Utan bilen stannar Sverige
En sak vill jag börja med att säga; jag är helt med på miljökampen (hittar inget bättre ord).
Jag är ombord med att vi håller på att köra planeten käpprätt åt h...... och att vi behöver göra allt vi kan för att rädda den.
Det ligger ständigt i mitt bakhuvud att jag vill och försöker göra vad jag kan för att ta mig mot en hållbar livsstil. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något heter det ju.
Men det finns ett område som hela tiden bråkar med min övertygelse, just för att det är något som ligger mig så nära.
Absolut inte bråkar i den meningen att jag blir klimatförnekare, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.
Det handlar såklart om drivmedelspriserna.
 
När jag växte upp låg bensinpriset stadigt på runt 8 kr/litern. Dieseln ännu lägre.
När jag köpte min bil 2012 låg priset ganska stadigt på runt 12 kr. Vid något tillfälle kunde det tippa över på 13kr, men gick sedan tillbaka igen.
Nu, 2021, ligger priserna farligt nära 20 kr/litern. TJUGO KRONOR LITERN! Inte är det långt ifrån.
På "min" billigare (obemannade) station ligger priserna för närvarande på runt 17,50 för bensin och upp mot 19(!) spänn för diesel!
Vilket betyder att dieseln faktiskt bara är ören ifrån tjugo spänn.
Jag har en gammal bil och tankar bensin, så för mig ligger det ändå liiite längre ifrån. Men inte mycket. Inte mycket alls, med tanke på hur priserna verkligen rusar uppåt.
Tjugo kronor per liter... ja, det är farligt nära bristningsgränsen känner jag. Kommer jag att kunna fortsätta ha bil om (när) priserna går över tjugan?
Och vad händer då? När bilen är ett måste för att klara vardagen.
Och jag tänker på alla som har det sämre än mig, i och med att jag "bara har mig själv". Ensamstående med barn exempelvis. Pendlare som måste köra bil eftersom det inte går bussar alls; eller bussen (singular) som går matchar inte arbetstiderna.
 
 
Åk kommunalt...
 
"Åk kommunalt istället. Det är bättre för miljön. Ta bussen eller tåget istället för bilen."
Javisst; kommunalt är bättre för miljön. Håller med.
Men... Tåg?! Vilka tåg? Och buss? Prova bo någonstans där det går en (1) buss på morgonen och en på eftermiddagen. Morgonbussen kanske till och med går kl 7, och det är tiden då du börjar arbeta och ska därmed redan befinna dig på arbetsplatsen.
Kan tycka det är lite läskigt hur man verkar utgå endast från typ Stockholm och andra storstäders infrastruktur.
Helt ärligt tycker jag inte ens man kan referera till Stockholm alls när det kommer till denna fråga. En storstad där man i princip inte ens behöver ta körkort om man inte vill. Man klarar livet och vardagen fint ändå.
Lyssna istället på människor på landsbygden. Människor som bor där det knappt eller inte alls går bussar. Människor som har två mil till närmaste affär och fyra mil till jobbet. Det jobb där de ska infinna sig klockan sju på morgonen, och innan dess ska de hinna lämna barnen på förskolan i byn.
"Varför bosätter man sig där då?" Eh, okej. Ska alla bo i städerna då? Jag som trodde det var bostadsbrist redan nu...
 
 
Elbilar
 
"Det vore bättre om alla körde elbilar istället för fossilbilar."
Visst, återigen håller jag med. Och återigen säger jag; det fungerar inte i praktiken!
Ja, i framtiden kanske. När allt, förhoppningsvis, är ordentligt utbyggt. Men att förbjuda eller göra något omöjligt att använda, för att istället ersätta det med en lösning som långt ifrån alla har tillgång till... Det fungerar inte.

För att Ett. Vad kostar inte en elbil?!?! Det är väl för fasen inget man bara kan gå och köpa sig bara sådär. För mig skulle det ju ta typ 30 år att spara ihop till en sådan.
"Men de går ju ner i pris de också när de blir begagnade, precis som fossilbilar".
Javisst. Men hur snabbt går det då? Priset sjunker ju inte direkt från flera hundra tusen till tio tusen på ett år direkt. För ja, det finns faktiskt människor som måste ha bil, men har inte råd att lägga mer än kanske 10k i inköp. Med andra ord; en väldigt gammal bil, men den behöver bara kunna ta en från punkt A till punkt B.

