En härlig vårlista i väntan på våren
OBS! Bilderna i detta inlägg är från tidigare år.
Det ser inte ut såhär hos mig just nu.
 
 
Vilken som är min favoritårstid tror jag inte undgått någon; ni som följt mig en längre tid vet att det är våren.
Den årstid då livet, så att säga, kommer tillbaka.
Den årstid då min (självdiagnostiserade) vinterdepression flyger sin kos och allt känns lätt och fritt igen.
Hittade en vårlista tidigare nu under eftermiddagen, och eftersom våren närmar sig med stormsteg tänkte jag att den kunde vara kul att svara på.
 
 
 
Har våren börjat som du tänkt dig?
 
Ja, absolut. Kanske bättre till och med. Än så länge är det mer vårvinter än vår, men vårvintern började ju faktiskt tidigare än normalt i år. Redan ganska tidigt i mars steg temperaturen över nollan och snön började smälta i typ rekordfart.
 
 
Hur såg ditt liv ut förra våren?
 
Tja, samma som nu antar jag. Jag jobbade, åt och sov. Corona hade nyligen satt igång, vilket gjorde min första vårtermin på mitt nuvarande jobb lite speciell.
Så förutom denna eländiga pandemi hade jag absolut ingenting att klaga på förra våren.
 
 
Hur hoppas du våren blir i år?
 
Precis exakt likadan! Minus Covid då´rå. And that´s not happening!
Men jag har mitt älskade jobb (är fortfarande nykär i att ha fast anställning) och jag har för tillfället mitt palatsliknande boende i den här 3:an. Mitt nuvarande liv kan knappast bli mycket bättre än det är just nu.
För ja, boendet är "bara" en vanlig hyresrättstrea, men för mig som kommer från en 1:a känns det som att bo i ett palats.
 
 
Hur hoppas du ditt liv ser ut nästa vår?
 
Precis exakt likadant som det ser ut just nu. Minus Covid.
Ja, jag vet att det är samma svar som föregående fråga. Men just nu är det i princip ingenting i mitt liv jag vill ändra på.
Det skulle i så fall vara att jag tagit över kontraktet på den här stora lägenheten. Att jag bor här permanent och därmed kunnat på riktigt boa in mig och inreda.
 
 
 
Vad är ditt vårplagg nummer 1?
 
Noll - minus noll - intresse för kläder här, men det skulle i så fall vara joggingskor och min gamla fleecetröja.
Bästa känslan som finns är när det är så pass torrt ute att det är dags att ställa undan vinterskorna för säsongen och istället plocka fram lågskorna. Älskar!
Samma med fleecen. Den som jag sydde i mellanstadiet och ja, den har sett sina bästa dagar. Men den är underbart skön och jag kommer använda den tills den faller i bitar.
 
 
Har du några särskilda vårplaner på g?
 
Nej, det kan jag inte säga.
Önskar att jag var en sådan person som kunde sätta upp planer och mål, för att sedan faktiskt fullfölja dem. Men jag klarar inte riktigt av att planera upp för mycket för långt i förväg.
Jag VILL ju dock hitta inspirationen att faktiskt ge mig ut och vårfota en del nu i maj, då våren kommer på allvar.
 
 
Vad önskar du dig i vår?
 
Sol, värme, inte för mycket eftersläntarsnö, fotoenergi/inspiration.
 
 
 
Föredrar du våren eller hösten?
 
Behöver jag ens svara ;-P VÅREN! Alla fricking dagar i veckan!!
Jag vet att många svarar höst på en sådan här fråga; många som gillar hösten just på grund av mörkret (för att det är mysigt), höstkläder och sådant.
Måste erkänna att jag avskyr hösten av precis samma anledningar... Jag tycker inte mörkret är mysigt (bara jobbigt), jag gillar inte kyla och jag avskyr tjocka kläder.
Så igen; VÅREN är MIN årstid!
 
 
Vem/vad är din vårförälskelse?
 
Björkarnas skira ljusgröna löv.
Nysopade gator och trottoarer.
De ljusa kvällarna.
Tussilago.
Blåsippor.
Körsbärsblommor (vilka jag endast får se på andras bilder, men ändå).
 
 
 
Tre saker som stoppar vårkänslorna?
 
Eftersläntarsnö. Den tinar dock bort snabbt, samt tar bort den gamla snön. Så helt usel är den inte.
Okej, kom bara på en sak så jag lämnar det där.
 
 
Vad tar du med dig från vintern 2020-2021?
 
Hm... Vet inte riktigt, men det skulle väl kanske vara...
1. Vid framtida rejäla snöstormar, kör direkt till ett parkeringsgarage och ställ bilen där. Det är VÄRT det även om du måste betala lite!
2. Ha ALLTID en skyffel och en piassavakvast på plats i bilen!
 
