Grattis Piteå 400 år!
 
Även om det är väldigt, väldigt sent på kvällen vill jag ändå få in ett inlägg innan tolvslaget.
Det är nämligen inte vilken dag som helst idag...
Min älskade hemstad har födelsedag just precis idag.
Nu den 12:e maj fyller Piteå respektabla 400 år.
Och ja, jag vet att det finns städer här i landet som är betydligt äldre än så, men Piteå är en liten småstad högt upp i norr. Tycker ändå det är rätt coolt att få vara med om ett "hundra-jämnt-firande".
Enda gruset i dojjan är att den här förbannade pandemin skulle komma PRECIS i samband med 400-jubileumsåret.
Hade ju förmodligen hunnit planerats en massa trevligheter under året, och speciellt idag. Men så kan inget genomföras enligt ursprungsplanerna.
Nåja, det här ska inte vara ett inlägg fyllt av negativitet.
Det är en dag av glädje.
 
Tänk att lilla Piteå fyller Fyrahundra År! I fyra sekel har vi funnits som stad.
Om hundra år har Piteå funnits i ett halvt millennium... Tanken svindlar, även om jag inte kommer få vara med om 500-årsjubiléet.
Den 12:e maj 1621 - datumet då Piteå fick sina stadsrättigheter.
På den tiden var stan belägen där Öjebyn ligger idag; med andra ord typ fem minuters bilfärd från nuvarande läge.
Det var efter storbranden 1666 som staden flyttades till vad som hette Häggholmen, och det är här som Piteå ligger idag.
Efter lite snabba efterforskningar fick jag veta att Piteå tydligen brunnit ner hela tre (3) gånger...
Första gången 1666; då staden flyttade. Andra gången 1721 och tredje gången 1809 [källa]. Hjälp alltså! Otursdrabbat eller... ;-P
Ironiskt ändå att stan brann samma år som 100-årsjubiléet... Inte så mycket att fira.
Å andra sidan är det väl inte så konstigt att det var fler bränder så pass långt tillbaka i tiden. Då var ju alla hus byggda i trä. Idag bygger man ju (de flesta) hus i en stad i betong.
 
Hittade även lite historia på kommunens hemsida.
Även om Piteå som stad är 400 år gammal, fanns ju platsen även innan dess. Exempelvis i form av Öjeby kyrka och kyrkstad. Öjebykyrkan är över 600 år gammal och byggdes därmed på 1400-talet.
Nu citerar jag direkt från sidan: "1335 omnämns Piteå för första gången i en skrift men det finns spår av bosättningar redan från 1000-talet."
Det är jäkligt lång tid ändå!
 
 
A few lot of moments later...
Jag fastnade på Google när jag sökte på information om Piteås historia, vilket gör att jag kommer vara tvungen ställa in det här inlägget "bakåt i tiden" för att det ska publiceras den 12:e ;-P
Historia är något som alltid fascinerat mig. Redan på mellanstadiet älskade jag historia. Kanske på grund av att jag fann det så roligt att höra på "berättelser om förr i tiden". Kanske för att jag älskade vår historiebok. Tror den hette Ur folkens liv. Kommer ihåg att den hade otroligt fina bilder, och även väldigt lättförståeliga texter. Men framförallt bilderna. Minns att jag kunde sitta och bläddra i historieboken hemma och bara titta på bilderna.
 
I alla fall... Det verkar verkligen ha hänt en hel del i den här staden (med omnejd) genom historien.
Och rivalitet (bråk?) mellan Piteå och Luleå verkar ha varit en grej sedan typ urminnes tider. OCH det verkar faktiskt som att det är Piteå som varit det största rövhålet när det kommer till detta... Haha ;-D
Kanske var lite sura över att förlora statusen som Norrbottens residensstad till Luleå 1856, vem vet? ;-P
 
Utsikt från toppen av Stadsberget (bild från ett par år sedan).
 
