur där också; det blev ingen brännskada annat än att det blivit lite rodnad på huden.
Grävde fram min flaska kylbalsam och öste på foten. Hjälpte riktigt bra, måste jag säga!
 
Maten då?
Jodå såatt...det blev ju liksom inte att fortsätta testet med friteringen, utan det fick bli den gamla hederliga stekpannan.
Stekte upp resten av falaflarna, värmde på riset och gjorde en snabb blandning av vitlökssås.
Kan inte säga att det blev det mest "instagramvänliga"/estetiska jag lagat ;-) men däremot blev det faktiskt jättegott!
Så kvällen blev trots allt inte HELT misslyckad, och det dröjer förmodligen innan jag provar på att fritera utan fritös igen...
 
Slutet gott, allting gott.
Och plattan/spisen verkar inte ha tagit någon skada vad jag kan se :-)
 
Maten som höll på att elda upp mitt kök...
Falafel, jasminris och vitlökssås.
Era fantastiska kommentarer!
1

HAHA, Erica, där ser man. DU också!! MEN du slapp iaf utryckning av brandkåren ;-) Men både du och jag har lyckats samma vecka, hehe.
Har bara friterat schalottenlök en enda ngn, jag var ganska nervös. Det är ju läskigt, det är det.
Men dina falafels ser GODA ut.
Precis som du älskar jag falafel också.

TUR att du inte brände dig, rena rama turen. DET hade kunnat bli det värsta av allt!!!

Kram och smaklig spis :-)

Svar: Haha! Ja, det var sannerligen lustigt. Det är ju inget som händer särskilt ofta, så att det hände båda med så kort mellanrum... Jepp, ingen påhälsning av brandkåren. Min brandvarnare hann inte ens sätta igång. Måste kanske kolla den, då den annars har varnat både vid stekning av plättar samt användning av hårtork... Dock skedde händelseförloppet idag på en bråkdels sekund, så det hann nog bara inte nå varnaren. Den sitter i hallen, och även om det finns en öppning mellan kök och hall så blir det ju liksom en vägg mellan ändå :-)

Läskigt ja! Det kan jag skriva under på! Att fritera i kastrull kändes riktigt svettigt, så jag förstår dig absolut.
Kanske provar jag någon mer gång, typ när denna incident fallit i glömska ;-) Men å andra sidan är detta blogginlägg tänkt som en påminnelse för just det.

Falafel ja! Supergott!

Håller med; det var verkligen tur i oturen att min fot klarade sig så bra trots allt. Rodnaden har redan försvunnit, så det syns inget längre. Det svider dock fortfarande, speciellt om något tar på översidan av foten.
Ja, du om någon vet ju hur illa det kan gå när man bränner sig på något kokande... Som sagt; jag hade tur!


Imorgon står pasta med grönkål på veckomatsedeln. Lite mer "safe card" i alla fall :-)

Kramar!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Eva i Dalarna
2

Hahaha kan inte låta bli att skratta, vilken historia. Tur att det inte blev värre med din fot i alla fall. Och maten ser god ut!
Nu får du ha en trevlig helg och lycka till med grönkålen. Jag lyckades en gång göra grönkål helt oätligt, men det är en annan historia.
För min del blir helgen Ikeabesök och barnbarnsgos.Kramen!

Svar: Förstår det, haha :-D Det är verkligen en sådan där historia en skrattar åt i efterhand :-D
Jepp, Jag hade verkligen tur med foten, att det bara blev lite rodnad. Den svider dock fortfarande idag om jag rör på ovansidan.

Ja, det går nog misslyckas med all mat. Det tror jag absolut! Såg i en facebookgrupp igår en som lagt ut att hen råkat misslyckas med att koka nudlar... ;-D ;-D


Ha en riktig toppenhelg! Det låter som du har trevliga saker inplanerat! Kramar!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?