When dreams die
 "2021 is 2020 on f***ing steroids!"
Ja, jag kan ha hört detta citat på Tiktok nu under helgen, men jag är beredd att hålla med.
Vad i hela fridens namn är det som händer med världen?
Alla vet nog vad jag syftar på...
Terroristattacken i USA i onsdags. Stormningen av the capitol building. Och ja, kalla det för vad det är -terrorism. En attack mot demokratin.
Kommer ihåg att jag satt och skrev på ett blogginlägg när telefonen lyste upp med en notis från SR. Skummade bara igenom den, och ska jag vara ärlig tänkte jag inte mer på det.
Men så började det plinga till flera gånger efter varandra, och varje notis handlade om samma sak...
Trumpsupportrar hade invaderat the capitol building i USA´s huvudstad.
Trumpsupportrar som var där för att demonstrera mot valresultatet och Biden som nästa president; och ja jag vet inte... hindra att valresultatet skulle godkännas (vilket gjordes i onsdags om jag inte är helt fel ute).
Personligen tycker jag allting liksom känns så... overkligt. Känns så konstigt att allt detta verkligen händer.
Hur ska USA någonsin kunna samla ihop sig igen? kan jag inte låta bli att undra. Det blir inte lätt.
Det blir en ovanligt tung uppgift Biden-Harris axlar den 20:e januari. Om landet ens klarar sig dit.
 
Och Trump? Tja, som jag förstått det har han väl lite halvhjärtat "fördömt" själva handlingarna. Men samtidigt har han hyllat terroristerna för deras "lojalitet" och "patriotism".
Patriotism? Snacka om att ha fått ordet om bakfoten!
Har inte läst särskilt mycket i helgen, men har förstått det som att man försöker få Trump avsatt i förtid, så att vicepresidenten kan kliva in dessa sista dagar.
Men ska jag vara ärlig tror jag ju inte det kommer fungera. Det är bara tio dagar kvar.
Och ja, vem vet vad den där 45:an kan tänkas hitta på under dessa dagar. Men jag tror ändå det är alldeles för lite tid för att lyckas avsätta honom.
Tror helt enkelt vi får hålla tummarna och hoppas på det bästa (att han ändå inte hinner hitta på något allvarligt den tiden som är kvar innan installationen av nästa president).
 
------------------------
Jag har faktiskt haft en egen "insikt" den här veckan.
Ni vet; när något ändrats utan att man tänkt på det, men helt plötsligt "slår" det en likt en blixt från en klar himmel.
Jag har drömt om att besöka, till och med bo i, USA sedan jag var i tidiga tonåren. Mer än halva mitt liv.
Denna dröm har liksom blivit som en del av min personlighet, så pass att jag inte ens har tänkt på det. Den där drömmen har liksom bara funnits där. Som en del av min personlighet.
Men... så insåg jag plötsligt en sak precis den här veckan. Jag tänkte inte ens på den där USA-drömmen då det hände, utan insikten bara slog mig helt plötsligt.
Drömmen har dött.
Helt plötsligt insåg jag att den inte fanns där längre.
Det gick en konstig känsla genom kroppen när jag insåg att jag inte ens kände mig ledsen av tanken på att aldrig komma mig iväg dit.
Visst; det finns fortfarande saker där som det skulle vara kul att uppleva, men det tillhör inte längre mina drömmar.
 
Här vill jag dock påpeka att detta inte betyder att jag blir utan drömmar.
Jag har fortfarande en del resedrömmar kvar, drömmar om vad jag vill göra i framtiden, vissa drömmar om livet och även ett par nya drömmar.
Men den där stora USA-drömmen, den som överskuggat alla andra drömmar i över 20 år, den finns inte kvar.
Måste erkänna att det känns lite... tomt för tillfället. Det känns lite konstigt.
Denna dröm har varit en så otroligt stor del av mitt liv ända sedan mellanstadiet, att jag på riktigt inte kommer ihåg hur det var att inte drömma om och tänka på USA.
 
Jag vet faktiskt inte riktigt vad detta betyder, om jag ska vara ärlig.
Att min hjärna "släpper" USA kanske betyder att jag är på väg in i en annan fas i livet?
Kanske är något på väg att hända? Vem vet?
Jag har ingen aning, men måste erkänna att jag ändå tycker det känns lite spännande. Det är någonting med den här känslan som jag inte kan sätta fingret på.
Det känns Bra. Överväldigande. Spännande. Nytt. Skrämmande. Konstigt. Förvirrande. Allt på samma gång.
 
Det mest fascinerande med livet är att man faktiskt aldrig vet vad som händer härnäst.
Gamla drömmar dör, men det betyder att nya föds.
Era fantastiska kommentarer!
Elisabeth
1

Ja, vad man drömmer om är helt klart något som förändras. Jag drömde länge om att bo i Österrike eller Tyskland "på riktigt" (har bott ett halvår i vardera landet, men då visste jag hela tiden att det var tillfälligt, och det är förstås en helt annan sak) och att arbeta som översättare i något av dessa länder. Helst i en större stad och från mitt hemmakontor. Numera kan jag förvisso tänka att det vore roligt att undervisa i svenska i Tyskland, men jag drömmer liksom inte om det, och att jobba från mitt hemmakontor i en storstad skulle jag inte ens vilja göra!

