Vandra tillbaka i tiden
 Nu rapar jag upp samma sak igen; men det är helt enkelt så det är på vardagarna. Detta inlägg skulle ha kommit upp igår kväll, men jag somnade ifrån det som vanligt.
Satt med redigering, sparade ner bilderna till bloggmappen samt laddade upp dem på bloggen. Det var så långt jag kom. Sedan kunde jag bokstavligen inte hålla ögonlocken uppe längre. Jag hade helt enkelt inget annat val än att lägga mig ner, och nästa minne jag har är att första alarmet på mobilen väckte mig, vilket är satt till klockan 4.
 
Upptäckte nämligen igår att jag aldrig publicerat alla de bilder jag fotade under min nostalgirunda i slutet av semestern; alltså i mitten av augusti. Lade upp mobilbilderna på Instagram, men Canons uppsättning blev liggande på hårddisken.
Sista helgen innan jobbet drog igång igen åkte jag ju som sagt "hem" till Hortlax och tog mig en liten kvällspromenad i nostalgins tecken -runt de två skolor där jag tillbringade min tid i nio år.
Och wow! Vad jag såhär i vuxen ålder känner mig tacksam över att jag växte upp på denna plats.
Ingen bullrig stadsmiljö.
Ingen enorm skola där man blir en liten plutt av flera hundra.
Nog för att jag tror det gick runt 300 elever på Hortlaxskolan, men det är ju ändå jämförelsevis en liten högstadieskola. Och nu vildgissar jag bara, men skulle tro att det kanske var 100-någonting elever på Norrbyskolan.
Och det att Norrby är en enplansskola, så alla klassrum är på markplan, och alla klasser har sin egen ingång och sitt eget kapprum. När jag gick i 1:an till och med början av 3:an hade Norrby till och med eget kök och egen matsal. I trean byggdes det dock om till klassrum och vi började äta i Hortlaxskolans matsal.
 
Men men, vi sätter väl igång eller vad säger ni?
I och för sig är väl något sådant här mest roligt för mig, eftersom det inte är nostalgi för er. Men jag skriver ju inte dagbok, så det får bli bloggen :-)
 
 
Kvarteret där jag växte upp. Där mina föräldrar byggde hus 1982. Där jag är född (okej, född på Piteå BB, men ni fattar).
Basically granne med skolan, så under hela grundskolan var jag aldrig beroende av skolbussar, busstider och jag kunde enkelt bara springa hem på håltimmar.
(OBS! Inget av husen som syns på denna bild är vårt.)
 
Någon som vet vad detta är? Eller ja, har varit. Vet egentligen inte vad de heter, men det var en sådan kulstötarring.
När jag var liten kallade vi (jag och mina syskon) den kort och gott för "Runda ringen".
Vad vi brukade använda den till?
Haha, vi brukade ha picknick där. Vi fick typ Wafers -eller Mariekex och Festis, tog en filt och så knatade vi bort till denna stenring och hade picknick ;-)
 
Utsikten från "runda ringen". Grusplanen, hockeyrinken, sporthallen och högstadieskolan.
Detta är också bokstavligt hur nära jag hade till skolan, då jag står på samma ställe här som när jag tog första bilden. Har bara riktat kameran åt olika håll.
 
Norrbyskolan.
Tredje dörren från vänster; det var mitt klassrum i 1:an och 2:an.
Första dörren från vänster; där huserade min klass i 3:an.
Det här var alltså Lågstadiets sida av skolan. Motsatt sida var Mellanstadiets.
Lekplatsen här framför skolan är dock, såklart, helt omgjord sedan jag gick där. De gamla slitna ställningarna har fått ge vika för nya och bättre. Precis som det ska vara.
 
Även skridskoplanen är upprustad på senare år. Den har alltid legat här, men den är ju BETYDLIGT fräschare nu.
Den sarg som omringade planen när jag gick i skolan höll bokstavligen på att vittra sönder. Den såg ut som att den skulle ramla omkull bara genom att man tittade på den...
Här hade vi utegympa på vintern, när vi hade skridskor på schemat. Ibland var det skidor, vilket jag avskydde!
De gånger vi fick välja mellan skridskor och skidor tog jag ALLTID skridskor!
 
Även den här platsen ser inte ut som när jag var liten. På den tiden var det betydligt mer vildvuxet, och detta område användes inte direkt.
Kul att se att det nyttjas numera.
 
Detta var min skolväg hela låg -och mellanstadiet.
 