 
 
Har du några sommarplaner?
 
Som jag skrev tidigare brukar jag vara försiktig med att faktiskt dra upp konkreta planer alldeles för tidigt. Blir bara besviken om eller när de rinner ut i sanden. Och sommaren här är ju så nyckfull.
Hade en massa önskemål om vad jag ville göra förra sommaren, och så regnade hela semestern bort...
MEN sommaren är dock en så speciell årstid att det ändå inte går att hindra hjärnan från att börja drömma om saker att hitta på. Jag har alltid drömmar om att fylla semestern med en massa roligheter och skapa minnen. Speciellt numera, då jag verkligen kan njuta av den på ett annat sätt.
Tidigare har jag ju varit "ledig" på somrarna, tekniskt sett. Jag har varit arbetssökande, och därmed inte haft något att göra på dagarna. Men det är inte samma sak som att faktiskt ha semester.
Det går inte koppla av på samma sätt, eftersom man hela tiden har jobbsökandet flåsandes i nacken.
Nu däremot, som fast anställd med betald semester, går det att på ett helt annat sätt luta sig tillbaka och enbart njuta av ledigheten.
 
I alla fall... den här sommaren skulle jag så gärna vilja dedikera till min kära Canon. Jag vill verkligen göra det till en fotosommar, OCH få det till att bli av!
Jag håller krampaktigt tummarna för att det blir en fin sommar. En varm och solig semester.
Jag vill så väldigt gärna utforska de vandringsleder som finns i den här kommunen.
De är inte jättemånga, eller sådär hemskt långa. Men jag skulle så mycket vilja komma mig iväg och se hur de är.
Det är väl egentligen så långt jag kommit med mina sommarönskningar.
 
 
* * * * * * * * * * * * *
Okej... då var den alltså klar, den här vårlistan.
Ganska rolig ändå, men generellt gillar jag ju blogglistor. De är verkligen en så bra grej mot bloggtorka.
Så... vi avslutar väl helt enkelt här och så säger jag:
Tack för att ni vill läsa mina texter, och På återseende!
Era fantastiska kommentarer!
1

Vilken trevlig lista. FÅR lite lust att göra den jag också. SÅ det kanske jag gör, innan våren är slut. Är rädd för att den ska gå för fort här. Ja du vet ju hur det är här.
SÅÅÅ fina bilder.
Älskar blåsippsbilden SÅ mkt. Jag saknar de blommorna här. De är ju så fina och den färgen är så speciell.
Älskar björkbilden också, den skira, skira. SÅÅÅÅÅÅÅ vackert. Har inga björkar här, och jag tycker ju att det är världens vackraste träd.

Valet mellan vår och höst är svårt mig.
Skitsvårt.
Men jag tror jag väljer hösten ... TROR det.
Ett svårt val mellan två skönheter där. TURSAMT nog slipper jag välja, phew ...

Jag hoppas också att du ska få riktigt mkt fotoinspo i vår och sommar. Ser fram mot vandringsleder och annat som du ska ge dig ut på.
OCH så kommer ju snart blåsippor, blommande träd och annat ljuvligt även till dig.

Förresten, har du pratat med värden om hyran på trean ... ?? TÄNK om du kunde ta över den ...
TÄNK om!!!

Stora kramar från mig!!

Svar: Vad roligt att du gillar listan! Den var jätterolig att fylla i. Ja! Gör listan du också :-D Det vore jättekul att läsa dina svar, då jag vet att du också gillar våren. Och våren är verkligen så lätt att tycka om när det kommer till dina omgivningar!
Jepp, vet att du är ett stort fan av hösten. Har alltid önskat att jag fått lite av det; att verkligen kunna uppskatta även den mörka årstiden inklusive regnandet.
Och där har vi samma sak som med våren; hösten hos er verkar vara så obeskrivligt vacker, enligt vad jag sett på dina bilder. Förstår att du gillar den.
Och det är ju faktiskt precis som du skriver: Vi slipper ju ändå välja, eftersom vi får både vår och höst varje år :-)

Nej, har tyvärr inte frågat om hyran på denna lägenhet än. Tänkte använda samma mailkonversation som jag använt i samband nu med renoveringen (då vet jag att jag mailar med samma person).
Tror jag innerst inne drar fötterna efter mig gällande den frågan för att jag både vill och inte vill veta. På något sätt känns det som att så länge jag inte har summan svart på vitt kan jag inbilla mig att jag har råd, haha ;-)
Det kan såklart vara som du skrev i en annan kommentar; att den är billigare än jag målar upp i mitt huvud. Är ju trots allt ett gammalt hus. Men samtidigt säger magkänslan att jag inte har råd med en trea.
Tänkte i alla fall få tummen ur den här veckan och skicka iväg frågan.
För som sagt; hade varit rena drömmen om denna lägenhet skulle vara min. Då kan jag till och med offra att få bo i min helt nyrenoverade 1:a.

