The world is upside down...
Hej där mitt i kaoset!
Vet faktiskt inte riktigt hur jag ska formulera orden, men just nu känns det verkligen som att man behöver få skriva av sig lite då och då.
Det händer nya saker hela tiden. Precis hela tiden. Mer spridning. Nya restriktioner. Nya rekommendationer. Nya lagar och regler som ska hjälpa vårt samhälle genom den här krisen.
För vi är sannerligen mitt inne i en världskris.
Det känns fortfarande så konstigt att skriva, säga och även tänka det och jag tror inte min hjärna greppat allt riktigt än.
Experterna (inte de självutnämnda professorerna på FB, utan de riktiga) säger att vi ska vara beredda på att det här kommer hålla i sig ganska länge framöver. De säger att vi står nästan i början. Att vi inte sett det värsta ännu. Att det kommer bli värre innan det blir bättre.
Det känns skrämmande.
Och det är ju en sådan ny upplevelse för oss.
 
Mitt liv ser dock inte särskilt annorlunda ut jämfört med tidigare.
Förutom att det såklart är fler saker att tänka på på jobbet, så flyter mitt liv på i princip exakt som det brukar.
Jag kliver upp på morgonen, gör mig iordning, åker till jobbet, eventuellt åker och handlar om det behövs, åker hem, fixar nåt att äta, polemasar lite här hemma, sitter vid datorn för att till sist gå och sova igen. Nästa dag: Repeat.
Någon kanske tycker sådana dagar låter nästan sorgliga, men om jag ska vara ärlig tycker jag inte det. Vem hinner hitta på några storverk under vardagarna? Det är ju såhär större delen av befolkningens vardagsliv ser ut. Jobba-äta-sova (för att förenkla det).
Jag är med andra ord inte hemma mer nu än jag var pre-corona.
Det kommer inte bli så framöver heller.
Visst, jag är inte synsk, men jag är 150% säker på att varken förskolor eller skolor kommer stänga här i Sverige. Nackdelarna med stängning överväger fördelarna med råge!
Dessutom är min tanke att om förskolorna stänger så kommer de ju ändå vara tvungna att hålla öppet; för alla de barn vars föräldrar arbetar inom de tolv (12) samhällsbärande sektorer som myndigheterna listat.
Ni vet; de jobben som räknas så pass samhällsbärande att dessa personers barn ska ha rätt till barnomsorg/skola även om dessa skulle stänga.
Min tanke när jag läste den listan var nämligen "Det här innefattar ju typ två tredjedelar av alla barn på förskolorna..."
Ingen idé att stänga då.
 
Gymnasiet och uppåt, däremot, bedriver från och med i måndags distansundervisning.
Hoppas det går bra för alla elever, men jag kan inte låta bli att tycka synd om alla gymnasietreor, vilka ska ta Studenten i juni.
Kommer detta lagt sig då, eller blir hela Studenten inställd? Och vad händer med elevernas utbildning om detta drar ut på tiden och täcker resten av vårterminen?
Så mycket frågor och så lite svar.
Och alla vet typ lika lite. Det kommer ny fakta om Corona varje dag.
Finns inte en chans att jag skulle vilja vara politiker eller jobba på något större myndighet just nu!
 
Däremot måste jag säga att jag tycker regeringen gör ett bra jobb i dessa kristider. Det kan sannerligen inte vara lätt.
När något sådant här händer gäller det ju verkligen att lägga politiska motsättningar åt sidan. Det viktigaste är att samarbeta, och enligt vad jag märkt hittills tycker jag de lyckats med det.
Tycker inte jag läst något om att "ett parti tycker det och ett parti tycker det", min känsla är att politikerna verkligen samarbetar och jobbar snabbt.
De jobbar som politiker alltid borde jobba -tillsammans för Sveriges bästa.
 
Just nu fokuseras det ju väldigt mycket på hur det ska gå att rädda så mycket jobb och företag som möjligt. Mitt hjärta blöder så för alla som hastigt förlorat sina jobb pga Coronakrisen. Och alla de företagare som varit tvungen avskeda anställda pga utebliven verksamhet och därmed utebliven inkomst. Jag hoppas verkligen att dessa krispaket som regeringen satt ihop kommer hjälpa, så att vi slipper en riktig abnorm massarbetslöshet när detta är över.
Senaste dagarna har vi verkligen kommit i kontakt med ord som "korttidspermitteringar", "varsel" och "krispaket".
 
