Jag ser det snöar, jag ser det snöar...
 
18 oktober. Det är datumet då hösten officiellt förvandlades till vinter här på mina breddgrader.
Det började snöa natten till söndag, fortsatte sedan hela dagen och hela natten till måndag. Jag kan dessutom lova att det var storm!
Det blåste så jag vet inte vad... Det blåste så det nästan snöade sidledes.
 
Mitt på dagen igår var det däremot inte lika stormigt; det snöade och blåste, men jag skulle inte kalla det storm. Den kom senare under eftermiddagen och höll i sig under kvällen.
Därför passade jag på att springa ut en runda med käraste Ms Canon, mest för att "dokumentera säsongens första snö".
Det blev dock så pass mycket bilder att jag gör som med höstbilderna... jag delar upp dem på två blogginlägg.
 
Vill också passa på att meddela två saker angående bilderna:
1. När man tittar på dem ser det inte ut som det snöar särskilt mycket, eller knappt något alls. Detta är dock inte fallet, utan det handlar bara om att det är svårt få med snöande på bild.
2. Bilderna är alltså fotade mitt på dagen under söndagen, vilket betyder att snötäcket som visas bara var början av all snö som kommit.
Helt ärligt kan jag inte minnas någon gång tidigare då det kommit såhär mycket snö vid "första snön"-tillfället. Inte ens här hos oss. Oftast brukar det första gången komma 1-2 cm, vilket tinar bort ganska snabbt efteråt.
Men detta var något alldeles extra.
Plus all drivbildning i och med att det blåste så kraftigt... När jag kom ut i morse gick snön på bilens högra sida nästan upp till knäna på mig.
 
Lite julkänsla får jag allt... :-)
 
Bara att gräva fram vinterskorna igen då. Samma gäller mössa och vantar.
Åh, jag saknar redan att dra på mig ett par joggingskor och knata ut. Bortsett från att skotta och sopa bil är tiden det tar att klä på sig ytterkläder det värsta med vintern. Och då har jag inte ens några barn... Stackars alla föräldrar som dagligen måste handskas med överdragskläder, overaller, tjocksockar, vantar, mössor och galonisar. Speciellt alla som har mer än ett (1) barn... ;-)
 
Kyrkparkeringen i vinterskrud.
 
Älskar dock när snö piskats fast mot träden! SÅ vackert!
 
Christinaskolan (högstadium).
 
Vägarna blev snabbt fula dock ;-P
 
Vad har egentligen Björkar som gör att de faktiskt är fina under alla årstider, inklusive vintern. Trots att de då saknar löv...
 
På trädet i bakgrunden får ni ett hum om hur det blåste. Och det var ändå bara början.
Det tilltog som sagt senare under dagen, och utvecklades till storm.
 
 
 
Stay tuned för Del 2 :-)
Era fantastiska kommentarer!
1

Också superfina bilder här. Jag läste ditt andra inlägg först, alltså del 2 om snön.
Ja, varför är det så svårt att fånga snöflingor på bild? För det är det.
När du fotar snön, kör du stativ? Eller håller du bara i kameran?
Antar det sistnämnda. DET är svårt att få med ymnigt snöfall, men du har ju ändå lyckats mycket bra!!!

Jag njuter av dina fina bilder.
Kramar!

Svar: Skulle skriva detta i förra svaret, men missade det: Men vill be om ursäkt för de sena svaren.
Återigen: Stort TACK för dina fina ord om mina bilder! Så roligt att du gillar dem!


Jepp, att lyckas få med snöflingor på bild är sannerligen knepigt. Speciellt att få till hur mycket det egentligen snöar. En halvt snöstorm kan på bild se ut som ett "lätt snöfall".

Jag kör handhållen kamera när jag fotar. Med stativ skulle det förmodligen inte gå fånga snöflingor. Jag använder i princip endast stativ när jag fotar norrsken och annat med längre slutartid. Mest för att stativet är alldeles för klumpigt att bära med mig haha ;-)

Jag ställer in en stor bländare (någonstans mellan 2,0 och 2,8 brukar bli bäst) och sedan använder jag mig av manuell fokus. Man måste även ha en riktigt kort slutartid, annars hinner kameran inte fånga någon snö. Och eftersom jag oftast fotar med bländarprioritet så är det viktigt att det är bra ljus ute ( =dagsljus ).

Jag ställer in fokusen så jag tydligt ser flingorna, men att bakgrunden är oskarp. Sedan knäpper jag och hoppas på det bästa ;-)


Stora kramar och som sagt; Njut av finhösten hos dig! För vad jag sett av dina bilder har ni verkligen FINhöst!!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?