Men i alla fall så är dagens Piteå den lilla stad jag känner och älskar. Högt upp längst Norrlandskusten, men Norrbottens sydligaste stad.
En stad jag inte kan se mig själv flytta ifrån permanent. Absolut inte.
Under många år kändes det som att bo i en krympande låda att vara bosatt på en sådan här liten ort. Den känslan gick över, och nu får jag istället närmast panik av tanken på att bo i en storstad.
Här finns allt man behöver, förutom möjligtvis tågtrafik och ICA Maxi ;-)
Piteandan is real. På gott och ont. Mest på gott.
Det är lite för stort för att vara ett "alla-känner-alla-ställe", men tillräckligt litet så att rykten sprids snabbt. Tror man kan säga att det är lite av "alla-känner-nån-som-känner-nån-som-man-har-haft-kontakt-med"-stad.
 
Det är en välmående stad; vad jag vet i alla fall. Och alla satsningar tyder ju också på det.
Det är en vänlig och tillmötesgående kommun som lever upp till sin slogan Det är hit man kommer när man kommer hem.
Det är en kommun med topprankade skolor. Plats 7 av 290 i senaste mätningen (2020).
Nej; det kanske inte är en idealiskt levande stad för ungdomar, men det är en stad (kommun) där det faktiskt är idealiskt för barn att växa upp.
Och ja, det mesta av detta är såklart mina åsikter och må hända att jag är en gnutta partisk ;-) Men det är mina åsikter baserade på att ha bott här i 37 år...
Det är inte för inte som "piteandan" blivit ett uttryck, främst för sammanhållning och lokalpatriotism.
Och JA; jag mörkar inte att det finns ett flertal negativa punkter med piteandan också. Det gör det definitivt, och de är lika synliga som de positiva. Känner dock att vi kan lämna det åt sidan för tillfället; det går att ta upp vid ett annat tillfälle.
När Piteå fyller år tycker jag helt enkelt vi fokuserar på det positiva. Okej?
 
Piteå stads kyrka, som stod klar och invigdes år 1668.
Måste erkänna att jag inte hade en aning om att den var så gammal!
 
Och så Öjebykyrkan, vilken är från 1400-talet; ungefär 600 år gammal.
Vad jag kan hitta är den dock lite svår att tidsbestämma; dels för att det är länge sedan och dels har den byggts ut och ändrats flera gånger under tidens gång.
Men vad jag kan hitta byggdes första delen i början av 1400-talet.
 
 
 
Lite fakta...

Län:
 Norrbotten
Landskap: Norrbotten
Ytstorlek: 3 086 km2
Antal invånare: 42 226 (Källa: SCB, dec 2020)
Befolkningstäthet: 13,5 inv/km2
 
Största privata arbetsgivare: Smurfit Kappa
Största offentliga arbetsgivare: Piteå kommun
 
Närmaste flygplats är Luleå Airport (fd. Kallax flygplats), ca 5 mil norr om Piteå.
Närmaste tågstation för persontrafik är Älvsbyn. Inga persontåg går via Piteå.
Lokaltrafiken i Piteå drivs av Citybuss, och bussarna är gula.
 
 
Visste du att...
 
Piteå var residensstad i Norrbotten 1810-1856.
Den variant av pitemål som talas i Piteå stad kallas för "pitefint".
PSG (Piteå Summer Games) är Sveriges näst största fotbollsturnering för barn. Den drar ca 800 lag från hela världen till Piteå under sista veckan i juni. Undantag; sommaren 2020.
PDOL (Piteå dansar och ler) anordnades första gången på 60-talet, men lades på is för att återupptas 1990. Sedan dess har den anordnats varje år sista veckan i juli. Undantag; sommaren 2020.
Det finns totalt ca 120 km (12 mil) cykelvägar i Piteå. Här kan du ta dig på cykel typ precis överallt.
Fram till 1966 bestod Piteå av fyra kommuner; Hortlax kommun, Norrfjärdens kommun, Piteå landskommun och Piteå stad. Vid årsskiftet 66/67 slogs alla fyra kommunerna samman och bildade Piteå kommun.
 