Däremot HÄR är det gjort om MYCKET!
På min tid (låter som jag är lastgammal) gick vägen rakt fram här. Björkarna till höger låg inom Norrbys område.
Nu ser det ut som att Norrby förskola (den ligger till vänster om bilden) fått en riktigt stor gård. Tummen upp.
 
Kunde inte låta bli att kika in genom fönstret till vårt gamla klassrum från 3:an, och såg att kapprummet ser EXAKT likadant ut som när jag gick där. EXAKT dessa klädställningar hade vi (det är garanterat samma). SÅ roligt ändå :-D
 
Där jag gick mina två första skolår. Det ser ju dock såklart annorlunda ut nu.
Dels är väggen mellan klassrummet och kapprummet borta, och dels är ju inredningen modernare. Vi hade såklart vanliga bänkar när vi gick här. Tänk dig en bild av ett klassrum från början av 90-talet. Så såg det ut.
 
Här kunde man gå rakt fram. När jag gick där var skolan alltså mindre än den är idag.
Det var när jag gick på högstadiet som denna skola byggdes ut med modulen till höger på bilden. Och när jag tänker på det var det ju i samband med införandet av Förskoleklass. Då när Dagis försvann och blev Förskola. Lekis (som ju var dåtidens förskola) försvann, Förskoleklassen kom till och flyttade in i skolan.
Det var 1997-98.
 
Åh, jag hade älskat dessa hästar om de funnits under min skoltid!
Dock hade jag aldrig vågat gå fram och leka med dem om det varit andra barn där samtidigt. Sjukligt blyg - snudd på skygg - under uppväxten, som ni vet.
 
Denna är också ny, men jag gillar den verkligen. Som en liten matsal utomhus :-)
 
Och DETTA är nytt. De har tydligen satt upp ett staket och en grind på senare dagar. Skolan har aldrig varit inhängnad tidigare, men det är ju såklart en bra säkerhetsgrej.
 
En klätterställning som inte heller fanns när jag gick här. Hm... det fanns egentligen inte jättemycket utomhusgrejer när jag gick i denna skola tydligen...
 
Min skolväg när jag gick i högstadiet.
Alltså; den ångest som denna backe ger mig! Ni anar inte! Såklart inte att det var en jobbig backe, men när jag gick åt andra hållet än jag står och fotar... det betydde att jag var framme vid skolan. Högstadiet var... inte min bästa tid...

Utegymmet nere på grusplanen är också något nytt, och det kan inte vara särskilt gammalt. Jag hade inte ens sett det förrän jag påbörjade denna nostalgipromenad.
 
Bibblan - min frizon. Där har jag ägnat många timmar av mitt liv. Fick mitt eget bibliotekskort när jag var tio (tror vi fick det när vi var där med skolan i 4:an), och det användes mycket flitigt.
Fortfarande när jag går in på Hortlax bibliotek (det var dock länge sedan nu) känner jag ett lugn inom mig, och inte bara för att det är ett jättemysigt litet bibliotek.
 
Apropå ångest... ;-P Åh, vad jag hatade idrott!
Jag var alltid närvarande och jag gjorde alltid mitt bästa, men jag har aldrig varit någon atlet. Det är väl allt jag behöver säga egentligen.
Jag gillar dock simhallen. Har funderat på att börja simma igen.
Det lät som jag simmat på träningsnivå... Nej, så är inte fallet. Men jag brukade gå hit och motionssimma ibland under högstadiet och gymnasiet.
Och nu när jag är Piteå kommun-anställd får jag ju faktiskt simma gratis i kommunens simhallar. En förmån jag kanske borde se till att faktiskt nyttja lite bättre :-)
 
UPDATE: Jag vet inte om simningen gäller hela kommunen, eller om det bara är vi under Fastighets som kan skriva upp oss och simma gratis. Kan hända att det bara är vi; vet inte hur det ser ut under andra förvaltningar.
 
Hortlaxskolans kök och matsal Här åt vi då skollunchen.
Eller ja... som jag skrivit någon gång förut; jag åt inte i skolan. Hatade skolmaten; tog pyttelite på tallriken och flyttade mest runt det innan det var dags att gå. Hade vi haft dagens skolmat däremot; då hade till och med jag ätit.
 