Vi har förresten sportlov redan vecka 8 här. En rätt bra vecka, där jag jobbade förut - och under hela min skoltid - hade vi sportlov vecka 7. Speciellt när jag jobbade kändes det lite som att man knappt hann börja efter jul innan det var dags för lov igen. Och precis, fortsatt distansundervisning, för vår del minst januari ut. Jag tror dock att det blir fram till sportlovet, vilket nog vore bra. Här har även högstadieskolorna distans för tillfället, två veckor framåt om jag inte missminner mig. Hur är det i Piteå?

Svar: Ja, eller hur! Drömmar förändras genom livet, i den takt livet förändras. Dock trodde jag ändå aldrig att min USA-dröm skulle dö ut. Kunde inte tänka mig det, då jag drömt om att resa dit sedan jag gick i mellanstadiet (när jag slukade Tvillingböckerna haha). Drömmen har varit så stark att jag i princip fått ont i hela kroppen av tanken på att jag inte kunnat komma mig iväg. Och så poff... helt plötsligt - nu, över 20 år senare - inser jag att den drömmen liksom dött ut.
Precis som du skriver; det skulle självklart vara kul/intressant att åka iväg, men det är inte min högsta dröm längre. Det finns numera andra drömmar jag skulle sätta i främsta rummet.

Ok, ni har ert sportlov vecka 8 alltså. Förstår dock känslan att vårterminen knappt startat om man går på sportlov redan vecka 7. Blir ganska långt mellan sport -och påsklovet också.
Vi i Piteå har alltid haft vecka 10; under hela min skoltid och även nu. Tror vi är sist ut i landet (kan tänka mig att det går "nerifrån och upp"). Kommer ihåg att det ibland hände att vi hade typ två veckor mellan sportlovet och påsklovet...
Påsklovet har vi alltid haft veckan efter påsk. Alltså det lovet inleds med skärtorsdagen, och sträcker sig hela kommande vecka.

Är inte hundra säker på hur det ser ut med distansundervisningen här i Piteå för tillfället. Men Strömbackaskolan och Grans naturbruksskola (Piteås två gymnasieskolor) har distans till slutet av januari.
Högstadieskolorna har jag inte hört någonting om, så tror de har "på-plats-undervisning" som vanligt, precis som resten av grundskolan. Hortlax skola (min gamla skola ;-)) körde på distans de två sista veckorna innan jullovet (terminen ut, så att säga). Men har inte hört något om att det blev förlängt, så jag antar att de återgått till skolan nu.

Tack för din kommentar, och hoppas du får en fin vecka!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Att flytta till USA görs inte på en kafferast. Otroliga processer innan dess, nästan omöjligt om man inte har rätt jobb eller gifter sig. Så det är nog bra att du släppt just DEN drömmen eftersom den ju är väldigt svåruppnådd.
Men klart du ska komma hit och besöka landet när den dagen kommer, just nu kan inga turister komma övh. men sen! Det finns en anledning till att USA är SÅ eftertraktat, trots allt. DET är ju underbart vackert med SÅ mycket natur av olika slag och har så mkt att ge.

Ja, just nu är det ju turbulent så det förslår. Den galning vid makten och en hel del tokiga följare. Men de flesta som bor här är ju väldigt bra människor, men det vet du ju redan.
Och det 25 tillägget kommer nog inte att gå igenom, men däremot riksrätt kan nog bli av.
jaja, vi får se ...
Har själv vikt ett inlägg åt Washington DC idag.

Kram!




Svar: Först: Ursäkta för det sena svaret. Har varit så trött och det har varit så mycket den här veckan.
Ja, att flytta till USA är inte lätt. Som du skriver så går det i princip bara vid giftermål och jobb (och då ska det i så fall vara något där arbetsgivaren behöver just exakt den personen). Men jag skulle nog säga att i praktiken är enda möjligheten giftermål.
Dock har flytt bara varit en del av drömmen, och jag har aldrig drömt om att flytta dit permanent. Så tror inte det är därför som drömmen dött ut.
Känner att jag inte längtar till USA som jag gjort förut, inte ens som turist. Skulle kanske åka dit om jag fick möjlighet, men det är inget jag längtar mig "sjuk" över (som tidigare). Hela min USA-dröm har liksom svalnat.

Och Trump ja... Riksrätt igen blev det. Har tyvärr svårt att se hur det ska hinnas med innan Bidens installation, men känns ändå som ett bra tecken att det blev riksrätt. Sänder ett budskap, på något sätt.


Ha en fin fortsatt helg! Kramar!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?