Fulhöst med rester av finhösten
Vet ni vad? Jag har bilder att visa er idag! Faktiska nytagna bilder!
Det hände nämligen en grej igår... Himlen hade helt plötsligt ändrat färg - från grå till blå - och en konstig gul cirkel dök upp. Har hört talas om den tidigare, men börjat tro den är en myt. Tror den kallas för sol.
Efter lite googlande är jag ganska säker; ja, det gula klotet kallas för sol.
Tror den har magiska krafter också, för den gav mig både inspiration och vilja till att lämna lägenheten. Liksom i ett trollslag.
 
 
Och OM det finns någon där ute som har svårt att läsa mellan raderna så JA, inledningen till detta inlägg sjunger av ironi. Men är ganska säker på att alla ni som läser här förstod det :-)
Vi har ju nämligen inte sett solen (literally) på två veckor, så tyckte det kändes som en passande text.
Men igår var det alltså sol. Hela dagen dessutom! Visst, molnen kom smygande mot eftermiddagen, men tillräckligt sakta för att vi skulle få behålla solen ända tills den gick ner för kvällen.
Idag, söndag, är det tillbaka till moln, regn och dimma (what else is new?) så jag är glad över att jag tog mig i kragen och åkte ut med älsklings-Canon. Hon har verkligen inte fått jobba mycket i år, det är då ett som är säkert!
2020, rent fotomässigt, kommer bli ett skitår att sammanfatta i december/januari.

Men men, det är så det är och jag tänkte inte göra det här till ett klagoinlägg. Jag tänkte fokusera på hur GLAD jag är över att ha NYA bilder att visa er!
Det är med andra ord bilder som visar hur det ser ut här hos mig just precis NU, i början av oktober 2020.
Fulhösten har trätt in på allvar nu, som ni märker.
Naturen har fullbordat sin förvandling inför vintern. Dock, som ni kommer märka på bilderna, finns det fortfarande kvar spår av finhösten. Riktigt alla träd har inte tappat sina löv. Vissa håller krampaktigt fast vid dem, speciellt träden mitt i stan.
Men det ÄR verkligen "fulhöst med rester från finhösten" och inte tvärtom.
Något grönt ser vi inte längre annat än i form av Tallar och Granar... och ändå... ändå är det som om någon slags lugn sänkts sig över oss.
Kände det när jag var ute igår. Det kändes rofyllt på ett sätt jag verkligen inte brukar känna inför fulhösten.
 
Okej, istället för att fortsätta babbla på i en hel roman, vad säger ni om att dyka ner i den bildskörd jag samlade på mig igår?
Alla dessa bilder är alltså fotade Lördagen den 10 oktober 2020.
 
Denna vy känner kanske minnesgoda läsare igen? Har fotat den under ett par årstider vid det här laget.
 
En sak till jag noterade under min utevistelse igår var hur pass mycket "potholes" som verkar ha uppstått den senaste tiden. Jag skyller på allt regn och därmed hur BLÖT marken varit precis hela tiden!
 
Årstidsvyn från andra hållet.
 
Naturen är redo...
 
...och båtsäsongen är utan tvekan över.
 
Serenity
 
 
Och avslutningsvis tre bilder jag snabbt knäppte när jag kom tillbaka till stan och bara skulle springa in på COOP. Det hade dock hunnit bli hyfsad skymning, därav det dåliga ljuset.
Visst, min älskade kamera klarar av det, men bilderna blir ju ändå rätt tråkiga. Speciellt om motivet i sig inte heller är något att hänga i granen.
Detta är alltså hur det såg ut inne i centrala Piteå under en tidig lördagskväll i oktober.
 
 
Hoppas ni uppskattade bilderna. Det känns verkligen extra roligt att kunna leverera lite nytt när uppdateringen i övrigt varit så dålig.
Men till mitt försvar, eller vad man nu säger, så vill jag bara blogga när jag har något att säga eller visa. Jag vill inte skyffla ut inlägg bara för att, och så blir det till slut endast kvantitet framför kvalitet.
 