Lite kuriosa är att JAG och min generation (och senare generationer såklart) känner bara till detta som Matsalen, men många äldre än mig minns detta som gympasalen. Denna byggnad var alltså idrottshall "förr i tiden", antagligen innan Sim -och sporthallen byggdes.
Men nu är det som sagt Hortlax Produktionskök - ett av de fyra produktionsköken i kommunen.
 
De fyra fönsterna mitt i bilden: Vårt hemklassrum på högstadiet.
Egentligen är det rätt konstigt hur man minns vissa onödiga saker. Jag menar, det spelar ju ingen roll idag vilket hemklassrum vi hade för tjugo år sedan, och ändå kan jag direkt peka ut det...
 
Denna amfiteater(?) är helt ny för mig.
 
"Vita huset".
Den här modulen fanns inte heller under min tid. MEN den kom dit typ året efter att jag slutat 9:an. Skolan började byggas om, och de behövde mer plats.
Jag gick som sagt inte på skolan då, men två av mina syskon gjorde det. Det ordnades en omröstning för eleverna där de fick ge förslag på namn till byggnaden, eftersom det var sagt att eleverna skulle få bestämma. Namnet som vann var Alcatraz.
Lärarna tyckte dock att det hade en alldeles för negativ klang, och bestämde därför istället att kalla det för Vita huset ;-P
 
Någonting mer som tillkommit efter min tid... entrén.
Stora entrén låg såklart där i hörnet då också, men på den tiden var det bara en vanlig standard metalldörr med en vanlig rak stentrappa som ledde upp till den.
 
Minns att dessa fönster hörde till en typ av teaterrum när jag gick på skolan. Nu för tiden har jag inte en aning, men tror det är typ Uppis som flyttat upp från källaren.
 
Här har man ju då vandrat många gånger; i snö, regn och solsken. Det var den vägen vi gick från Norrby till matsalen.
 
De nio fönsterna närmast kameran, på nedre våningen... Det var (är) Hemkunskapen.
 
Våningar nerifrån sett: B-plan, D-plan, F-plan. Fönsterna längst ner är (och var) Syslöjden.
Åt andra hållet ligger A, C och E, men syns obviously inte på bilden ;-)
 
Här är skolvägen till Norrby igen, men sett från andra hållet :-)
 
Kan ni förstå varför jag inte är en stadsmänniska?
Jag växte upp här.
 
Elljusspåret som ligger mitt mellan vårt kvarter och "andra kvarteret" (aka Bisittarevägen).
Denna väg leder mot Bersika (aka Bergsviken), och här har man ju gått några gånger ;-) Jag och mina syskon brukar promenera här och möta upp mormor ungefär halvvägs, för att sedan fortsätta hem till dem. Det är bara ca 4 km mellan Hortlax och Bersika, vilket betyder gångavstånd även för barn.
 
"Andra kvarteret", som vi alltid kallade det. Tja, det var väl logiskt på sitt sätt... Det var ju "det andra kvarteret" utifrån var vi bodde, hehe :-)
I ett av dessa hus gick vi hos Dagmamma en stund i slutet på 80-talet.
Nej, jag gick aldrig på Dagis när jag var liten, utan våra föräldrar valde Dagmamma-formen istället.
 
Och så avslutar vi med en bild på hatobjektet nummer 1... sporthallen.
 
And that´s it. Då har vi kommit till slutet av detta mastodontinlägg. Om det finns någon som fortfarande är med: CRED till er!
Men tyckte nog att bloggen behövde lite bilder efter senaste tidens torka, haha :-D
 
Hoppas ni haft en fin vecka och att ni har en riktig toppenhelg framför er!
Vi hörs, om ni vill och kan!
På återseende kära vänner!!
Era fantastiska kommentarer!
1

Min man är uppvuxen på Dammbrovägen. Hans föräldrar byggde där typ 76-78 (minns inte exakt). Så han och hans syskon har också gått på samma skolor. Hans föräldrar bor kvar.

Jag jobbade lite grann i produktionsköket i Hortlaxskolan i vintras/våras. Kul att det varit en idrotthall förut.

