Oplanerad ledig fredag
God morgon kära vänner!
Det här känns så konstigt... klockan är halv nio, det är fredag och jag skulle egentligen befunnit mig på jobbet just nu. Och nej, jag är inte sjuk.
Jag ska förklara.
 
Dessa två veckor har jag jobbat i köket på den jouröppna förskolan; alltså i mellandagarna. Såklart inte under själva jul och nyår. Igår var jag däremot in i mitt eget kök för att ta emot varor inför uppstarten samt städa.
Idag skulle jag, som jag förstått det, tillbaka till den andra förskolan för sista dagen på jouren.
Jag klev upp, gjorde mig iordning och åkte dit.
När jag parkerade reflekterade jag över att det lyste inne i köket och tyckte det verkade konstigt. Det borde ju varit mörkt eftersom det inte är någon annan som går in där.
Gick i alla fall in, och det visade sig att personen vars kök det är började om idag efter sin julledighet.
Någonstans måste det därför blivit en miss.
Nåja, det är lätt hänt. Ringde i alla fall in till vakansen för att höra mig lite för; t.ex. om jag behövdes någon annanstans eller om jag kanske skulle ta ut en dags komptid.
Det blev det senare, vilket inte känns så konstigt med tanke på att det fortfarande är jullov/juljour och därmed bara är ett fåtal ställen öppna.
Jag hade kunnat åka till mitt kök igen, men med tanke på att det redan är färdigt för öppning nästa vecka så skulle jag ju inte ha någonting att göra där.
Så jag fick en oplanerat ledig fredag.
 
Den här bilden tog jag med mobilen för ett par dagar sedan, då det verkligen var sjukt vackert på himlen. Tyvärr hade jag inte storkameran med mig och jag var på väg hem från jobbet (måste ha varit i måndags då...) så jag hade inte möjligheten att stanna någonstans och får bra bilder.
Den här bilden gör det inte ens rättvisa. Det var verkligen rosa överallt på himlen; såpass att en nästan blir en trafikfara för att det är så vackert...
Har sett i sociala medier att det varit pärlemormoln på flera ställen runt om i Sverige de senaste dagarna. Åh! Önskar att jag hunnit se dessa också!
 
Annars då? Jovars, det knallar och går. Det har verkligen varit helt fantastiskt lugna och sköna två veckor. Trots jobb, med som sagt så känns det knappt som att jag jobbat...
Vid nyår gjorde jag som vanligt en sådan Best 9 till Instagram. Gillar verkligen den funktionen, då det blir lite som en mikrotillbakablick på året som gått.
Bilden ovan är med andra ord mina nio mest likade bilder på Instagram under 2019.
 
Nyårsafton är en dag då jag helt ärligt inte har några direkta traditioner kring, och jag känner numera inte heller någon direkt stress runt dagen. Brukar som mest bara vara hemma och mysa runt.
Laga någon god middag och sedan stå och titta ut på fyrverkerierna vid midnatt. Hur länge nu det sistnämnda kommer hålla i sig. Läste att fyrverkerier "på pinne" blev förbjudna under 2019, så kanske de större står på tur?
I och för sig inget jag skulle klaga på. Visst är det fint, men både naturen och våra husdjur (framförallt hundar) kommer tacka oss om vi slutar smälla.
För är det NÅGOT som VERKLIGEN är att bara elda upp pengar, så ÄR det just detta med fyrverkerier.
 
 
Nej, nu ska jag fortsätta njuta av min lediga fredag.
Eller ja, njuta och njuta. Tänkte faktiskt försöka få lite gjort. Eventuellt åker jag och väljer ut nya arbetskläder (för min del behövs det VERKLIGEN den här gången!!) och passar på att handla inför imorgon.
Vad hittar ni på idag då?
Är ni lediga, har ni börjat om att jobba efter jul/nyår eller har ni kanske jobbat på som vanligt dessa veckor?
Era fantastiska kommentarer!
Eva i Dalarna
1

Ja jag jobbar ju på ett äldreboende, på schema, alltid natt, så det har varit som vanligt här. Var ledig juldagarna men jobbade båda nyårsdagarna. (Nätterna alltså)
Nu har jag ledig vecka, vilket jag har var tredje vecka, ledig torsdag - torsdag. Så skönt. Idag tvättar jag och pysslar lite hemma. Har också hunnit besöka en kusin o sett på Vampire diaries...Nu ska jag laga en god middag...Ha en trevlig Trettondagshelg!

Svar: Jepp, att jobba på ett äldreboende (och vården i övrigt) och gå på schema är lite som lotto när det kommer till om man får vara ledig på storhelger. Min mamma jobbar också på ett äldreboende och har gjort sedan 80-talet. Hon jobbar på dagtid dock. Jag är så imponerad över er som jobbar natt. Har aldrig jobbat inom vården, men skulle aldrig klara av det ni gör. Är sååå kvällstrött (och morgontrött), så skulle aldrig klara av att hålla mig vaken på nätterna! Dock skönt att regelbundet få vara ledig i en hel vecka! Men förstår ju att det behövs när man jobbar just nätter. Det ser ju såklart annorlunda ut med regler för nattjobb vs dagjobb, just för att nattjobb är mer speciellt. Som sagt; jag skulle aldrig klara det ni gör! Respekt till er!

Det låter som du hunnit med ordentligt med saker idag. Själv har jag bara varit iväg och beställt mina nya arbetskläder samt varit och handlat inför morgondagen. Ska bjuda mina föräldrar på middag, vilket var min julklapp till dem :-)

Hoppas du får en fin Trettondagshelg du med!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?