Och två. Laddning.
Har förstått det som att det är ett speciellt uttag för laddning av elbilar. Alltså att det inte går koppla in den direkt i ett vanligt uttag, typ motorvärmare. Och hur gör man då om man bor i lägenhet? Jag exempelvis, som bor i hyresrätt med en parkeringsplats utanför huset med ett (1) motorvärmaruttag...
Det är ju inte som att jag kan installera något där. Det är ju inte min parkeringsplats. Jag hyr den ju bara, så den ägs ju av min hyresvärd.
Och även om det bara skulle vara att koppla in något i motorvärmaruttaget; hur ska jag då kunna koppla in själva motor/kupévärmaren på vintern?
Det finns ju inte direkt laddstolpar överallt heller. Än i alla fall, även om det sätts upp fler och fler.
Men jag har ju också fattat det som att det "är så praktiskt att kunna ladda bilen på nätterna och då alltid ha "full tank" när man ska iväg".
Så skulle jag då vara tvungen iväg någonstans för att ställa bilen på laddning? Hur långt tid tar en laddning? Samma som att tanka? Eller måste man avsätta flera timmar?
Nej, jag kan helt enkelt inte se hur det skulle vara möjligt att ha en elbil i nuläget om man bor i hyreslägenhet.
 
 
Det går ju inte att göra något omöjligt att använda - det går inte ta bort saker - innan man fixat ett alternativ som är tillgängligt för alla.
Antingen får väl Regeringen skänka en elbil till varenda körkortsinnehavare (eller hushåll) i landet. Men då har vi ju som sagt problemet med laddningen...
Eller Bygg Ut Infrastrukturen IDAG så att varenda liten småby i hela Sverige har tillgång till tät och pålitlig busstrafik.
Eller Sänk Priset På Drivmedel!
Bensinskatten ligger på ca. 60%. Sextio procent! Det betyder att i nuläget så skulle drivmedelspriset - utan skatt - ligga på 7-8 kronor/liter.
Missförstå mig rätt; jag är absolut pro-skatt och allt man får för att man betalar skatt. Men det känns helt sjukt när man ser siffrorna i skrift.
60% av bensinpriset är ren skatt. Själva bensinpriset är så lite som 7-8 kronor... det är vad man betalade för bensin på 90-talet.
Och såklart säger jag inte att det inte ska vara skatt alls. Men om priset idag hade legat på 10-12 kronor... Bara det hade hjälpt så sjukt mycket.
Och vill de inte göra något av detta... ja, då får de väl införa Basinkomst eller liknande. Det är ju det enda som återstår i så fall.
För har man varken råd eller minsta möjlighet att ta sig till jobbet, hur ska man då kunna jobba -hur mycket man än vill?
 
Ja, jag vet att agendan är att fasa ut fossilbilar. Men det går faktiskt inte göra den formen av transportmedel otillgänglig innan det finns alternativ.
Är medveten om att jag skrivit det flera gånger nu, men det tål att upprepas.
Vad händer den dagen då en stor del av befolkningen faktiskt inte har råd att tanka bilen längre?
Än så länge är det så att Stannar bilen Stannar Sverige.
 
 
Tack för mig!
Era fantastiska kommentarer!
1

Jag förstår dig så väl, och jag hör dig. Min svåger nämnde ett årtal (inte inom en alltför avlägsen framtid) då alla bensinbilar helst ska sluta användas. DÅ, de inte längre får säljas hos bilhandlare.
Tänkte som du, vad ska alla som har bensindrivna bilar göra då? Ja, jag vet att det är en utfasning, men ändå ...
Som du säger, alla har verkligen inte råd med elbil. Elbilarna är nog bra, men de har mkt lång väg att rulla innan de kan tuffa runt på vägarna som en vanlig bil kan. Typ, måste man verkligen ladda dem var 30 mil? JOBBIGT, och tänk om det inte finns laddningsstationer i så stor mängd som det kommer att krävas.

Min syster och svåger har en hybrid, de laddar den i vanligt uttag, men de har ju alla gånger ngn slags adapter. Har en granne som har en tesla, han laddar den från sitt hus med en lång sladd som leder från ytterdörr till bil.
Jag ser hur laddningsstationer växer fram vid köpcentrum och vid mataffärer, men kommer det att vara nog den dagen ALLA ska ladda?
OCH elen då ... Kommer den att räcka till?

Tycker allt känns så svajigt på ngt sätt. Min brorsdotter ska ta körkort om ett par år. Min bror sa först att han kommer att kräva att hon lär sig köra manuellt, men sen tänkte han om. OM alla vanliga bilar fasas ut blir det elbilar, och de kommer att sakna växlar. Är det ens ide att lära dottern köra manuellt? han kom fram till att det INTE är det.