Jag gick inte heller på dagis. Dagmamma som du en kort tid, men hon var elak, så mamma var hemma med oss istället. :)

Svar: Men coolt att det är just Dammbro!! Jag är uppvuxen på Görjängsvägen (gatunamnet man ALLTID måste stava efter man sagt det! ;-)), och mina föräldrar bor fortfarande kvar. Då hade han också lika nära till skolan. Härligt!
Kul att du jobbat på produktion i Hortlax :-D Jag har inte varit inne där sedan jag slutade 9:an (juni 2000).
Ja, lite kul att det faktiskt var idrottshall innan. Ingenting som jag eller min generation minns såklart. Då hade sporthallen hunnit byggas. Men mamma har också gått högstadiet i Hortlax (uppväxt i Bersika), och hon minns när det var så :-)

Ja, dagmamma var egentligen ett mysigare alternativ till Dagis. Tänker jag mig i alla fall; har ju som sagt ingen erfarenhet av dagis. Men tänker att hos en dagmamma var det mindre bullrigt och mer likt typ att vara "hemma med flera syskon".
Vad tråkigt att din erfarenhet var en elak dagmamma. Vissa människor borde verkligen inte arbeta med barn! Skönt att din mamma hade möjlighet att vara hemma med er istället :-)
Jag gick inte särskilt mycket hos dagmamma heller, utan jag var också mest hemma fram tills jag började lekis och skola. Det var för att jag är äldst och har tre yngre syskon, så mamma var föräldraledig större delen av 80-talet ;-) Och på den tiden fick man ju inte ha barnomsorg om man var föräldraledig (15-timmars infördes ju inte förrän Förskolan kom -98).
P I X E L I E - Erica Pettersson

Ullis
2

Förresten, visste inte att man fick simma gratis om man var kommunanställd. Hur går man tillväga då?

Svar: Ja, i alla fall vi får simma gratis i kommunens simhallar. Vi skriver bara upp oss i receptionen på respektive badhus. MEN jag kom precis på att jag har ingen aning om det gäller hela kommunen, eller bara Fastighets. Kan hända att det är Fastighets.
Det brukar tas upp på typ APT och jag får mail om det från Friskvårdsombuden.
Och när jag tänker på det lite mer så gick jag in på mailen för att kolla, och det senaste mailet därifrån (som handlade om simningen) är ett allmänt mail skickat "Till: Förvaltning Fastighets och Service". Så vet inte vad som gäller för andra.
Ska uppdatera texten.

Ha en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Du hade verkligen nära till skolan. Vad skönt att du slapp skolbuss ändå..
Högstadiet, det är nog ingens tid. Iallafall väldigt få som peakade då. De allra flesta verkar avsky den tiden. Jag med. Det var helt enkelt en jobbig tid i livet.
Som du minns gjorde jag en liknande grej på instagram i somras. Jag gick till min gamla högstadieskola. Det är en speciell känsla att trava runt där.
Gillade inte heller idrott, eller gympa som det hette förr i världen.
USCH nej, speciellt inte bollsport. YUK!!
Den där ringen ni satt på ser ut som ett avloppslock eller dylikt. Men det kanske det inte alls är? Men jag tycker det liknar det, min mormor hade ett liknande runt lock på sin gård.
Hursomhelst, väldigt trevligt att få inga med på lite nostalgi i dina gamla kvarter.
Ha en fin lördag.
Kramar från mig!!

Svar: Hej och glad lördag! Ja, jag är så tacksam över att jag hade så nära till skolan under hela grundskolan. Jag är så tacksam över att jag inte behövde åka buss förrän jag började gymnasiet, och bussen in till stan tog typ max 20 minuter, beroende på hur många stopp den fick göra.
Jajamen, minns ditt inlägg på Insta från i somras. Det var därifrån jag fick idén att göra mitt eget inlägg :-)

Idrott ja... Usch! Vad jag avskydde dessa lektioner! Vi kallade det också gympa när vi pratade om det, även om det stod "Idrott" på schemat :-)
Och bollsport! Håller sannerligen med dig där. Blä! Jag har aldrig varit bra på det, och jag har aldrig någonsin tyckt det varit roligt. Vet att jag började på Fotboll när jag gick i lekis, men var bara med några gånger. Tyckte det var så tråkigt.

Haha! Ja; betongringen ser nästan ut som ett brunnslock. Håller med. Just detta är dock inte ett sådant. Det är ingenting under, utan det är en sådan Kulstötarplatta. Den har dock inte använts på många år (men har det för att kulstötning var en av grejerna vi fick prova på när vi hade friidrott ute), så det är därför den är alldeles övervuxen.

Vad roligt att du tyckte det var roligt att få hänga på min "lilla" bildpromenad runt mina gamla kvarter :-) Kanske jag gör en ny nostalgipromenad nästa sommar; men istället för att fokusera på skolorna så tar jag kameran med mig runt hela byn...

Ha en riktig toppenhelg!
Kram!!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?