Hur kan alla ha så mycket kläder?
Som ni vet är jag väldigt intresserad av minimalism. Därför gillar jag att titta på Youtubevideos inom just det ämnet, samt rensningsvideos och även "vanliga" städvideos. Speciellt om det är s.k. Speed Cleaning. Tycker det är så tillfredsställande.
Men det finns en sak jag funderat över gällande just rensningsvideos (eller decluttering som det kallas på engelska, och jag föredrar det ordet), och det är lite om detta jag tänkte skriva här dagens inlägg.
 
Inleder med frågan: Hur jäkla mycket kläder har folk egentligen??
 
Tycker den gemensamma nämnaren i alla declutteringvideos är att garderoben alltid tycks vara den absolut största och jobbigaste delen av projektet. Den som de flesta verkar dra sig inför att ta itu med.
När de sedan gör det och tar fram alla kläder så fyller de typ ett helt rum (oftast sovrummet).
Tycker också det verkar som att typ alla människor har så mycket kläder att de har garderober för alla årstider som de sedan växlar mellan. DET i sig är väl inte konstigt egentligen; även i minimalism finns det ju något som kallas capsule wardrobe, vilket också är att man har olika uppsättningar beroende på om det är sommar -eller vinterhalvåret.
Men alla dessa människor som inte lever som minimalister, som har årstidsgarderober... och dessutom hur mycket kläder som helst i varje uppsättning...
Jag förstår det inte. Jag kan helt enkelt inte relatera.
 
Min erfarenhet är nämligen att när jag gjorde min utrensning så var garderoben långt ifrån det tuffaste projektet. Det var snarare det som tog kortast tid.
Min garderob har aldrig varit stor, och definitivt inte så stor att jag kunnat dela upp mina kläder i vinter, vår, sommar och höst.
Jag rensade bort ett fåtal plagg och sedan hade jag en minimalistisk garderob. Eller ja, egentligen var den rätt minimalistisk innan också.
Jag skriver absolut INTE detta för att säga typ att "jag har rätt och alla andra har fel". Nej, det är snarare jag som egentligen skulle behöva köpa hem lite mer kläder.
Jag tycker bara det känns så främmande att "alla" som sagt verkar ha så extremt mycket kläder i sin ägo.
Vad gör folk? Gör de inget annat än shoppar just kläder?
 
Samma sak har jag reflekterat över när jag hittat inredningskonton på sociala medier, typ Instagram.
Det kan vara någon som köpt nytt hus/lägenhet, byggt nytt hus eller på något sätt flyttat till nytt boende (eller för den delen bara ska renovera sitt hem).
Hos de allra flesta tycker jag det ligger så otroligt mycket fokus på att det ska byggas en hel walk in-closet och hur den ska se ut. T.ex. för att rymma så mycket som möjligt.
T.ex. när det "offras" ett av rummen i bostaden för att enkom bygga en walk in-closet. Jag får nästan panik (eller ja, inte panik men hoppas ni förstår) när jag tänker på vad jag kunnat använda ett rum till istället för förvaring av kläder. Typ fotostudio, kontor eller allmänt kreativt rum.
Finns inte en chans att jag skulle kunna fylla upp en hel walk in-closet!
 
Och ja, självklart fattar jag ju att det handlar om intressen. Alla är intresserade av olika saker, och väldigt många människor har kläder som hobby. Men för mig som inte har det har jag svårt att förstå varför man har så extremt mycket kläder som vissa har.
 
Har egentligen ingen direkt poäng med detta inlägg; behövde bara få skriva av mig lite tankar.
Tack för att jag fick göra det :-)
Era fantastiska kommentarer!
Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?