Sen ja, lokaltrafiken måste ju byggas ut rejält överallt om detta ska gå i lås. Eller, om de vill att folk ska fasa ut sina bensindrivna bilar. OCH jag hör vad du säger, Stockholm är en sak (där är lokaltrafiken så pass bra att en vanlig bil mest bara är BÖK). Men resten av landet då? ELLER, vi säger landsortsstäder och landsbygd.
KOMMER man att satsa stort där? Ngt säger mig att det kommer man inte att göra.

Bensinen är dyr i Sverige, det är den. SVINDYR.
Kollade just hur dyr den är här i skrivande stund, den ligger på runt 3,30 per gallon. En gallon är ungefär 4 liter. SÅ en viss skillnad.
Det har alltid varit stor skillnad på bensinpriser här och i Sverige. ALLTID.

KAN du ens ta dig till jobbet med en buss? Hur långt har du dit?
kan du cykla dit?
Antar att det är dåliga förbindelser dit med buss.

ja, knepigt Erica. jag är på din sida, och inte heller jag är klimatförnekare.

Kramar!!

PS, det är JÄTTESVÅRT att kommentera idag. Fick prova otaliga gånger i bildverifieringen.

Svar: Stort tack för din kommentar! Vad tråkigt med problemen vid kommenteringen. Blogg.se har haft en del problem den senaste tiden; bland annat har bloggarna legat nere med jämna mellanrum senaste tiden. Kan ha något med det att göra kanske... Visste inte att det var en verifiering vid kommentarerna ;-) Men det beror säkert på att jag alltid är inloggad eftersom jag använder just blogg.se.

Ja, jag har också hört/läst om något mål att fossilbilar ska sluta säljas vid något specifikt årtal. Är dock dåligt insatt på när.
Bensin och dieselbilar som redan rullar kan ju såklart fortsätta göra det, men har det för att (här är jag dock inte säker) jag hört någonstans att det finns en vilja att förbjuda försäljning av fossilbränsle (bensin och diesel alltså), vilket i praktiken innebär ett förbud mot fossilbilar.
Och precis; VAD gör man då??? Elbilar är ju som sagt inte direkt det billigaste man kan köpa. Och politiker pratar så varmt om att man "ju faktiskt får reduktion (eller vad det heter) när man köper elbil". Jaha, tänker jag då. Och vad spelar det för roll??
Gör den reduktionen att bilen kommer ner i en summa av 10-20k? Garanterat inte. Så jag vill bara fråga Vad är det för skillnad på 300k och 200k om man ändå inte har möjlighet att spara ihop den summan under en livstid...?

Och elen ja. Jag tänker ju att varken elnätet eller laddstolpar är på långa vägar tillräckligt utbyggt för att kunna omvandla trafiken till el. Låter bra att man ändå verkar kunna ladda i vanliga uttag, som din syster. I alla fall hybrider. Men är säker på att jag trots allt inte skulle kunna ha en elbil som jag bor nu. I mitt motorvärmaruttag finns det bara ett (1) uttag, och om det är upptaget av batteriladdningen... hur går det då med motorvärmaren/kupévärmaren... Den går det inte vara utan på vintern.
Känns som det är så mycket med allt detta som är ogenomtänkt.

Ja, jag förstår absolut argumentet att ta körkortet för automat. Kanske är det onödigt att ta för manuell om det endast blir automat i framtiden. Än så länge känner jag dock att ta körkortet manuellt är en bra investering, kunskapsmässigt. Tar man för manuell får man ju köra automat också. Men tar man för automat får man inte köra manuell växellåda. Jag kan känna att ta körkort manuell ger en bättre känsla för hur bilen fungerar, just eftersom automat är typ hundra gånger enklare. Bara gas och broms typ. Man behöver inte ens växla.
Men det kanske bara är för att jag själv bävar lite inför en eventuell utfasning av manuella bilar. Personligen gillar jag manuell bättre än automat. Jag gillar den kontroll jag har över bilen när jag kör manuellt.

Och JA! Lokaltrafiken! Den MÅSTE byggas ut ordentligt idag, helst igår. Ska de i princip förbjuda bilar måste de ju faktiskt först se till att ALLA människor - oavsett var man bor i landet - har ett bra alternativ.
Annars får de väl införa Basinkomst för alla de som inte kan ta sig till jobbet utan bil.
Precis, det går verkligen inte utgå från exempelvis Stockholm när det kommer till "ta bussen eller tåget istället". Det är lätt för beslutsfattarna att säga där det verkligen finns hur mycket alternativ som helst.
För även om det såklart klagas på kollektivtrafiken även i Stockholm så är det ett sinnessjukt BRA kollektivnät där!