 
Den här videon har några år på nacken (2015), men passar bra till det här inlägget:
 
 
 
Avslutar med en liten "film"snutt från Piteås 300-årsfirande.
TÄNK ändå vilken skillnad det var då om man jämför med idag! Och det är ju ändå "bara" hundra år sedan. Det var ju fortfarande 1900-tal, om än i början.
 
 
 

GRATTIS PITEÅ
 
på 400-årsdagen!

Väx och frodas i 400 år till.
Era fantastiska kommentarer!
Elisabeth
1

Nu fick jag lära mig lite om Piteå, kul! Annars associerar jag Piteå mest med pitepalt och att det ligger långt norrut.

För övrigt: Staden jag bor i är ungefär lika stor som Piteå, och jag känner helt klart igen det där med "alla-känner-nån-som-känner-nån-som-man-har-haft-kontakt-med"-stad - precis så är det! Och på skolan jag jobbar går andra lärare barn, kommunpolitikernas barn, rektorns bad och så vidare. I en större stad blir ju sådant aldrig lika påtagligt.

När jag tagit studenten och flyttat från min uppväxtort - betydligt mindre än Piteå - sa jag att jag minsann ALDRIG skulle bo i en liten stad igen, för jag passade sååå mycket bättre in i en storstad. Tyckte alltså mitt 19-åriga och mycket bestämda jag. ;-) Efter rätt många år i olika större städer (med svenska mått mätt) var jag dock trött på det, och nu tycker jag att fördelarna med en mindre stad vinner över nackdelarna. Dock önskar jag att kommunikationerna vore bättre... Det är t.ex. egentligen inte så långt till Linköping, 11 mil ungefär, men tåget tar 1 h och 45 minuter och går bara varannan timme. Det SKULLE kunna ta ca 1 h att åka den sträckan med lite snabbare tåg.

Svar: Stort tack för din kommentar! Vad kul att du gillade min fakta om Piteå. Jepp, tror nog stan är mest känd för Palt. Så det är verkligen roligt att få ut lite mer fakta om min lilla hemkommun.

Kul att höra att du känner igen dig i den där "alla-känner-nån-som..."-mentaliteten. Tycker det är så roligt att våra respektive städer är ungefär lika stora. Blir så kul att jämföra då, eftersom de ligger i varsin landsände. Känns som det blir så mycket rimligare att jämföra med en stad i samma storlek. Blir ju inte riktigt samma sak att jämföra med en storstad. Går ju exempelvis inte lägga t.ex. Piteå och Stockholm emot varandra...
Precis; det blir liksom mer familjärt i en mindre stad. Fördel. Nackdelen är att man alltid får passa lite vad man säger och till vem. Man vet aldrig vem som är granne/kusin/bästa vän/kollega/skolkompis med vem... ;-)

Haha! Ja, jag tror nog det är en ganska så röd tråd gällande ungdomar som växt upp på en liten ort. Man vill "bort från den lilla hålan så snabbt som möjligt". Och sedan, när man provat på större städer, då återkommer man till tryggheten i sin lilla by/småstad. Om inte annat när man står i startgroparna att bilda familj...
Såklart menar jag inte alla. Många trivs ju självklart bättre i storstäder. Men tycker jag generellt sett lite av den återflyttningen till just Piteå. Min stad är en otroligt familjevänlig stad, så jag har sett många flytta härifrån i de unga vuxenåren. För att sedan komma tillbaka några år senare, strax efteråt köpa hus och skaffa barn...
Precis som du skriver; fördelarna vinner över nackdelarna.

