Vintern kom med besked!
Tänkte att vi kör en stor jäkla bildbomb idag...
 
 
Jag behöver väl egentligen inte säga det i och med att jag redan gjort lite av en följetong om ämnet... men JISSES vad det snöade förra veckan!
Det verkade som om universum bestämt att all vinterns snö skulle komma under en och samma vecka.
Från i princip ingen snö alls (lite is och små bruna snöhögar) till FULL VINTER på några dagar.
Piteå kommun lade ut på sin facebook idag att det snöat 60 cm under dessa dagar. 60 cm! Det är ju mer än en halvmeter snö!
Inte så konstigt att det ser ut som det gör hos oss idag...
Vitt, vitt, vitt. Överallt.
Plogkanter som på sina ställen är lika höga som bilarna.
 
Idag, måndag, är första dagen på över en vecka som det faktiskt varit sol och molnfri himmel. Men ändå har det inte direkt varit kallt.
Det har varit tillräckligt för att snön ska vara torr och fluffig, men inte så man fryser ihjäl så fort man går ut.
I skrivande stund är det minus 9 grader.
 
Snön utanför mitt jobb. Blir ju nästan som att ha sin bil i ett igloogarage ;-P
 
Fint plogat överallt :-)
 
Magisk solnedgång nere vid Skuthamn.
Ni som följt min blogg länge kanske känner igen vyn... Jag har varit precis här och fotat vinterljusbilder för två vintar sedan. Det måste nästan ha varit i januari 2018. Den gången blev det mer pastelliga färger.
Idag blev just dessa bilder lite varmare solnedgång. Och det framkommer inte av bilderna, men solen var verkligen gigantisk!
 
 
Som ni förstått så fick käraste Canon följa med mig idag, och på väg hem från jobbet åkte jag en liten omväg för att dokumentera den här fantastiska dagen. Jag menar, när det verkligen är en vacker snödag den här vintern så måste det ju dokumenteras, eller hur ;-)
Det enda negativa är att när man jobbar på vardagarna och vill fota efteråt så jobbar man lite mot klockan.
Jag kom mig från jobbet ungefär halv tre. Visserligen är det ljust ända till klockan fyra(!!) nu, men solen var ju rätt snabbt på neråtgående även när jag slutade. Vill ju samtidigt åka någonstans där det blir bättre bilder, så alltså: Man jobbar mot klockan.
Ni fellow fotoentusiaster vet vad jag menar ;-)
 
 
Styrde även ut mot Gläntan för att se om det kanske gick fota där. Hade dock inga förväntningar på att det ens skulle gå köra dit, eftersom man kör av på en skogsväg.
Men tro´t eller ej, men det var faktiskt finplogat hela vägen fram!
Är det någonting som fungerar här, så är det snöröjningen!
 
 
Jepp, det var hur det ser ut runt omkring i Piteå för närvarande.
Vitt, vitt, vitt.
Undrar hur länge detta får ligga kvar?
Era fantastiska kommentarer!
Eva i Dalarna
1

Bilderna är så otroligt vackra! Träden i snön...och den otroligt vackra solnedgången.

Svar: TACK! Vad roligt att du gillar bilderna! :-D Jag kom hem med närmare 200 bilder, så att göra ett urval var verkligen inte lätt ;-)
Det var verkligen vackert igår. Nästan så det gjorde ont i ögonen att befinna sig mitt i det. Och det såg likadant ut idag. Samma väder. Samma natur :-)

Hoppas du får en riktigt fin vecka!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

DAMN!! Erica!! GUUUUUUD vilka bilder! Du skrev till mig nyligen att jag skulle ha varit med dig på denna runda!! JAAAAAAA!!! Gode gud det skulle jag!
Dina bilder är helt fantastiska! Vilket LJUS! OCH ja, som du säger, som fototokig jobbar man hela tiden mot och med ljuset. Det är så viktigt när man ska ta en bra bild.

YOU lucky, lucky GIRL!!! Idag har jag haft 19 grader varmt. Helt sjukt för årstiden, samma temp igår. Imorgon kallare, men bara regn i sikte framöver.
Dina bilder visar den PERFEKTA vintern. Hur kallt har ni??

Jag kan inte se mig mätt på dessa mästerverk. KAN inte välja ut en favorit heller.

OCH du, snöröjningen hos dig kan INGEN klaga på. Men, jag vet ju att ni har en klanderfri sådan.

TACK för denna BOMB!!! Fortsätt att fota vintern!!

Varma och tacksamma kramar från MIG!!!

Svar: Åh! TACK för dina underbara ord om mina bilder! Jepp, det var precis den fotorundan då jag faktiskt tänkte på dig när jag körde där mitt i allt det vita :-)
Jajamen; mot och med ljuset JA! Skulle nog säga "mest mot", i alla fall när man fotar i gyllene timmen... ;-)


Ja, jag tycker så synd om dig som har svensk sommartemperaturer nu; du som så gärna verkligen VILL ha snövinter. I måndags när jag fotade bilderna till detta inlägg var det runt 9-10 minusgrader. Nu i förmiddags var det -17. Och i skrivande stund är det minus 5. Så det är med andra ord tillräckligt kallt för att snö ska ligga kvar, men inte så kallt att det inte går vara ute.
Tyvärr ser det ut att bli 1-2 plusgrader igen nästa vecka, så om det stämmer försvinner detta vackra då. Dock verkar det fortsätta och växla mellan plus -och minusgrader, så det är sannerligen spännande att se vädret den här vintern...


Det var lika fint väder idag (onsdag) så jag åkte runt och fotade en massa bilder efter jobbet igen, men åkte åt ett annat håll än förra gången. Ska gå igenom dessa bilder nu, och så kommer de upp på bloggen lite senare :-)


Igen; STORT TACK för dina fina ord! Blev så glad av att läsa din kommentar!
Kramar och ha en fin dag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?