 
Hoppas ni haft en finfin helg hittills, och att ni får en mysig söndag!
Hur ser det ut just nu där DU bor?
Flera av er vet jag ju på ett ungefär hur det ser ut, men det skulle vara roligt med en liten kartläggning hur långt hösten kommit på olika platser :-)
Era fantastiska kommentarer!
Eva i Dalarna
1

Här har löven just börjat falla, men en del träd har inte mer än börjat bli gröna.
Fulhösten kan vara fin den med, det ser man på dina bilder. Du vet, det sitter i betraktarens öga

Svar: Åh! Lyckost dig som har finhösten kvar :-D Tycker som sagt det är så intressant att "kartlägga" hur det ser ut på olika håll i landet. Hur olika det kan se ut, trots att det är samma land. Man blir så lätt hemmablind och tänker inte riktigt på hur avlångt Sverige ändå är.
Håller med om att till och med fulhösten kan bli fin på bild; i rätt ljus och rätt miljö. Speciellt Björkar är ju ett så speciellt träd; de är liksom fina både med och utan löv (även om jag tycker de är VACKRAST i sin ljusgröna skrud i maj).


Tack för din kommentar! Hoppas du får en fin vecka!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Fulhösten är ändå så väldigt vacker och vilsam. Det ligger vemod och skönhet över den. Stillsamhet. Jag tycker om den.
Dina bilder är SÅ vackra. SÅ himla fina!! OCH de med björkarna är exceptionellt vackra. Älskar dem!!!
Lite finhöst har di kvar, och de bladen lyser gyllene i gråheten.
Jag skulle mer än gärna hoppa in i dina bilder och gå där i friden. För det ser SÅ fridfullt ut.

Här har finhösten knappt börjat, men det vet du ju. Idag har det varit grått, regnigt och blåsigt. Jag har riktigt njutit av det.

TACK för de otroligt fina bilderna!!!

OH, höghuset på bilden, är det ett hotell? Är det skybar/restaurang högst upp. Det måste vara härligt att sitta där.

Kramar!

Svar: Ja, till och med jag kunde känna stillheten när jag var ute och fotade dessa bilder.
Håller med om att fulhösten kan bli riktigt fin på bild, men tror det beror mycket på att just Björkar är ett så speciellt träd. Det är liksom vackert året om, oavsett löv eller inte. Och vi har ju typ bara Björkar här. Tror det är en del i varför typ ALLA träd blir kala samtidigt.


Jepp, som du vet är jag så avundsjuk på dig, och alla andra, som har sin finhöst kvar. För trots stillheten föredrar jag ändå finhöst framför fulhöst :-)

Är också lite avundsjuk på dig som verkligen klarar av att uppskatta tråkväder som regn. Tillvaron hade varit så mycket enklare om jag också klarade av det ;-) Så passa på och njut :-D


Japp, byggnaden på en av de sista bilderna är Hotell KUST. Det är Piteås nyaste hotell, vilket byggdes bara för några år sedan.
Högst upp, bakom de stora fönsterna, är en restaurang. Dyr. Och jag har aldrig varit där. Men utsikten där uppifrån är fantastisk! Man ser ut över hela Piteå plus omgivningarna runt omkring. Från restaurangen har man utsikt mot Södra hamn och sedan vattnet.

Till höger om panoramafönstren på bilden är det en terrass med jacuzzi; så man kan alltså bada och samtidigt ha utsikt över hela stan/naturen runt omkring. Vet dock inte om jacuzzi-delen bara är för hotellgäster eller om man kan hyra den.

Har det för att hotellets genomgående tema är typ "från fjäll till hav", och det är jättefint byggt.


Stort TACK för din fina kommentar! Kramar!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Ruth i Virginia
3

Som du nog kommer i håg, så bor jag inte långt ifrån Annika, så du vet, hur det ser ut här.
Men jag måste skriva om dina björkar. Jag bara ÄLSKAR, ÄLSKAR BJÖRKAR.
Tyvärr växer dom inte här - för varmt och fuktigt. - Men vita björkstammar påminner
mej så mycket om min hembygd i Bergslagen (Ludvika)
Små musöron på våren och "guldslantar" på hösten och ALLTID de vita stammarna.
Så glad att du tog en dag för att dokumentera "fulhösten". Kram!

Svar: Hej! Och tack; vad roligt att du gillar mitt inlägg och mina bilder! Det känns så roligt när man kan glädja andra med bildbomber :-D
Ja, eller hur! Björkar är verkligen fina träd. Tycker det är fascinerande att de verkligen är fina alla årstider, oavsett om de har löv eller inte (även om jag tycker de är FINAST med löv ;-))


Jepp, vet att du bor inte så långt ifrån Annika. Så tack vare hennes blogg vet jag hur det ser ut hos er just nu (och alla årstider) :-D Jag är så avundsjuk på att ni fortfarande har finhösten framför er. För även om fulhösten kan bli bra på bild, så föredrar jag finhösten. Mest kanske för att det i alla fall är liiite varmare än det är just nu ;-)


Hoppas du får en toppenfin fortsatt vecka! Och TACK för din kommentar!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?