En sak tycker jag är ganska coolt... Det är några entreprenörer här i Piteå som startat Local hero Piteå.
Det är ett Instagramkonto och en hashtag som handlar om att stötta lokala företag, så att alla (speciellt de små) guldkornen i vår lilla stad överlever Coronakrisen. För som sagt; företagslivet blöder verkligen nu, alla kommer inte att klara sig och alla har en väldigt tuff tid framför sig.
Local hero Piteå går ut på att vi, speciellt nu, ska tänka på att gärna handla lokalt.
Till exempel, om man kan, beställa mat från de restauranger som finns här omkring. Läste att det är väldigt många som erbjuder take away nu under Corona; just för att inte intäkterna ska stanna av.
Och detta initiativ har fått en enorm genomslagskraft. Vi ställer upp för varandra i dessa tider.
 
Det jag tycker känns så coolt är att detta fått genomslagskraft även utanför Piteås gränser.
Det är flertalet städer runt om i landet som startat egna konton "under samma paraply", så att säga.
Det har uppmärksammats; både i lokala PT (Piteåtidningen) och på kommunens hemsida, och till och med i Nyhetsmorgon blev grundaren intervjuad.
Tycker det är jättekul!
Och det var Piteå som började. Ännu roligare, tycker jag :-D
Jag älskar min lilla stad, och jag hoppas så mycket att detta har effekt!
 
 
Det finns säkert massor med saker jag tänkte på som jag ville skriva om, men dels är min hjärna just nu totalt utblåst och dels snurrar det så jäkla mycket tankar att de är skitsvåra att sortera.
Det är som att jag står mitt i ett folkhav (som vi inte ska göra just nu...) och bara hör ett oändligt surrande av alla konversationer runt omkring mig. Så känns det i min hjärna.
Därför tror jag att jag avrundar här. Med största sannolikhet blir det ju fler inlägg på samma ämne.
Ett ämne som är stört omöjligt att undvika.
 
 
På återseende och Stay Safe!!
Era fantastiska kommentarer!
Elisabeth
1

Gymnasieskolorna, åtminstone de i min region, har haft distansundervisning sedan förra onsdagen. Över en natt skulle verksamheten ställas om till distans, men det gick det också! Utbildningen för elever på teoretiska program kommer troligen inte att behöva förlängas, eftersom i princip allt kan skötas på distans. Yrkesutbildningarna är det förstås svårare med, och regeringen har ju beslutat om att kunna förlägga undervisning på helger, samt att undervisningen ska kunna bedrivas utanför normals terminstids, d.v.s. på sommarlovet. Det arbetas (ute på skolorna) också på andra lösningar, allt med fokus på att eleverna ska få sin utbildning och att skolvardagen ska vara så normal som det går. Våra elever här följer till exempel sitt ordinarie schema, med lektioner i Google Meet. Tycker också så synd om alla treor, och hoppas på att de ska få ha sin studentavslutning. Sin utbildning kommer de att få, men det skulle vara så tråkigt för dem om studentavslutningen ställs in.

Jag tror för övrigt faktiskt lite som du, att grundskolorna kommer att fortsätta vara öppna. Kan dock vara visst önsketänkande, jag vet inte riktigt...

Svar: Hej! Vad roligt att höra från någon som är inne i skolvärlden. Tycker det är intressant att höra hur allt funkar just nu från någon som har förstahandsinformation :-D Ja, skulle nog gissa att de flesta(?) gymnasieskolor (och uppåt) startade distansundervisningen förra onsdagen, direkt efter regeringens rekommendation. Var i Sverige är det du bor/jobbar? Piteå kommun valde att göra den övergången den här veckan, så sedan i måndags har gymnasieskolorna (vi har två, varav en är ett naturbruksgymnasium) här studerat på distans. Kan tänka mig att det var mycket för att de ville ha dagarna förra veckan till att förbereda.
Kan tänka mig att det blev lite svettigt för er som skulle ställa om över en natt.

Kan tänka mig att det egentligen inte är några större problem att plugga på distans för de teoretiska programmen, men förstår absolut att det är en nöt att knäcka med yrkesutbildningarna. Skönt att höra att elevernas inte kommer missa sin utbildning i alla fall. Och jag tror absolut att de allra flesta har förståelse även om man skulle vara "tvungen" att plugga på helgerna under en tid framöver. Det är ju trots allt en väldigt speciell situation vi hamnat i.

Det är ju egentligen väldigt fantastiskt att det finns så stora möjligheter till distansstudier idag, med alla verktyg som finns online. Fick bara en tanke i huvudet... tänk om denna pandemi dykt upp innan internet. Jag tror absolut skolorna hade löst det då också, men det blir ju ändå så pass mycket enklare nu.


Alla avgångsstudenter ja. Tycker verkligen synd om dem! För som du skriver; de kommer ju ändå få sin utbildning. Men alla aktiviteter - hela känslan - kring Studenten... Det är ju något man drömmer om och ser fram emot under alla tre åren. Och så blir man liksom "snuvad på konfekten", eller vad man brukar säga.

