Det var den julen
Till att börja med; Jag har inte tagit en enda bild med Canon under hela jul -och nyårshelgerna. Inte en enda. De enda bilderna jag har finns i min iPhone.
Detta har jag känt mig både stressad och avslappnad inför.
Stressad för att jag gillar att fota julbilder av bra kvalité, men på samma gång har det känts väldigt skönt, avkopplande och framförallt prestationsfritt att endast använda telefonen.
Det är i alla fall anledningen till att bilderna i detta inlägg inte är av den bästa kvalitén.
Bara så ni vet ;-)
 
Trots att vintern hittills inte riktigt kunnat bestämma sig för "snö eller inte snö" så fick vi i alla fall en vit jul. Det var långt ifrån lika mycket snö som det varit de senaste två åren, men både 2017 och 2018 (framförallt 2017) var ju verkligen hysteriskt extrema gällande snömängd.
2019 fick vi en alldeles lagom mängd av det vita. Det var till och med vitt på träden och ramade in världen i ett juligt sagolandskap.
Detta scenario höll i sig HELA julhelgen, och temperaturen gick inte över nollan förrän i söndags (29/12). Då blev det isigt och sandigt igen med halvbruna snöhögar. Tråk tråk tråk, med andra ord.
MEN vi klarade julen, och DET är det viktiga! :-D
 
 
Julen firade jag hemma i mitt barndomshem (hos mina föräldrar) i Hortlax.
Där tomtarna har sin uppsamlingsplats, typ. Hehe ;-) Ja, ni ser på bilderna här nedanför.
Juldagen firades också där och blev som en "andra julafton", då även alla som inte var med på julafton var med.
 
När man kliver in genom ytterdörren är detta det första man möts av. Som en julvärld :-D
 
Äter julmiddag på drömmen av alla drömserviser! Min stora dröm av julserviser! Fyrklöverns Disney Jul. Och en av mina systrar är ägare av en (den på bilderna).
 
Samma julgardiner som suttit i köksfönstret varje jul i hela mitt liv. Älskar nostalgin i dessa!
 
Samma med denna girlang. Den har hängt i kökstaket varenda jul så länge jag kan minnas (hela mitt liv). Den är tydligen tejpad på många ställen och är en hårsmån från att falla sönder helt.
Dock HOPPAS jag verkligen att den håller många fler jular, för just den här girlangen är JUL för mig!
De flesta nya jag sett är inte likadana. De har typ 2 eller 3 färger, och jag vill ha just DEN HÄR!
Det är den HÄR som är JUL för mig.
Så snälla: Håll ihop <3
 
Och här har vi Tomtarnas parad ;-)
 
Mammas och pappas fina gran sett inifrån vardagsrummet.
Jag tycker det här är en så fin gran även om det är en konstgjord.
 
Kyrkvärlden...
 
...krubban...
 
...och lucian med det lilla luciatåget runt omkring.
 
Köket i all sin julprakt.
 
Julmat är i mitt tycke bland det bästa som finns!
Vet att det finns skilda åsikter om just julmaten, men jag ÄLSKAR den! Synd att man blir mätt :-)
 
Och så efterrätternas efterrätt. Ris á la malta! Älskar det! Utan saftsoppa.
 
Tomten gjorde sitt årliga besök till Hortlax även denna jul.
 
...och hade med sig massor med paket :-)
Här: Elias tillsammans med sin mur av klappar :-D
 
Så spännande med Tomten.
Elion på bilden.
Ibland kan jag känna ett stygn av sorg att man som vuxen aldrig mer kommer få uppleva den där äkta magiska känslan man känner som barn inför julen.
Julen kan såklart vara magisk även för vuxna, men det blir aldrig detsamma som för ett barn. Lite som skolavslutningarna och sommarlovet...
 
Elias och Elion. 5 och 2 år. Julafton 2019.
 
Och avslutningsvis; dressed for Christmas eve.
 
 
 
Hoppas ni hade en toppenfin jul och att ni fick koppla av mer än ni behövde stressa.
Era fantastiska kommentarer!
Ullis
1

Härligt inlägg. <3

Svar: Tack! Ja, den här julen har verkligen varit fantastisk! Jag har jobbat i mellandagarna, men det KÄNNS som om jag varit ledig i två veckor...
God fortsättning!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

VAD roligt att se dessa bilder från ditt firande. Jag riktigt känner nostalgin. OCH du har rätt, man måste nog vara barn för att verkligen förstå magin. Jag minns det själv från barndomen, det var rena, rama drömmen på julafton. Det är bara att hoppas på att ALLA barn får uppleva det (nu vet vi ju att det inte är så, men ALLA barn borde få ha en fin och magisk jul). Din mamma har minsann tomtar, kul!!!!
Julmaten är jättegod, håller med. Och man blir mätt alltför, alltför fort.
Kram o tack för julvisningen.

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar mitt juliga inlägg :-) Var i valet och kvalet om jag skulle göra något sådant eftersom jag inte tog en enda bild med Canon, utan endast med telefonen.
Precis; den magi runt julen man upplever som barn får man aldrig uppleva igen efter att man vuxit upp. Som sagt så kan ju julen fortfarande kännas magisk, men det blir aldrig på samma sätt. Tror faktiskt att den är omöjlig att locka fram också. Anledningen till det tror jag är för att man har den här oskyldigheten som barn, den som försvinner för gott när man blir vuxen och ser världen från ett annat perspektiv.
Och precis som du skriver; ALLA barn BORDE få uppleva samma magi, speciellt runt julen. Barn är man så kort tid av sitt liv, så barndomen borde vara en rosaskrimrande blandning av lek, julmagi och långa somriga sommarlov!


Jepp! Många tomtar bor det hemma hos mina föräldrar :-)

Kramar!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?