En mysig trerättersmiddag
Idag har varit en hyfsat hektisk dag, men dock mycket trevlig.
Har fixat en trerättermiddag till mina föräldrar och mormor, vilket var min julklapp till dem.
På kortet jag gav på julafton stod det "en lördagskväll i januari" och att jag då skulle återkomma om närmare dag. Det blev idag, eftersom det kändes mysigast att passa på innan julen plockats bort.
Visst går det få till en myskänsla annars också, men det är ju något särskilt med julpyntet, eller hur.
Plus att ja, jag kaaanske ville använda mina underbara röda ljusstakar (de som står på bordet) till denna middag :-)
Maten blev jättegott om jag får säga det själv, och väldigt uppskattat. Kan säga som så, att ingen gick hungrig från bordet... och det är ju huvudsaken :-)
 
Hade tänkt fota mer, till exempel var planen att fota både förrätt, huvudrätt och efterrätt.
Det började bra, men såklart glömde jag helt bort kameran efter första bilderna. Vi hade helt enkelt alldeles för trevligt :-) Och igen; det är ju huvudsaken.
Detta blev alltså kvällens dukning. Finporslinet jag fått efter Siri och de vackra röda julljusstakarna jag fått efter Sylvia.
 
Det blev en enkel förrätt i form av ett rostat bröd toppad med en röra innehållande bland annat varmrökt lax. Den var sååå god, och det blev faktiskt över lite som ligger i kylen just nu :-)
 
Till huvudrätt hade jag gjort vad som tydligen är en klassiker -Boeuf bourguignon , ugnsrostad potatis, olika typer av sallader och tzatziki.
Köttgrytan skulle småputtra i en och en halv timme, så köttet blev väldigt mört. Har aldrig, vad jag vet, smakat denna rätt tidigare. Men den var verkligen jättegod!
 
Till efterrätt blev det ananaspaj och vispgrädde.
Som jag skrev längre upp i inlägget så glömde jag ju fota efter förrätten, så den här bilden är från när vi ätit färdigt.
 
En trerättersmiddag genererar ju i... eh... liiite disk ;-P
Känns nästan övermäktigt innan man börjar och man bara står och tittar på diskbänken. Det blir liksom en "var ska jag börja"-känsla över alltihop.
 
Men så kavlar man upp ärmarna (bildligt, då jag aldrig har långärmat på mig) och en stund senare ser det äntligen ut såhär igen.
 
Sedan kan man resten av kvällen, med gott samvete, njuta av detta.
Just nu känner jag att jag aldrig vill ta bort julen... Får se om jag drar ut på det så att det får vara kvar i alla fall till tjugondedagknut.
 
Ja, det var min lördag. Hur var din?
Era fantastiska kommentarer!
Eva i Dalarna
1

Åh vilken mysig middag, god mat och fin dukning! Ljusstakarna var ju pricken över i.
Röran till förrätten, kan man få receptet? Såg såå god ut!
Min lördag var besök av gud-dotter och hockey på kvällen. Idag blir det god middag och ikväll ostbricka medan vi ser på Eva Rydberg på tv!

Erica svarar:
2

Eva:
Tack för din kommentar! Jag svarar såhär den här gången för att ha större kontroll över radbrytningar (blogg.se´ s svarsfunktion är tyvärr dålig på det. Blir inte radbrytning bara av att man klickar på enter, som det är överallt annars).

Ja, middagen igår var verkligen supermysig! Kan säga att det blev VARMT, med tanke på att jag lagat mat i några timmar och sedan tände ljus... Men det är det värt, för tända ljus vill man ju ha på sådana middagar ;-)
Ljusstakarna ja; visst är de underbara!

Laxröran till förrätten var toppengod! Absolut kan du få receptet. Den är väldigt enkel att göra och passar jättebra som förrättstoast.

Laxröra:
ca. 500 gr varmrökt lax
En höftad klick majonäs
2-3 dl gräddfil (1 paket)
1 finhackad rödlök
En höftad mängd riven färsk pepparrot
Dill

Det ovan är alltså hur jag tillagade röran. Har ofta ett recept, men brukar ofta "höfta" vissa mått lite samt lägga till eller plocka bort vissa ingredienser.

Originalreceptet såg ut såhär:
400 gr varmrökt lax
2 dl majonäs
1 dl gräddfil
1 dl finhackade cornichons (smågurka som finns tillsammans med smörgåsgurka och sådant i butik).
1 finhackad rödlök
3 msk riven pepparrot
3 msk dill

Serveras på rostat bröd och dekoreras med t.ex. någon dillkvist eller något annat man tänker sig kan passa.



Det låter som att du också hade en mysig lördag, och att det fortsätter idag.
Ha en riktigt fin fortsatt helg!

3

VAD trevligt att du bjöd hem de dina på middag. Jättemysigt.
BB brukar jag laga ett par gånger varje säsong, men jag kör den i crock pot. Men på ditt sätt funkar det ju minst lika bra. DET är verkligen en GOD köttgryta.
I lördags hade jag också middag härhemma för en vän. Vi åt citronkyckling.
Kram!

Svar: Jajamen! Det blev verkligen en supertrevlig kväll. Det var så att jag inte hade någon julklappsfantasi till mina föräldrar och till mormor, så julklapparna till dem blev en trerättersmiddag hos mig :-)
Åh! Ja, jag tänkte faktiskt - under tiden jag lagade maten - att "den här grytan borde ju gå göra i crock-pot:en"! Den blev verkligen toppengod! Och jag älskar ju hur MÖRT köttet blir vid långkok! Jag har faktiskt aldrig varken gjort eller ätit Boeuf bourguignon tidigare, men det kommer absolut bli fler gånger!

Vad kul att du också hade matfrämmande under lördagen. Eran middag lät ju också toppengott!

Kramar!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?