Kan inte låta bli att fundera över eventuella svårigheter med studier på sommaren också (om det skulle bli så). Tänker på att många gymnasieelever har sommarjobb, som för många startar direkt efter examen. Men det är bara lite allmänna funderingar jag hade. Jag har absolut tilltro till att skolan hittar bra lösningar för att alla elever ska få sina utbildningar :-D


Jepp. Tror fortfarande till 100% på att varken förskolor eller grundskolor kommer stänga. Nackdelarna överväger helt enkelt "fördelarna".


Stort tack för din feedback! Ha en fin kväll!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Elisabeth
2

Vi har faktiskt i arbetslaget pratat om just problemet med studier på sommaren, när många har sommarjobb. Eller det är klart, ganska många sommarjobb hänger väl löst nu med tanke på det ekonomiska läget, men många jobbar ju inom vården - och där behövs det fortfarande. Antar dock att det bara blir att bita i det sura äpplet för dem som berörs av detta. Förhoppningsvis blir det i alla fall inte hela sommaren! (Och här utgår jag uppenbarligen från att det inte blir restriktioner som i Frankrike och andra länder...)

Jag jobbar i Västervik, i Småland. Vi fick i alla fall en extra förmiddag till planering. ;-) Lektionerna började 13 istället för 8:20.

Skriv förresten gärna mer om nya rutiner på ditt jobb - det skulle vara intressant att läsa om. :-)

Svar: Ja, jag kan tänka mig att alla typer av scenarion är diskuterade igenom när man fattar ett sådant stort beslut som att stänga skolor (jag använder ordet "stänga" även om det rör sig om distansstudier, för att göra det enklare i skrift). Det är sannerligen svårt alltihop, och jag är otroligt glad över att det inte är jag som behöver fatta den typen av beslut.
Precis; frågan är hur många sommarjobb som egentligen blir av, förutom vården. För som du skriver är ju vården, till skillnad mot andra, i extra skrikande behov av hjälp. Hörde på radion att det blivit ett beslut att tillfälligt plocka bort taket för hur-mycket-man-får-tjäna-utan-att-det-påverkar-CSN-lån, för att alla som studerar till t.ex. sjuksköterska/läkare på universiteten och vill hjälpa till ska kunna det.

Tycker så synd om alla ungdomar från familjer där det är ekonomiskt tufft. Många ungdomar sommarjobbar ju för att få lite extra cash "bara", men många sommarjobbar ju också för att de är tvungna, för att överhuvudtaget ha några pengar under sommarlovet, för att familjerna går extra på knäna när barnen har lov.
Men det är som du skriver; det är inte mycket att göra åt, tyvärr. Vi befinner oss i en krissituation, och alla som tvingas säga upp folk nu vill ju inte heller göra det...

Usch! Vad jag längtar tills detta är över! Hoppas bara att våra styrande håller i minnet vilka yrkesgrupper som VERKLIGEN är de viktigaste i samhället (vård, skola, omsorg t.ex.)...


Egentligen är det inte mycket som blivit jättenytt på mitt jobb. Rutinerna i våra kök blev godkända av vilken-myndighet-det-nu-var, så det är mer att verkligen hålla sig till och stärka dem. Tvätta händerna OFTA (jag tvättar typ sönder mina), använda plasthandskar, regler för arbetskläder, inga obehöriga inne i köken o.s.v.
Däremot ser det lite annorlunda ut till exempel med leveranser. Hålla avstånd till den som levererar, chauffören ska mottagningssignera (eftersom man skriver under elektroniskt på en mobil) istället för oss, o.s.v.
Vi har också fått direktiv att till exempel dra ner lite på sallader till lunchen, byta redskap ofta och sådana saker. Också att vi gärna helst ska beställa mer frysta grönsaker med längre hållbarhet än färska grönsaker. Detta främst IFALL det skulle bli aktuellt med stängning; då blir det inte så mycket som går till spillo (vi ska ju tänka på svinn också även i vanliga fall).
Det är vad jag kommer på såhär på rak arm, men vi har dock hunnit få 2 längre mail med info. Dock så handlar det i grund och botten om vikten av noggrannhet gällande hygien och livsmedel.


Jag tror dock fortfarande inte att förskolor och skolor kommer stänga. Tror det ska mycket till innan jag ändrar mig ;-)
Har uppfattat det som att Sverige dock numera är det enda landet i Europa som håller (grund)skolorna öppna. Däremot håller jag med regeringen och Folkhälsomyndigheten; det kommer inte gå att säga vem som "gjorde rätt och vem som gjorde fel" förrän allting är över. Det återstår att se, och vi har ju trots allt inte sett slutet på detta ännu...


Hoppas du har en fin söndag, och lycka till med undervisningen till veckan! :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?