The big orange in the sky
 
När det var dags att börja rulla hemåt efter min fototur i söndags natt så tog jag vägen via Pitsund in mot stan, och det var då jag upptäckte Månen med stort M.
För det första är "stort" nyckelordet här... Det var fullmåne, och den var enorm! Tyvärr syns det inte direkt på mina bilder här, eftersom jag hade "fel" objektiv med mig. Hade såklart inga tankar på att jag skulle fota månen, så det enda jag hade med mig var mitt vanliga fasta 50mm´s.
Det är ett av de bästa objektiven när man fotar porträtt samt natur på närmare håll, men är sämre när man fotar på avstånd. Där är teleobjektiv ett bättre alternativ.
Men som sagt; nu hade jag bara 50mm´s med mig, och det är bättre än inget :-)
 
I alla fall... månen i söndags var ENORM! Och riktigt starkt lysande orange. Såg ut som en stor apelsin på den djupblå himlen.
Men eftersom det är träd precis överallt, var man än vänder sig, i det här landet så är det knepigt att hitta en bra plats att fota månen på.
Efter en snabb googling hittade jag att Sverige består av hela 69%(!) skogsmark...
Men tänkte att eftersom jag körde "mot" månen när jag var på väg mot Pitsund så borde Gläntan vara en bra fotoplats.
Så styrde kosan mot Sandängesstrandens naturreservat - Pitebornas Beach of Choice.
Måste erkänna att det var lite småläskigt att befinna sig där ensam vid midnatt när det hunnit bli så pass mörkt. Man kör ju faktiskt en bit in i skogen för att komma till denna strand.
 
 
Fick typ halva stranden med mig hem... #tacksamfördammsugare ;-P
Era fantastiska kommentarer!
uLLIS
1

Strongt att åka dit ensam. :) Jag är lite mörkrädd. Fina bilder. :)

Svar: Tack. Ja, jag är förvånad över mig själv. Är också mörkrädd. Väldigt mörkrädd, om jag ska vara ärlig. Men visste att jag skulle ångra mig mer om jag åkte hem utan bilder på apelsinmånen ;-)
Vad roligt att du gillade mina bilder! Hoppas du får en bra dag, nu när vi äntligen fått lite fint väder :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Elisabeth
2

Vilka vackra bilder! Kan tänka mig att det kändes lite otäckt att vara där ensam.

Svar: Tack! Vad kul att du gillade dem :-D Ursäkta det sena svaret. Har tyvärr inget annat försvar än "semestermode totalt aktiverat" ;-)

Ja, lite otäckt måste erkännas. Hade det varit helt mörkt hade jag inte vågat vara där ensam. Som tur var så var det mer bara "mörk skymning" = perfekt för månfotografering.
Dock är det svårt att fota på Gläntan under dagarna på sommaren, då det alltid brukar vara så mycket folk där.
Piteå har egentligen två större stränder; turisterna håller till på havsbadet och piteborna väljer Gläntan.

Hoppas din semester fortfarande är mycket trevlig, och att de sista dagarna av sommarlovet blir sådana att minnas i vinter.
Har ni också skolstart vecka 33?
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?