Ja, det går en busslinje ut till mitt jobb. Dock går morgonens första buss dit klockan 6, vilket betyder att jag är på jobbet runt kvart-tjugo över. Börjar 6:30. Det är dock lite tajt, och ibland behöver jag vara på plats strax efter sex.
Då och då får jag även städ på en annan förskola på eftermiddagen, vilket betyder att jag måste kunna ta mig mellan ställena snabbt och smidigt.
Det ÄR dock cykelavstånd till jobbet. Dock får jag starta hemifrån lite tidigare i så fall, och det skulle bara fungera under sommarhalvåret. Inte under vintern då det är snöigt och halkigt. Då skulle jag vara tvungen bege mig hemifrån vid typ tretiden på natten för att hinna. Och är det snöstorm... helt omöjligt.
Funderade även på hur det skulle vara om jag flyttade utanför stan. Säg att jag s
P I X E L I E - Erica Pettersson

Erica svarar
2

Annika:
Fortsätter kommentaren här. Upptäckte att jag tydligen inte kunde skriva hur långt svar som helst ;-P

Forts.
Ja, det går en busslinje ut till mitt jobb. Dock går morgonens första buss dit klockan 6, vilket betyder att jag är på jobbet runt kvart-tjugo över. Börjar 6:30. Det är dock lite tajt, och ibland behöver jag vara på plats strax efter sex.
Då och då får jag även städ på en annan förskola på eftermiddagen, vilket betyder att jag måste kunna ta mig mellan ställena snabbt och smidigt.
Det ÄR dock cykelavstånd till jobbet. Dock får jag starta hemifrån lite tidigare i så fall, och det skulle bara fungera under sommarhalvåret. Inte under vintern då det är snöigt och halkigt. Då skulle jag vara tvungen bege mig hemifrån vid typ tretiden på natten för att hinna. Och är det snöstorm... helt omöjligt.
Funderade även på hur det skulle vara om jag flyttade utanför stan. Säg att jag skulle flytta till Hortlax. Då skulle jag vara tvungen ta bussen in till stan, för att där byta buss till Djupviken. Och tidsmässigt skulle det var omöjligt. Första bussen från Hortlax kommer till stan exakt när första bussen till Djupviken går från stan. Det kaaaanske skulle gå - preeecis - om bussen är exakt på minuten i tid. Men det skulle räcka att den är 1-2 minuter sen så hade jag missat bytet.
Blev också nyfiken på busspriserna nu, så gick in på lokaltrafikens hemsida.
Det visade sig att det skulle bli Dyrare för mig att åka buss en månad än att ta bilen. Tankar för cirka 500kr i månaden och har en liten bil (kör i princip enbart till och från jobbet, så behöver bara tanka 1 gång/månad). Och ett 30-dagarsbusskort kostar 638 kr...
En tur-och-retur-biljett på lokaltrafiken här kostar 55 spänn, och en ENKELbiljett kostar 29...
Minns att när jag bodde hemma kostade en enkelbiljett under 20 spänn.

Och jag bor ju i alla fall i stan, i en av kuststäderna här, så bussarna går lite tätare ändå. Ungefär en gång i timmen.
Men kommer man lite längre ut från städerna ser det genast annorlunda ut. Om det ens går bussar så kan det handla om en buss på morgonen och en på eftermiddagen, och det är inte ens säkert att de tiderna matchar arbetstiderna. Morgonbussen kanske går klockan 7, och det är den tiden man börjar jobba.
Så jag håller verkligen med; kommunikationsmöjligheterna måste förbättras AVSEVÄRT!

Ja, tänk vilken skillnad det är med bensinpriserna i olika länder! Amerikanska priser låter som en dröm för mig :-D
Har det för att jag räknade ut vad bensinen skulle kosta i USA om de hade de svenska bensinpriserna. Kommer inte ihåg exakt, och är för sent för att jag ska orka räkna igen, men tror jag fick det till att det skulle kosta typ 6-7 dollar/gallon.
Har en känsla av att amerikanerna skulle göra uppror om bensinen började kosta 7 dollar/gallon ;-P
Och om vi skulle ha amerikanska priser skulle bensinen kosta i alla fall under tio spänn litern.
Bensinskatten här ligger ju på runt 60%, så om man tänker sig att det inte skulle finnas någon bensinskatt så skulle bensinen idag kosta typ 8-9 kr... Känns helt sjukt när man tänker på det.

Igen vill jag tacka för din fina kommentar! Tack för att du tagit dig tid att skriva den :-D
Blev ett långt svar här, men nu måste jag lägga mig och sova ett par timmar innan det är dags att åter ta bilen ;-) till jobbet.
Stora kramar!! Hoppas du haft en fin dag!

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?