Vara ledig på jobbet...
 
Som vi alla vet har ju den här julen varit den typ i särklass bästa att vara ledig på. Eftersom julafton var en tisdag så blev ju måndag OCH fredag klämdagar.
Samma med måndagen den här veckan. Sedan nyårsafton, nyårsdagen och sedan två klämdagar.
Detta betyder att man endast behöver ta ut 3 semesterdagar för att bli ledig 12(!) dagar.
Och tar man ut 5 semesterdagar blir man ledig i SJUTTON dagar!!
Det är jäkligt sjukt BRA!
 
Jag har dock inte varit ledig under mellandagarna detta jullov, eftersom jag har jobbat i köket på den förskola som har juljouren på "vårat" rektorsområde.
Och visst; det hade varit rätt skönt att vara ledig och få 17 sovmornar i sträck, men ska jag vara ärlig så har jag ingenting emot att jobba under jullovet. Jag har egentligen ingenting emot att jobba under juljouren.
Anledningen är att det alltid är så lugnt. Det är mycket sällan (aldrig?) mycket barn på jourerna, SPECIELLT sådana här år! Det blir dessutom ALLTID färre barn än vad som är anmält, då det alltid är någon som blir plötsligt sjuk eller oplanerat ledig (i år kan jag tänka mig framförallt det senare).
 
På den förskolan jag är på dessa två veckor har det sett ut såhär hittills:
Måndagen den 23 december var det 5 barn.
Fredagen den 27 december var det 2(!!) barn.
 - Bilden visar 4 till mellis, men det hade blivit bara 2 då också.
I måndags, den 30 december, var det så lite som ETT barn hela dagen!
Ni kan ju tänka er att jag inte direkt behövde stressa med köksarbetet.
Och visst, att ha extremt lite barn ofta skulle bli otroligt långtråkigt. Men det ska erkännas att det är ganska skönt när det händer typ 1-2 gånger per år :-)
 
Så igen... att jobba under jullovet är ingenting som stör mig.
Det är tvärtom rätt mysigt, och det känns verkligen som att "vara ledig på jobbet".
 
Grönsaksbuffén en av dagarna, strax innan jag skulle bära ut skålarna till matsalen.
Jag skickade dock inte ut en tom låda, utan den skulle strax fyllas med ugnsrostade morötter.
Min salladsbuffé blev godkänd och uppskattad, vilket alltid är lika roligt att höra :-)
Era fantastiska kommentarer!
Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?