En massa ordbajs
 
Jag kan fortfarande inte fatta att det bara är en och en halv månad kvar av 2021.
Inte att det gått en och en halv månad av året. Det är vad som är kvar!
Skriver och säger det varje år; men VAD hände??? Om inte en alltför avlägsen framtid är det 2022.
Förresten; säger ni tjugo-tjugotvå, tvåtusen-tjugotvå eller tjugohundra-tjugotvå? Personligen säger jag tjugo-tjugotvå. Det sista alternativet känns ju lite som en onödig tungvrickare, haha ;-P
 
Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska uppdatera med. Det är för tusan november och inte mycket (ingenting) händer den här månaden. Det är trettio dagar av mörker, kyla och ekorrhjulsdagar.
MEN sen... då kommer DECEMBER!! Den absolut BÄSTA månaden på hela året! Maj är en stark konkurrent, men jag tror faktiskt inte den slår december.
Det är också extra roligt att jobba den månaden. Som att det är en enda lång dagen-före-julafton-månad... Vilket ja, det ju är på sätt och vis, men ni fattar säkert vad jag menar. Att bli sjuk (typ vanlig feber) i december är värre än att bli sjuk vilken annan månad som helst. Säger jag som fick C-19 den 17 december förra året... ;-P
Än så länge har jag ingen aning om vår förskola ska hålla öppet över jullovet eller inte. Det beror såklart på hur många barn det blir, och föräldrarnas sista dag för anmälning av barnens tider brukar vara typ i början av december någon gång.
Jag hoppas vi ska ha öppet. Med flit struntar jag i att söka julledigt, bara för att jag älskar att jobba på jullovet! Finns inget mysigare, inte ens sista veckan innan sommarjouren.
Jag har jobbat varje jul(lov) sedan jag började i kök 2015, och som sagt så har jag noll emot det.
Plus att det kaaan vara liiite så att jag är snål om mina sparade semesterdagar ;-) Jag har nämligen 8 dagar kvar, och frågan är om jag någonsin kommer ta ut dem... ;-P
Det var ju höst då jag blev tillsvidareanställd, och hann då få 10 semesterdagar för det året. Tog ut 2 st. vid två tillfällen, och hade därmed åtta kvar.
Sedan får jag ju 25 nya dagar vid varje årsskifte, vilka går åt till sommarsemestern. Men när jag då börjar om att jobba efter sommaren så har jag åtta dagar kvar, och jag gillar den känslan.... att ha dagar kvar trots att jag varit ledig i fem veckor.
 
Men tillbaka till julen.
 
Insåg precis också att det faktiskt är Första advent om TVÅ veckor! Alltså inte den här helgen, men nästa. Shit! Vad konstigt det känns! Det är ju SNART! Dags för julpynt. Kanske plockar jag fram det redan till helgen. Varför inte liksom?
Dock är jag samtidigt lite i valet och kvalet just gällande julpynt. Jag har ju inte fått iordning som jag vill ha det här i lägenheten. Jag har inte så mycket möbler att julpynta på, så vet inte hur det kommer gå att pynta. Kanske hoppar jag över det. Ska jag vara ärlig känns det lite lockande, samtidigt som det känns nästan skrämmande, att låta bli.
Att vänta tills nästa år, då jag förhoppningsvis fått det lite mer som jag vill här.
Men samtidigt vill jag inte missa en jul. Jag julpyntade ju till och med mitt i flyttkaoset förra året liksom.
Nåja, ni lär få se här på bloggen vad jag väljer. Oddsen på att det kommer vara julat här hemma nästa vecka ;-)
 
Gruset i skon detta år är dock julhelgen och veckodagarna...
Alla som kollat in almanackan i förväg vet att det är jordens sämsta julhelg i år! Verkligen sämsta tänkbara!
Julafton är en FREDAG. Det betyder en enda ledig dag vid jul. Juldagen och Annandag jul som infaller när det ändå är helg i vanliga fall.
Bra för timanställda. Dåligt för oss andra ;-P
Nästa år blir dessutom lika kass. Julafton lördag. En ledig dag kring jul (annandagen).
Året efter det är ju då julafton söndag. Lite bättre, men inte det ultimata.
Det absolut i särklass BÄSTA är om julafton är måndag eller onsdag. Då Blir inte längre helg än så.
Det kommer dock dröja tills 2029 innan julafton är en måndag nästa gång (ja, jag räknade ut det för ett par dagar sedan).
MEN 2024 är julafton en tisdag, vilket är det näst bästa. Vanliga dagar endast måndag och fredag, vilket betyder att många passar på att ta ledigt (oftast). Då blir det ju så att man endast behöver ta ut 2 semesterdagar för att bli ledig i 9 dagar... Soft!
 
Men nu ska jag sluta svamla. Vet inte ens vad jag vill ha ut av detta inlägg.
Var mest bloggsugen, men har inga nya bilder förutom den här i inlägget (november ni vet) och behövde få sitta och ordbajsa en stund.
 
Hoppas ni haft en toppentisdag i alla fall!
Vi hörs!
Era fantastiska kommentarer!
1

Jamen det är faktiskt konstigt ... SAY WHAT, advent om bara två veckor. HJÄLP!!! Mindre än två veckor!!
Erica, julpynta!! DET behöver DU! Du som gjorde det i flyttkaoset i fjol ska givetvis göra det NU i din nya lgh!
DET tycker jag iallafall. OCH du kan börja redan nu, mota mörkret! Mota det!!
Det kan du göra med MYS galore!!
Kör på, min vän!!

Sämsta tänkbara veckodagar för julen i år. Usla.
Arbetsgivarens drömjul, haha.
Nej men det är urtrist då det ligger i samband med en helg.

December är bäst på hela året. Hela månaden är som en fredag, haha.
Mysfaktor och värme hela tiden. Älskar det.
Jag är snart klar med mitt pyntande. I december ska jag bara njuta av mitt hem.

Erica, taaaack för din urgulliga och jättefina kommentar. Jag blir rörd när du skriver så och JÄTTEGLAD!!!
TACK för att jag kan vara ett ljus i en annars mörk tid.
Hoppas jag alltid kan vara det.
OCh du, jag älskar din blogg också!!! Blir lika glad varje gång du skrivit något.

Varmaste kramarna från mig!

PS. Säger tvåtusentjugotvå. Ibland tjugotjugotvå. Har aldrig använt mig av 20-hundra. GILLAR DET INTE!!!!
;-)

Svar: Ja, eller hur!!! SÅ konstigt att det redan är dags för alla ljus och allt mysigt julpynt! Att det redan är dags för första advent. Och ni hinner ju dessutom ha Thanksgiving innan dess. Ja, jag kommer förmodligen inte kunna hålla mig från att hämta ner jullådorna från vinden även i år. Ska bli rätt spännande att se hur jag kommer lyckas pynta den här gången. Dels ny lägenhet; så allt pynt får ju automatiskt nya platser, och dels för att jag inte fått i ordning det jag vill med möblerna.
Men men, det blir säkert tillfredsställande till slut.

Och JA! Verkligen en usel jul i år -veckodagsmässigt. Arbetsgivarens drömjul absolut. Och de timanställdas.
Men om tre år har vi en fantastisk jul igen :-D

Ser verkligen fram emot din julblogg! Den är så MYSIG i december! Ja, alla månader såklart; men december i synnerhet.
Menade varenda ord jag skrev om din blogg. Ohotad favorit sedan jag hittade den -07.

Ja, eller hur! Tycker "Tjugohundra-" känns så invecklat för tungan.

KRAM!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?