Ja, det provocerar mig så mycket
Idag kom jag in till en artikel på Expressen, och jag VET vad som är meningen med rubriker. Men tyvärr; jag kan verkligen inte stoppa mig själv från att känna mig lite provocerad.
Det är skrivet från ett "Sverige-perspektiv", alltså hela landet. Men det är solklart att det bara handlar om södra Sverige.
 
"Det kan absolut hända att det blir kallt in i både februari och mars."
Eh, ooookej... Och det uppseendeväckande med det är?? Februari och Mars är rena vintermånader. Det är ALLTID kallt och snöigt då.
Jag vet att mars räknas som en vårmånad i södra Sverige, men inte i de norra delarna (vilket ju faktiskt OCKSÅ är Sverige). Här är mars inte ens vårvinter. Mars är normalt högvinter, samma som februari.
 
"Det har funnits lägen där snön legat kvar in i april också."
Lägen.där.snön.legat.kvar.in.i.april... Jo, typ normalt varenda år. De sista snöhögarna försvinner i MAJ! Den sista snödrabbningen brukar i regel vara första veckan i maj.
Ja, igen: Jag VET att så inte är fallet söderut. Men återigen: vi här uppe tillhör också Sverige.
 
"...vintern för två år sedan. Då kom minusgraderna och snön först i februari - för att sedan stanna in i mars."
Var? Förmodligen i södra Sverige då igen. Skåne kanske?
För två år sedan var det vintern då det kom så sjukt jävla mycket snö att jag inte varit med om liknande så långt bak jag kunde minnas. Och dessa mängder kom redan i november.
Januari den vintern bjöd på sin vanliga köldknäpp på minus trettio grader.
Och de sinnessjuka snömängderna låg kvar i april.
 
  Bilden är från 5:e april det året.
 
  Visst; just det här var otroligt sjuka mängder även hos mig,
  men återigen så är snö i april fullkomligt normalt.
 
  "Enligt meteorologen skulle en sen vinter kunna hålla sig kvar långt in på våren, ända in i april."
  Jag kan verkligen inte hjälpa att det provocerar mig. Just det att kalla april "långt in på våren".
  I april har våren inte ens börjat. Okej, det är inte högvinter, men det är inte VÅR.
  Vårvinter, om vi ska vara noga. Men inte vår.
  Våren kommer till oss i maj, och det är ingenting onormalt. 
 
  "Det har funnits lägen där snön legat kvar i april också."
  Ja som sagt... Varenda år. På sin höjd är bilvägarna snöfria i april.
 
 
Nej, jag är inte dum. Jag ser naturligtvis att det står "det första datumet då den meteorologiska våren kan infalla". Och det är vanligt att detta sker söderut.
Den här sista skärmdumpen från artikeln lade jag mest in för att jag tycker det låter som en dröm att få det vårigt redan i februari, och typ fullskalig vår i mars.
Både februari och mars ÄR normalt rena vintermånader i min del av landet.
Tror faktiskt att det är därför det provocerar mig så mycket; när det skrivs "Sverige" och antyds att det handlar om hela landet när det egentligen handlar om typ Stockholm och neråt.
 
 
 
Snö i april handlar inte om ändringar i klimatet. Det är helt jäkla normalt på våra breddgrader!
Den hittills varma vintern däremot; DEN måste helt enkelt vara ett resultat av klimatförändringarna.
 
När kommer våren normalt där du bor?
Era fantastiska kommentarer!
Ullis
1

Minns också vintern 2017/2018 med fasa. Vi bodde då i Piteå och kom hem från ett kalas i Malmö i slutet av november, lagom till snökanonen som kom där. Vår garageinfart var alldeles igensnöad med drivsnö.

Nu bor vi ju i Blekinge, och här har vi inte haft en gnutta snö. Slipper den gärna. :D Här kommer våren i mars. :)

Svar: Ja, den vintern var sannerligen extrem! Åh, usch för att efter en resa komma hem till den snöstormen som var då!
Så härligt det låter där ni bor nu! Jag tycker noll snö låter fantastiskt. Speciellt när det inte kommit någon snö under hela vintern, så att det inte är sandat. För om all snö skulle tina bort här nu, så skulle det ju ändå vara typ femtioelva ton sand överallt och göra allt så skitigt. Och vår i mars låter som en ljuv dröm i mina öron! SÅ avundsjuk!
Min syster bodde i Västerås i ett x antal år, och hon har berättat att våren kom ungefär vid den tidpunkten där också.

Foto/bloggmässigt känns det lite surt också... När jag äntligen får börja lägga ut mina bilder på typ "årets första vårblommor" då är alla redan less på sådana bilder sedan länge... ;-)


Tack för din kommentar! Ha det fint!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Kan förstå att sådana där artiklar retar dig. Som du säger, allt är inte bara Sthlm och södra Sverige.
Ni har ju en konstig vinter iår. Jättemärklig. Faktiskt skulle jag nästan kalla den otäck.
SÅ EFFED UP.
Jag hörde ngnstans att man förväntar sig en sen vinter i år. Både i Sverige (förmodligen Sthlm och söderut då ;-) ) och här hos mig.
Vi har också en skuuuum vinter i år. Verkar vara en skummis på de flesta platser.
Såg ngn i Värmland som visade snödroppar på FB. Ngn kommenterade HÄRLIGT. Men det är det ju inte, det är ju bara så sjukt fel, fel, fel.

Snö i april minns jag från när jag bodde i Sthlm. Inte ett helt ovanligt fenomen där heller. Aprilsnön. Inte alls.

Här blir det vår i mars. Under andra halvan.

Erica, så glad att ha dig tillbaka på min blogg igen. Nu känns det rätt där också. DU hör TILL.

KRAMAR!!

Svar: Hehe, ja jag kan inte låta bli. Det är lite som en reflexkänsla när jag läser sådana artiklar. Även om jag på något sätt skakar av mig det senare, så är det min första känsla. I det här fallet den där "attityden" att "I Sverige kommer våren i mars"..., som att de södra delarna är HELA landet. När Norrland faktiskt är så gott som 60% av Sveriges yta...
Jepp, den här vintern är sannerligen skum! Och som du skriver så verkar den förvirrad lite överallt. Har också sett de som visat bilder på vårblommor redan nu. Hur mycket jag än vill ha "sommar året runt", så känns detta inte bra. Det är vrickat!
För att jag vill ha sommar året runt betyder ju inte att jag vill att det ska vara sommar året runt här. Det betyder att jag vill bo på ett ställe DÄR det är sommar året runt...

Så avundsjuk på er alla som får vår i mars dock! DET önskar jag att vi också fick. Då har det ju ändå varit vinter i fyra månader, så i mars tycker jag vi kunde vara värda att få vår. Maj är ALLDELES för sent för vår! Varför kunde vi inte få april i alla fall, kan jag tycka ;-)


Det känns så roligt att vara tillbaka på din blogg också! Ska kika in där och läsa dagens inlägg så fort jag skrivit klart här :-)

Stora kramar!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?