Härligt att du ändå har så pass nära till en större stad. Blir lite av "det bästa av två världar", kan jag tänka mig.
DET är en grej jag faktiskt är lite avundsjuk på er som bor söderut. Alla tågmöjligheter. Att det faktiskt finns chans att ta tåget mellan olika städer.
Här är tyvärr tågtrafiken inte så pass utbyggd.
Närmaste tågstation härifrån är Älvsbyn; runt 4-5 mil från Piteå tror jag. Killgissar lite på avståndet, då jag inte ids googla haha :-D Det är om man ska en längre sträcka. Exempelvis upp till Kiruna, eller ner "söderöver", typ Stockholm.
Själv har jag bara åkt tåg en enda gång i mitt liv. Det var sista året på gymnasiet, då vi åkte på studiebesök med Teckenspråksgruppen ner till Leksand (där det finns en teckenspråkig folkhögskola). Det var första och hittills enda gången jag åkt tåg.
Eller nej, nu ljög jag förresten! Det var enda gången jag åkt tåg i Sverige. Vi åkte tåg när vi var en grupp ner till Belgien på utlandspraktik 2011. Flög såklart ner till Belgien, men åkte tåg från Bryssel till dit vi skulle bo.

Ursäkta romanen till svar. Stort tack för din feedback! Ha det fint!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Grattis till Pite.
Inser att det bor 20.000 fler i Reston än vad det gör i Pite. Konstigt att tänka sig, och vi har inga stadsrättigheter. Vi är en förort och en planned community.
Att käka Pitepalt på 400-årsdagen är helt rätt!!
Som jag skrev till dig på insta, skulle sååååå gärna vilja smaka den rätten (fast ingen mjölk det går inte, hehe).
SÅ fint att du trivs så bra i den stad du bor i. GULD!!!
KRAMAR!!!!

Svar: Ja Oj! Reston är verkligen stort för att "bara" vara en förort ändå. Men tänker att en större stad i USA är ju ändå en STOR stad, så det faller sig nog ganska naturligt att förorterna också blir stora. Låter som att Reston är ungefär som en medelstor stad här i Sverige... Rätt kul att jämföra ändå :-)
OCH det är sannerligen en VACKER ort, efter vad jag sett på alla dina bilder. Du verkar verkligen bo lite i av ett drömläge ändå :-)

Jepp, Palt var rätt givet i onsdags. Något annat hade känts väldigt fel ;-)
Hoppas du får smaka min lilla stads nationalrätt en dag :-) Jag kommer över och bjussar på paltkalas ;-P Och lovar att du slipper mjölken till ;-D

Ja, Pite är verkligen lätt att trivas i. Bortsett från att jag inte har nära till någon storstadspuls, så känner jag lite grann också som att jag verkligen bor perfekt till. Allt jag behöver finns här, och det är lika nära till stan som till naturen. Nu bor jag ju visserligen inne i stan, men du förstår säkert hur jag menar :-)

Stora kramar!!
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

PS. Erica, ingen reklam idag. förra gången var det reklam i marginalerna och "runt omkring" hela din designade del av bloggen. L'oreal var det också,kan jag berätta. Idag är det inget alls i marginalerna. Bara en Tele2-annons högst upp som inte stör.
:-)

Svar: Härligt att du kom in hit när reklamen försvunnit. Tycker det är såååå störande att tvingas dras med en massa reklam jag inte valt själv. Skulle gissa på att den där megablaffan kommer att återkomma med jämna mellanrum från och med nu, tyvärr. Det förstör verkligen så mycket, och det är en sådan sak som - även om man försöker att inte tänka på den - så dras ögonen till sidorna. De började med en reklamplats högst upp på bloggarna samt under första inlägget. Detta kunde jag leva med. Men de har verkligen bara utökat och utökat och utökat reklamplatserna, och nu är det nästan mer reklam än blogg om man använder blogg.se.
Avskyr verkligen att de plockade bort Pro-medlemskapen; PRECIS när min ekonomi stabiliserats så pass att jag hade möjlighet att köpa pro varje månad dessutom! Murphy´s lag... Eller ja; bloggportalens idioti...
P I X E L I E - Erica Pettersson

Eva i Dalarna
4

Man får nog säga att du vore en bra ambassadör för Piteå!

Svar: Haha :-D Ja, det tror jag absolut! Finns definitivt nackdelar med staden också, men jag gillar att ta fasta på fördelarna :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?