Glimtar från ett älsklingsjobb
Idag dukade jag under för fotoabstinensen och faktiskt lät kameran följa med när jag åkte till jobbet. Tänkte att jag kanske kunde ta några bilder när jag slutat. Men det fick bli en liten "glimtar ur mitt liv"-dag istället.
Ingen EFIT, eftersom jag naturligtvis inte har möjlighet att fota en gång i timmen när jag jobbar.
 
Kameran har faktiskt fått följa med mig till jobbet ett par gånger tidigare (på förra stället), eftersom jag fick i uppdrag att fota lite matbilder. Det känns så roligt att dessa bilder faktiskt används nu i lite olika sammanhang. T.ex. på en av Måltidsservices sidor på pitea.se. Jättekul!
 
Morgonen börjar såklart med frukost.
Eller ja, tekniskt sett börjar dagen med att jag diskar mellisdisken från dagen innan (slutar nämligen i samband med att de äter mellis).
Fil och flingor idag till frukost i alla fall. Och Mannagrynsgröt.
Plus såklart smörgås och pålägg.
 
Dags för frukostdisken.
 
Färgglatt på salladsbuffén.
Vad som känns som fem minuter efter frukostdisken är det dags för lunch ;-)
Jag älskar verkligen när det blir mycket färger på salladsbuffén; det ser liksom så fräscht ut.
 
Har äntligen fått upp dessa små skyltar jag skapade för salladen. Tänker att de dels blir bra som en liten "innehållsförteckning" (speciellt vid blandade sallader) och dels att barnen får se hur "orden ser ut". Alltså de vet ju hur t.ex. gurka ser ut, men sitter det en skylt ovanför så ser de ju även hur ordet "GURKA" ser ut.
 
Ett grundutbud av grönsaksskyltar. Fixade de jag kunde komma på används mest (plus kanske någon till), och så får jag väl utöka allteftersom.
 
Det började snöa under tidig förmiddag idag och strax senare vräkte det ner. Sedan, några timmar senare, slutade det lika hastigt som det börjat och därför såg det ut såhär när jag slutade för dagen.
Det här är sannerligen en lustig vinter. I skrivande stund är det 3 plusgrader...
 
Don´t hold it against me ;-P men man känner sig faktiskt gladare när det blir såhär vitt ute.
Och apropå det... jag tror faktiskt att den här jobbiga vinterdeppen jag haft är på väg att vända. Fick den känslan igår. Reagerade på att jag faktiskt orkade baka på kvällen. En liten grej, men det har inte varit möjligt de senaste 2 månaderna.
Känslan av att det är på väg åt rätt håll är fortfarande kvar, då jag sitter här och bloggar utan att känna mig trött.
Jag kan koncentrera mig på att skriva, jag kan koncentrera mig på att läsa bloggar, jag kan koncentrera mig på det Youtubeklipp jag lyssnar på i bakgrunden.
Jag har absolut ingenting att klaga på idag.
 
Stannade till på Willy´s på väg hem från jobbet. Ingen storhandling, utan behövde bara köpa ett par småsaker.
Dessutom var klockan närmare 15:00 när jag åkte hemåt, och Det Var Fortfarande DagsLJUS vid den tiden!! Då är det ju nästan omöjligt att vara deppig!
 
Himlen visade sig ju inte direkt från sin sämsta sida heller...
 
Som en liten bonus kaaaan jag bara inte låta bli att lägga upp denna bild.
Jag satt och redigerade lite bilder till morgondagens inlägg, så jag var inne i en bildmapp från resan upp till Gällivare (tror jag det var) i februari 2012. Hittade denna bild, vilket var en sådan misslyckad-bild-men-som-inte-blivit-raderad-från-minneskortet.
Fick dock en känsla och tog mig några minuter att sitta och leka med den i Camera raw/Photoshop.
Och jisses!
Nej, den är inte direkt "fotomässigt rätt", men jag kan inte låta bli att älska resultatet! Den känns... artistisk på något sätt.
 
 
Hoppas ni också haft en fin torsdag!
Era fantastiska kommentarer!
1

Vilket trevligt inlägg.
OCH vilken fin salladsbar du gör åt barnen. IMPAD!! Så sugen man blir att ta åt sig av alla godsaker där. MUMS. Kan tro att barnen blir inspirerade att plocka åt sig också av den.
Helt rätt, klart att det känns trevligare med lite snö. Lyser upp och ÄR vackert.
HOPPAS nu att ert vinterväder faktiskt staibiserar sig och inte går fram och tillbaka som det hittills gjort.
SISTA bilder ÄR verkligen fin, man ser hur kallt det är. Artistisk OCH arktisk!
Erica, ha en jättefin helg!!
Kramar från mig!!!

Svar: TACK! Vad roligt att du gillar inlägget! Ja, jag tänkte att nu när jag äntligen känner mig bättre så kan jag ju passa på att köra lite positivitet ;-)
Och tack för beröm av salladsbuffén. Brukar få beröm för dem, och det känns jättekul. Ja, jag vill att buffén ska vara inbjudande, se fräsch ut och att det ska finnas en del att välja mellan. Jag tror på att det är viktigt att de första åren i livet få prova på och äta mycket olika grönsaker. Inte som tvång, utan ha tillgång till det. Det man blir van vid att äta i förskoleåldern (de formativa åren) hänger ju oftast med senare i livet också.

Och barnen på min förskola är jättebra på att äta; både mat och grönsaker. Väldigt många går till och med tillbaka och tar mer flera gånger under lunchsittningen. Det känns jätteroligt att servera både mat och salladsbuffé då :-)


Jepp, oavsett vad man tycker om snö så blir man faktiskt automatiskt lite gladare när det är vitt ute. Och JA, jag hoppas också att vädret snart ska bestämma sig vädermässigt. Det ser faktiskt ut som att temperaturerna kommer hålla sig på minussidan ett tag framöver nu, med lite snö också. Enligt YR ska det snöa ungefär från måndag eftermiddag till och med natten till torsdag... Vi får väl se.

Och vad kul att du gillar sista bilden :-D Jepp, det var verkligen kallt där. Om jag inte minns fel så låg temperaturen på någonstans runt 25-30 minusgrader.


Ha en riktig toppenhelg! Kramar!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Eva i Dalarna
2

Du skulle se hur det ser ut här, inte en snöflinga så långt ögat når. Och min dotter som kom upp från Lund med sin femåring, för att leka lite snöliv, pulka, skridskor, snögubbar etc. Blev inget av med det! Tycker det är trist för deras skull men för min egen del klarar jag mig utan snö. Även om jag kan uppskatta skönheten en solvit dag!
Men det är bara januari än, så snön hinner nog komma.

Svar: Ja, det har verkligen varit en lustig vinter hittills i år. Väldigt upp och ner, och snöfritt på väldigt många ställen som vanligtvis brukar få snö.
Nej! Vad jobbigt för ditt lilla barnbarn. Kan förstå besvikelsen när man är 5 år och har sett fram emot snölek, och så finns det ingen snö... Inget man kan göra något åt såklart, men svårt för ett litet barn.

Ja, för de som vill ha snö så är det fortfarande länge kvar av vintern. T.ex. skoteråkarna kan ju inte vara så glada över hur det hittills varit.

Ha en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?