Fredagskänsla...
 
Jag har haft fredagskänsla hela den här dagen, och den ligger fortfarande kvar.
Jag tvingas hela tiden påminna mig själv om att "nej, det är ONSDAG. Onsdag, onsdag, onsdag".
Fem minuter senare drar ändå min hjärna till med "åh, helg!"
"NEJ! Det är ONSDAG!"
Ja, såklart handlar allt om att det är påsk denna vecka. Därav hackad vecka. Ledig fredag, och på måndag.
Många har säkert halvdag imorgon också; dock inte jag. Mattiderna är ju fasta tider, så vore ju lite konstigt om jag bara jobbade halva dagen ;-P
Däremot blir det en otroligt lugn dag imorgon, det är ett som är säkert. Samma nästa vecka; påsklov ni vet.
 
Vädret ju nu i skrivande stund är dessutom helt fantastiskt underbart! Det är precis som på bilden här ovanför, även om just den är fotad igår.
Blå himmel, sol och flertalet plusgrader vilket gör att snön smälter något extremt!
It´s vårvinter for real! Den kom tidigt i år, och vem vet... kanske betyder det att även (riktiga) våren anländer tidigare.
 
Och som om jag inte redan skrivit tillräckligt om detta; men LJUSET!
Klockan är omställd till sommartid, och det mörknar numera inte förrän efter klockan 19.
Faktiskt så är klockan i skrivande stund 19:05, och det är fortfarande dagsljus. Jag kan se att solnedgången är i sitt slutskede, så nu kommer det bli mörkt ganska snabbt. Men just nu Är.Det.Ljust! Och livet har återvänt.
...
Det kan ju faktiskt vara så att det är sista gången vi ställde om klockorna till sommartid.
Som jag förstod det vid lite googling så är inget beslut fattat ännu, men jag har en känsla av att det återgår till normaltid när vi slutar ändra tiden.
Och ja, jag skulle också rösta på permanent Vintertid om det var upp till mig. Av omvärldspraktiska skäl.
MEN i övrigt så spelar det, för mig, absolut ingen roll även om sommartiden står som vinnare.
Jag menar; i längden tror jag inte det kommer att påverka oss alls vilket det än blir.
Sommartid gör det mörkt en timme längre på morgonen.
Vintertid gör det mörkt en timme tidigare på eftermiddagen.
Men mitt i vintern är det ju ändå så mörkt, så vad spelar då en timme för roll? Det ljusnar klockan 10. Mörknar klockan 14.
Vad spelar det för roll om det ljusnar klockan 10 eller 11? Det är mörkt när man åker till jobbet oavsett.
Vad spelar det för roll om det är ljust 10-14 eller 11-15?
Personligen föredrar jag 11-15, om jag ska vara ärlig. Då skulle jag ha chansen att se liiite dagsljus när jag sluar för dagen, även om det är mitt i vintern. På morgonen åker man ju till jobbet flera timmar innan gryningen oavsett.
Man kan ju inte direkt räkna mornarna som sin fritid man ägnar åt aktiviteter.
Och allt detta är ju förutsatt att det är klart väder. Är det mulet blir det ju faktiskt aldrig helt ljust oavsett permanent vinter -eller sommartid.
Så omvärldsmässigt med tidszoner och allt sådant, så är permanent vintertid det mest logiska.
Ljusmässigt ger sommartid mig känslan av att vara det rimligaste. Det är på eftermiddagarna man behöver/kan utnyttja ljuset, inte på mornarna.
 
Och ja, det kan hända att det nu blev två inlägg på kort tid om tidsbytet. Men av någon anledning är det något jag brukar fundera på; kanske mest för att jag är nyfiken på vilken permanent tid lotten kommer landa på...
Btw så har jag en magkänsla att valet kommer falla på Vintertid.
 
 
Ha det toppen, så hörs vi!
Era fantastiska kommentarer!
Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?