Ha det toppenfint! Kramar!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Elisabeth
2

Svarade på din lista!

*Har våren börjat som du tänkt dig?
Rent vädermässigt har den varit för kallt, i övrigt har jag inget att klaga på.

*Hur såg ditt liv ut förra våren?
Den stora skillnaden jämfört med i år är att vi då hade heldistans och BARA träffade våra elever på Google Meet. I år har vi haft en kombination, och hur det ser ut från vecka 16 och framåt med undervisningen är det ingen som vet. Kanske blir det ingen distans alls? Det återstår att se... Annars är mitt liv sig väldigt likt.

*Hur hoppas du våren blir i år?
För mig själv privat hoppas framförallt på att klara mig från Covid (och ja, få vara frisk i allmänhet också). Utöver detta hoppas jag på skönt vårväder, mycket blomning och på att jobbet fortsätter att flyta på.

*Hur hoppas du ditt liv ser ut nästa vår?
Säger samma sak som du gör här; som nu fast minus Covid.

*Vad är ditt vårplagg nummer 1?
Min rosa vårkappa! Eller någon av mina rutiga kjolar... Har uppenbarligen ett stort behov av rutiga kjolar. ;-)

*Har du några särskilda vårplaner på g?
Nej, inte några alls faktiskt.

*Vad önskar du dig i vår?
Fint väder, vaccin (haha, vem försöker jag lura?!) och att det går bra för mina elever i slutet av terminen.

*Föredrar du våren eller hösten?
VÅREN, utan tvekan!

*Vem/vad är din vårförälskelse?
Fåglar som börjar sjunga.
Vårsol på fjolårsgräs.
Snödroppar, krokus, tussilago, blåsippor, vitsippor.
Nysopade gator och trottoarer.
Blommande körsbärsträd, plommonträd, äppelträd och päronträd.
Magnolior.
Gröna gräsmattor och skir grönska.
Vårljuset.

*Tre saker som stoppar vårkänslorna?
Isvindar, blötsnö och att behöva gå tillbaka till en varmare jacka.

*Vad tar du med dig från vintern 2020-2021?
Att snö faktiskt kan vara fint om det är stabilt med minusgrader efter att den har kommit! Så hade vi i tre veckor i februari, och till och med jag, som inte tycker om snö, uppskattade det. Tar också med mig att det är en smart idé att äga ett par ordentliga vinterskor, även om man bor i en del av Sverige där det normalt inte är speciellt kallt.

*Har du några sommarplaner?
Arbeta i mina föräldrars trädgård, läsa böcker i nämnda trädgård, bada i en sjö, ta promenader samt gå en sommarkurs.

För övrigt: så fina bilder i det här inlägget!

Svar: Åh! Vad kul att du gjorde listan! Så roligt att läsa dina svar :-D Om du någon gång känner för att börja blogga, så hojta gärna till med adressen. Det är en blogg jag gärna skulle läsa!

Vaccin, ja. Det ser ju verkligen ut att dröja. Verkar stöta på hinder hela tiden. Undrar om vi ens kommer vara vaccinerade innan året är slut?
Två i min familj/släkt har hunnit få en dos vaccin redan (i februari respektive mars). Ena riskgrupp pga ålder och den andra pga arbete inom äldreomsorgen.

Älskar att vi båda har nysopade gator under vårförälskelse :-D Skulle tro att det är på mångas lista. Det ÄR ju verkligen en helt underbar känsla! Allt du listar låter gudomligt!

Dina sommarplaner låter inte heller helt fel! Längtar såååå mycket till sommaren!

Ha det toppenfint!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Ruth i Virgiinia
3

Jag gillar våren, men höstfärgerna här på USAs östkust är fantastiska.
Egentligen borde jag nog säga, att varje dag är den bästa, för när man har
fyllt 93, vet man inte, hur många dagar man har kvar. :)

Men, precis som du, älskar jag björkarna på våren. Kan känna doften av
björklöv på långt håll - och de underbara vita stammarna. Tyvärr är klimatet här
inte passande för björkar. För varmt och fuktigt antagligen.

Det var kul att läsa din lista och sen jämföra med Annikas.

Svar: Ja, visst är våren underbar! Min absoluta favoritårstid! Men ja, hösten hos er är otroligt vacker den också. Det är så roligt att få följa den via bilderna på Annikas blogg :-D Internet är fantastiskt på så sätt!

Tack för din kommentar och ha en fin fortsatt vecka!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?