Så som sociala medier borde se ut
Alla - eller i alla fall de allra flesta - som hänger på sociala medier vet hur klimatet ser ut; hur det utvecklats, och tyvärr verkar det fortsätta i samma hjulspår.
Jag pratar om den lavinartade ökningen av hatet. Framförallt på Youtube, men även på andra sociala medier som t.ex. Instagram och Facebook.
Men för tillfället fokuserar vi på Youtube, för att det inte ska bli så spretigt. För ja, det är värst där (och på Instagram).
Det verkar som att det inte längre handlar om att göra bra content som följarna tittar på för att det är just det; bra content.
 
Det säkraste sättet idag att dra till sig visningar verkar vara att hänge sig till drama. Drama och regelrätt hat. Dramakanalernas visningar skjuter i höjden, och jag pratar inte om drama som i teater.
Nej, drama som i uthängningar, smutskastningar och bråk.
När det gäller kommentarsfälten under Youtubers videos kan man få mardrömmar för mindre. I vissa kommentarsfält osar det så mycket hat att jag blir mörkrädd för mänskligheten.
Jag vet att många som skriver hat på nätet aldrig skulle säga samma saker IRL, men det är ju ändå människor bakom skärmen. Både de som skriver sådant och de som mottar de hatiska orden.
Många skriver sådana saker på nätet som faktiskt är straffbart med fängelse. Det är regelrätta hot och många större Influencers får ta emot faktiska dödshot.
Hur kunde det bli såhär? Var gick det så fel?
 
Internet är fantastiskt bra om det används rätt. Fantastiskt bra! Varför måste det användas "for evil"??
Jag håller faktiskt med vad många större Youtubers sagt: Det var ett annat klimat på plattformen förr.
Det handlade om content och man kollade på videos för att man gillade innehållet. Det kreatörerna skapade.
Sen kom hatet. Det förstörde allting.
Nu är allting på Youtube genomsyrat av hat. Nästan ingen Youtuber kommer undan.
Jag förstår inte varför man inte bara kan klicka bort en kanal man inte gillar. Vad är det som händer i personernas hjärnor när de istället stannar på en kanal där de hatar personen och skriver grovt hat i kommentarerna?
 
MEN om jag ska komma till min poäng med detta inlägg...
Tanken var att det inte bara skulle innehålla negativitet.
 
 
Det finns faktiskt en kanal på Youtube som bevisar att det går att bli stor på plattformen utan att hänge sig till drama. En kanal där jag faktiskt aldrig sett hat i kommentarerna.
Nu har jag ju inte läst ALLA hennes kommentarsfält, men av det jag sett så har jag bara noterat kärlek.
 
Kanalen jag pratar om är naturligtvis den som drivs av Jonna Jinton!
Detta är min favoritkanal på Youtube och i mitt tycke är det såhär Youtube ska se ut!
Med det menar jag inte att alla måste leverera samma högkvalitativa content som Jonna, som faktiskt är en kreativ magiker, utan jag menar stämningen på hennes sida.
Inget drama och inget (eller kanske minimalt?) med hat. Bara ett fantastiskt content där det märks att hon gör det hon gör för att hon älskar att skapa.
 
Jonna nådde alldeles nyligen, nu i december, den magiska gränsen av EN MILJON prenumeranter!
Och om jag får säga det själv; ingen förtjänar det mer än henne!
Hon har verkligen magiska fingrar när det kommer till skapande! Och hon kan verkligen allt.
Hon målar. Hon fotar. Hon filmar. Hon sjunger. Hon skriver musik. Hon redigerar. Hon skriver. Hon designar smycken. Jag undrar seriöst om det finns någonting den kvinnan inte kan!
Denna kanal är verkligen som en oas mitt i det hårda Youtube-klimatet. Man återfår tron på att Youtube kan vara en fin plats.
Jag vill faktiskt säga att det är SÅHÄR som hela Youtube BORDE se ut.
Det är såhär som jag önskar att hela sociala medievärlden såg ut!
 
Är det något jag önskar för 2020 (i sociala medier) så är det att vi en gång för alla lyckas med att dränka hatet med en jädra massa kärlek.
Att sociala medier blir den kraft, och får den gemenskap, den faktiskt har potential att ha.
Jag vet att utsikterna för detta inte ser så lysande ut, men... drömma bör man annars dör man... ;-)
Och jag vill att vi aldrig slutar kämpa för att kärleken ska segra!
Era fantastiska kommentarer!
Eva i Dalarna
1

Jag måste erkänna att jag aldrig tittat på Jonna Jintons Youtube kanal och ingen annans heller, och sällan läser kommentarer på Youtube. Där tittar jag mest på olika artistframträdanden, Elvis tex. Fast det är väldigt sällan jag går in på Youtube.
Däremot läser jag då och då Jonnas blogg, mest hennes inlägg, hon har så många kommentarer så det blir jobbigt att läsa alla dem.
Men du har rätt, det är mycket hat på sociala medier. Det förstår mab ju utan att vara där, när till och med Robert Aschberg gör tvprogram om det!


Svar: Jag kan verkligen rekommendera den kanalen. Hennes content är nästan utom denna värld fantastiskt! Är det någon som förtjänar över en miljon prenumeranter så är det sannerligen HON!
Men har du varit in på hennes blogg har ju du också fått se det :-D Och ja, eller hur! Att läsa alla inlägg på hennes sociala medier skulle vara mer än ett heltidsjobb. Undrar lite hur hon själv gör; om hon läser allt eller om hon inte hinner. Det skulle inte alls förvåna mig om hon inte hinner. Det skulle ju ta precis all hennes tid i anspråk...

Men av det jag sett så är det till allra största majoritet kärlek hon får. Tror faktiskt inte jag sett en enda hatisk kommentar inne på hennes Youtube. Hennes följare verkar alla vara sådana som följer henne för att de gillar hennes content. Precis som det SKA vara.

Andra Youtubers får verkligen mängder av hat varenda dag! Och ofta hatar folk bara för att hata. Som att de fortfarande tror de är 100% anonyma bara för att de sitter bakom en skärm... Det är dödshot, våldtäktshot, misshandelshot, hot mot familjemedlemmar... Jag kommer ihåg den gången för några år sedan, när Therese Lindgrens (Sveriges största Youtuber) mamma fått ett telefonsamtal från någon som utgav sig komma från Polisen. Han hade meddelat att hennes dotter dött i en bilolycka. Det finns alltså så totalt SJUKA människor som härjar runt på nätet. Så Jepp; att Trolljägarna får mycket material att ta itu med förvånar mig inte alls. De skulle ha tillräckligt material för att skapa två säsonger per år i hur många år som helst. Och det som tagits upp där hittills är ju ändå bara att skrapa på ytan...

Det är fruktansvärt mycket hat på sociala medier, och jag har ingen aning om hur det ska stoppas. Tror ärligt, tyvärr, inte att det går. Det kommer bara bli värre, och då har jag svårt att se ATT det KAN bli värre än det är idag...
Jag vet inte... kanske sätta in en Bank id-spärr på internet eller nåt. Typ att man måste identifiera sig med Bank id för att överhuvudtaget komma in på internet... Tror inte det skulle hindra några troll, men ingen skulle kunna vara lika anonym på nätet som de kan vara idag. Jag tror det skulle vara enklare för t.ex. Polisen att hitta dem.


TACK för din feedback! Hoppas du får en bra lördag :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?