Fortsätt svära...
 
+ Att läsa för ett barn under uppväxten har en extrem påverkan på ordförrådet.
Låter väl inte så underligt, kanske du tänker.
Nej, det låter naturligtvis som en självklarhet. Men visste du hur mycket det egentligen påverkar?
Vid 17 års ålder har...
Barn som inte blivit lästa för 15000-17000 ord i sitt ordförråd.
Barn som blivit lästa för 50000-70000(!) ord i sitt ordförråd!
Förstår ni skillnaden!!
I sitt vuxna liv behöver man ett ordförråd på minst 50000 ord för att klara av att hänga med i nyhetssändningar, läsa dagstidningar, förstå instruktioner och helt enkelt hålla sig flytande i sitt dagliga liv.
 
+ Under ditt liv har du garanterat hört frasen "den som svär har bara dåligt ordförråd" vid ett flertal tillfällen, speciellt när du var barn och hörde det från de äldre generationerna.
Detta för att få folk att inte använda svordomar.
Men modern forskning visar att det faktiskt är tvärtom. Att det är en myt, förmodligen påhittad av kyrkan för att få folk att inte använda svordomar (min anm.)
Ny forskning har faktiskt visat att människor som använder svordomar i sitt tal faktiskt har ett större och mer välutvecklat ordförråd än de som inte använder dem.
Enda undantaget var människor som använder nedsättande ord och öknamn om sina medmänniskor, men i övrigt så visade sig användandet av svordomar vara ett tecken på att vara verbalt begåvad.
Dessa människor visade sig även vara bättre på att samtala med många olika typer av personer.
Era fantastiska kommentarer!
Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?